Suoritin Google Digital Garage:n Googlen Digimarkkinoinnin perusteet -sertifikaatin ja jaan teille kokemukseni kyseisestä oppikokonaisuudesta.
Lähtötasoksi voisin sanoa olevan digitaalisen markkinoinnin osaaja ja koulussa olen aiheen kursseja haalinut. Lisäksi omaan työelämän kokemusta digitaalisesta markkinoinnista jo useamman vuoden ajalta, joten pohjatiedot ovat aloittelevalle suunnatun kurssin suorittamiseen nähden vähän liian hyvät.
Mikä on Google Digital Garage?
Google Digital Garage tarjoaa kaikille maksuttomia verkkokursseja. Tarjolla on laaja valikoima mielenkiintoista ja täysin maksutonta oppimateriaalia, jonka avulla voit kasvattaa liiketoimintaasi tai edistää urakehitystäsi. Voit opiskella joko valitsemalla yksittäisiä moduuleja tai suorittamalla saman tien vaikka kokonaisen kurssin. Joistain kokonaisuuksista voit saada Googlen myöntämän sertifikaatin.
Minkälainen on Digitaalisen markkinoinni perusteet oppikokonaisuus ja sertifikaatti?
Kurssi on täysin verkossa omaan tahtiin suoritettava oppikokonaisuus. Voit luoda tunnuksen ja suorittaa kurssin täältä. Kurssi koostuu 26 eri moduulista, jotka kukin sisältävät kahdesta seitsemään teemaan kuuluvaa tehtävää.
Tavallisesti tehtävät suoritetaan katsomalla aiheeseen liittyvä animoitu ohjevideo, jonka jälkeen vastataan tehtävää koskevaan valintakysymykseen. Vastauksien perusteella saat heti tietoosi oikein ja väärin vastaukset, tai jos vastauksesi on lähellä oikeaa, ilmoitetaan sinulle “vastasit melkein oikein”. Jotta pääset eteenpäin tulee sinun vastata oikein. Vastausyrityksiä ei ole rajoitettu millään tavoin, joten voit vapaasti “kokeilla” eri vaihtoehtoja ilman siinä pisteiden menettämistä.
Jokaiseen osakysymykseen oikeinvastaamisen jälkeen on aika suorittaa moduulia koskeva loppukoe, jossa vastaat yleensä viiteen monivalintakysymykseen. Jotta pääset siirtymään seuraavaan moduuliin, tulee sinun vastata oikein kaikkiin kysymyksiin. Suorituskertoja ei ole rajoitettu, mutta jos vastaat väärin yhteen tai useampaan monivalintakohtaan, tulee sinun vastata uudestaan kol loppukokeeseen.
Koulutus rakentuu seuraavista aiheista ja teemoista:
Vie yritys verkkoon (4 moduulia)
- Verkon mahdollisuudet 15 min
- Ensiaskeleet kohti menestystä verkossa 30 min
- Verkkonäkyvyyden parantaminen 40 min
- Yrityksen verkkostrategian suunnittelu 30 min
Yhteensä: 1 tunti 55 minuuttia
Varmista, että ihmisten on helppo löytää yritys verkosta (5 moduulia)
- Hakukoneiden käyttö 45 min
- Näkyvyyttä hakukoneilla 35 min
- Hakukoneiden hyödyntäminen 25 min
- Näkyvyyttä hakumainoksilla 25 min
- Hakukampanjoiden tehostaminen 30 min
Yhteensä: 1 tunti 55 minuuttia
Tavoita useampia ihmisiä paikallisesti, sosiaalisessa mediassa tai mobiililaitteilla (7 moduulia)
- Paikallisen näkyvyyden lisääminen 20 min
- Lähellä olevien asiakkaiden tavoittaminen 25 min
- Näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa 30 min
- Sukellus sosiaaliseen mediaan 30 min
- Mobiilimarkkinoinnin mahdollisuudet 20 min
- Mobiililaitteiden hyödyntäminen 35 min
- Sisältömarkkinoinnin aloitusopas 35 min
Yhteensä: 3 tuntia 15 minuuttia
Tavoita enemmän asiakkaita mainonnalla (4 moduulia)
- Yhteydenpito sähköpostilla 30 min
- Muilla verkkosivustoilla mainostaminen 25 min
- Sukellus Display-mainontaan 25 min
- Videon hyödyntäminen 55 min
Yhteensä: 2 tuntia 15 minuuttia
Seuraa ja mittaa verkkoliikennettä (3 moduulia)
- Analytiikan käyttö 30 min
- Menestystä analytiikan avulla 30 min
- Datan muuttaminen käyttötiedoiksi 30 min
Yhteensä: 1 tunti 30 minuuttia
Myy tuotteita tai palveluita verkossa (2 moduulia)
- Verkkokaupan perustaminen 25 min
- Enemmän myyntiä verkossa 35 min
Yhteensä: 1 tunti
Vie yritys kansainvälisille markkinoille (1 moduuli)
- Kansainvälinen laajentaminen 70 min
Yhteensä: 1 tunti 10 minuuttia
Loppukoe:
Loppukoe 40 monivalintakysymystä
Näiden moduulien suorittamisen jälkeen vastataan Google-sertifikaattiin päätyvään loppukokeeseen, missä vastaat 40:een poimittuun monivalintakysymykseen, joista 32 vastausta pitää olla oikein (80 %).
