Miten tehdä markkinointisuunnitelma yritykselle? – Lataa markkinointisuunnitelmapohja avuksesi

Vaikka tätä vuotta on vielä muutama kuukausi jäljellä, on jo korkea aika suunnata katse yrityksen ensi vuoden markkinointiin. Suunnittelemalla tulevan vuoden markkinointikuviot ajoissa, otat heti tammikuusta hyvän startin vuodelle. Markkinointisuunnitelmalla suunnittelet mitä teet ja teet mitä suunnittelit.

Jos yrityksen markkinointisuunnitelma on vielä tekemättä, Makum haluaa olla apuna! Lataa avuksi Makumin maksuton markkinointisuunnitelmapohja, jonka avulla saat tehtyä yrityksen markkinointisuunnitelman vuodelle 2022 asiantuntijan tavoin. Lataa maksuton markkinointisuunnitelmapohja käyttöösi TÄÄLTÄ ja poimi tästä blogipostauksesta vinkit pohjan täyttöön.

10 kohtaa markkinointisuunnitelman tekoon:

  1. Markkinoinnin tavoitteet vuodelle 2022
    Jotta oikeita ja kannattavia toimenpiteitä voidaan alkaa suunnittelemaan, on tärkeää määritellä ja nimetä tavoitteet, jotka markkinoinnissa halutaan saavuttaa ensi vuoden aikana. Me suosittelemme tavoitteen asetannassa markkinointimaailmasta tuttua SMART-kaavaa, jotta tavoitteet olisivat mahdollisimman selkät ja tarkasti määritellyt.
    S – Selkeästi määritelty
    M – Mitattavissa
    A – Aikaan sidottu
    R – Realistinen
    T – Tavoittelemisen arvoinen
    Markkinointisuunnitelmaa laatiessa käytä aluksi aikaa tähän, että määrittelet selkeät ja realistiset tavoitteet ensi vuoden markkinoinnille. Usein tulee vastaan tavoitteita, kuten ”enemmän liidejä ja lisää myyntiä”, mutta saisiko nämäkin ympäripyöreät tavoitteet muutettua numeraalisiksi, jotta tavoitteiden seuranta olisi helpompaa? Esimerkiksi halutessanne lisää liidejä ja myyntiä, ota tavoitteeksi kasvattaa tämän vuoden liidimäärää XX% tai XXX XXXX€ myyntiä. Tällöin tavoite on jo huomattavasti tarkempi ja konkreettisempi.
  2. Unelma-asiakkaan määrittely ja heidän ongelmat sekä tarpeet
    Markkinointisuunnitelmaa tehdessä on hyvä hetki pohtia, ketä ovat yrityksen nykyiset asiakkaat. Onko tämä linjassa sen kanssa, keitä pidätte yrityksen unelma-asiakkaina? Haluatteko jatkossa kohdentaa esimerkiksi maksettua mainontaa samantyyliselle joukolle, ketkä ovat jo asiakkaitanne vai haluatteko tavoittaa markkinoinnilla erilaista väkeä?
    Ihmiset kiinnostuvat markkinoinnista, joka on henkilökohtaisen tuntuista. Kun määrität unelma-asiakkaan, hahmotat hänen arjen ongelmat ja tarpeet. Tämän avulla markkinoinnin saa kohdistettua oikeaan kanavaan, oikeanlaiselle kohderyhmälle, oikeanlaisella sisällöllä. Eli unelma-asiakkaan määrittely on iso osa yrityksen markkinointistrategia miettimistä!
  3. Tuotteet & palvelut, jotka vastaavat ongelmiin ja tarpeisiin
    Usein yrityksillä ja yrittäjillä tämä ajatus on kristallinkirkkaana mielessä, kun yritystoiminta aloitetaan. Useimmiten ajan saatossa käy niin, että tuotteen ja palvelun syvin tarkoitus kuitenkin unohdetaan. Haluammekin muistuttaa, että markkinointia miettiessä, muista ja pyri yhdistämään aina yrityksenne tuote/palvelu avuksi asiakkaiden ongelmiin ja tarpeisiin. Tällä keinolla tehdään puhuttelevaa, henkilökohtaisen tuntuista markkinointia!
  4. Kilpailijakartoitus
    Toiset ovat sitä mieltä, että vasemmalle ja oikealle vilkuilu ei ole hyvästä, mutta me kannustamme ainakin kerran vuodessa vilkaisemaan pelikentän tilanteen. Ota siis hetki ja tutustu kilpailijoihinne. Keitä he ovat? Minkälaisia toimintatapoja heillä on? Tunnistatko heidän vahvuudet ja heikkoudet? Peilaa näitä seikkoja teidän yritykseen. Kun tunnet kilpailijat, pystytte tunnistamaan omat vahvuudet ja heikkoudet sekä ehkäpä jopa selkeän markkinaraon.
  5. Markkinointikanavat
    Listaa seuraavaksi markkinointikanavat, joissa yritys jo on. Mieti samalla, mitkä kanavat ovat olleet selkeästi tuottoisia ja mitkä kanavat ehkäpä hieman takkuilevat? Listaamiemme kanavien lisäksi yrityksellänne voi olla käytössä myös muita perinteisiä markkinointikanavia.