Google voi muuttaa kurssin sisältöä, moduuleja ja niiden kestoja. Tarkista aina ajantasainen sekä voimassaoleva kurssisisältö Googlesta
Miten kauan Google-sertifikaatin suorittaminen kestää?
Google antaa jokaisen moduulin läpikänyntiin suorittamiseen kuluvan ohje-ajan, jotka vaihtelivat 15 minuutista aina 70 minuuttiin. Ohjeajat voivat voivat olla todellisia vain jos katsot jokaisen ohjevideon tarkalleen läpi ja vastaat pari kertaa väärin. Google-sertifikaatin suorittamisen ohjeaika on yhteensä 40 tuntia. Nopea yhteenlaskutoimitus ja totuus valkenee keston olevan paljon ilmoitettua vähemmän. Kun moduulien suoritusajat lasketaan yhteen päästään vain 13 tuntiin ja voin vakuuttaa, että loppukokeen suorittaminen käy alle 13:ssa tunnissa. Todellisuudessa käytin itse tähän sertifikaattiin yhteensä alle 8 tuntia jaoteltuna eri päiville.
Voiko sertifikaatin suorittamista voi nopeuttaa?
Jos sinulla on pohjatietoja aiheeseen liittyen voit nopeuttaa kurssin suorittamista siirtymällä suoraan vastaamalla kunkin moduulin loppukokeeseen. Google antaa sinulle vain yhden mahdollisuuden vastata moduulin loppukysymykseen. Mikäli vastaat yhteenkin kysymykseen väärin, tulee sinun siirtyä suorittamaan moduulin tehtävät yksitellen päästäksesi takaisin loppukokeen pariin. Moduulin loppukoekysymyksissä sinua yritetään sumuttaa tarjoamalla miltei samanlaisia vastauksia ja käyttäen sekaannusta herättäviä sanamuotoja, joten jos et ole tarkkana voit helposti kompastua ansaan ja joutua palaamaan kurssin sisällön pariin.
Moduulin loppukokeesta toiseen hyppiminen nopeuttaa Google Sertifikaatin suorittamista huomattavasti, joten jos sinulla on yhtään aiempaa tietämystä ko. aihealueista, niin suosittelen kokeilemaan loppukokeeseen vastaamista ensin.
Kenelle suosittelen ja mielipide kurssista
Kenelle Google Digimarkkinoinnin perusteet -kurssia suosittelen?
Ainakin nämä kurssin asiat pitäisi olla jokaisen markkinointia yhtään tekevän ymmärryksessä. Siksi suosittelen Google digitaalisen markkinoinin perusteet -kurssia kaikille aiheesta kiinnostuneille ja varsinkin markkinoinnin parissa nyt ja tulevaisuudessa työskenteleville sekä kaikille henkilöille, jota kiinnostaa perehtyä aiheeseen. Kurssi on pintaraapaisu digimarkkinointiin ja sen suoritettua ymmärrät hieman paremmin google-mainontaa sekä digimarkkinointia.
Kurssin antaa hyvän tietämyksen, mitä digimarkkinointiin ainakin kuuluu. Sen jälkeen on hyvä syventää tietämystä tai siirtyä käytännön harjoitteisiin ja siten syventää osaamista.
Lisäksi saat erinomaisen käsityksen siitä, miten hyväksi asiakaskokemus voidaan hioa verkkokoulutuksissa ja miten helpoksi oppiminen ja opiskelu voidaan tehdä verkon avulla.