    Tärkeintä on, että palautat markkinointikanavien miettimisen lomassa mieleesi unelma-asiakkaat. Missä kanavissa he ovat? Onko esimerkiksi Instagram, Facebook vai LinkedIn oikea paikka tavoitella unelma-asiakkaitanne? Onko yrityksen toiminnalle kuinka tärkeää panostaa myös esimerkiksi Google-näkyvyyteen? Minkälaisia tavoitteita ja suunnitelmia teet per valittu markkinointikanava?
    Muistutuksena, että usein on parempi panostaa muutaman kanavan laadukkaaseen sisältöön ja näkyvyyteen kuin haalia kaikki kerralla.
  6. Budjetti
    Määrittele seuraavaksi markkinointibudjetti ensi vuodelle. Mieti aluksi kokonaisbudjetti vuosi- tai kuukausitasolla, jonka sitten jaat valittujen markkinointikanavien kesken.
  7. Fokusalueet, teemat ja toimenpiteet
    Nyt pääset niin sanottuun ideointi-ja suunnitteluvaiheeseen. Määriteltyäsi tavoitteet, unelma-asiakkaan, markkinointikanavat ja budjetin, pääset ideoimaan, millä keinoilla tavoitteet toteutetaan. Suosittelemme, että teet selkeät idea-ja todo-listaukset kanavakohtaisesti. Tarvitseeko esimerkiksi verkkosivuille tehdä parannuksia? Minkälaisia muutoksia somekanavat vaativat, että puhuttelette paremmin unelma-asiakkaitanne? Minkälaisella blogisisällöllä saisi parannettua yrityksen orgaanista hakukonenäkyvyyttä? Kuinka saisi uudet someseuraajat sitoutettua yrityksen sähköpostilistalle?
  8. Aikataulutus
    Toivottavasti edelliseen kohtaan tuli ideoita ja todo-listaa! Seuraavaksi on tärkeää, että kalenteroit ja aikataulutat halutut toimenpiteet itsellesi, tiimille sekä koko organisaatiolle. Liian usein ilman deadlineä olevat ideat unohtuvat. Joten käytä apuna vuosikelloa, kalenterityyliä, exceliä – mitä vain, kunhan rytmität toimenpiteet tulevalle vuodelle.
  9. Työnjako ja vastuualueet
    Siinä missä ilman deadlineä olevat ideat ja toimenpiteet unohtuvat, niin myös ilman selkeää työn- ja vastuunjakoa monet asiat jäävät tekemättä. Tee selkeä työn- ja vastuualueiden jako, johon sitoutat itsesi lisäksi myös muun tiimin. Jotta yrityksen markkinointi on yhtenäisessä linjassa tekemisen kanssa, on tärkeää että koko organisaatio on sitoutunut yhteiseen markkinointisuunnitelmaan ja sen toteuttamiseen.
  10. Seuranta ja jatko
    Jotta markkinointisuunnitelmasta on yritykselle aidosti hyötyä, on tärkeää toteuttaa seurantaa säännöllisin väliajoin. Määrittele lopuksi tavoitteisiin ja toimenpiteisiin sopivat mittarit: mitä tulevan vuoden aikana mitataan ja kuinka usein.
    Jos yrityksellä on ollut aiemmin markkinointisuunnitelma, näin vuoden lopussa on hyvä hetki palata sen äärelle ja vetää pikkuhiljaa yhteen kulunut vuosi – missä tänä vuonna onnistuttiin ja mitä otetaan mukaan vuoteen 2022? Tee sama vuoden kuluttua ja pohdi samat seikat silloin.

Näiden 10 kohdan avulla olet nyt tehnyt yritykselle markkinointisuunnitelman. Osa kohdista tuntuu varmasti työläältä ja osa on seikkoja, jotka tekee mieli suoraan vain ohittaa. Kannustukseksi haluamme kuitenkin sanoa, että jokaisella kohdalla on todistetusti suuri hyöty ja tarkoitus kohti tehokkaampaa markkinointia ja suurempaa myyntiä kohti! 🤩

Haluatko asiantuntijaltamme kommenttia, näkökulmaa ja sparrausta tekemääsi markkinointisuunnitelmaan?
Laita meille sähköpostia, niin sovitaan yhteinen sparraushetki edulliseen hintaan ja viilataan markkinointisuunnitelma priimakuntoon 💎 Tai jos tuntuu siltä, että tarvitset apua koko markkinointisuunnitelman teossa, ota meihin yhteyttä jo tänään! Meille mahtuu työnalle loppuvuodelle enää vain pari markkinointisuunnitelman laatimista.

Tässä vielä linkki Makumin maksuttomaan markkinointisuunnitelmapohjaan, jonka voit ladata avuksi! LATAA TÄÄLTÄ!
Inspiroivia ja idearikkaitahetkiä ⭐

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Vieritä ylös