Tätä kaikkea on hakukoneoptimointi!
SEO:a eli hakukoneoptimointia tulisi tehdä näillä kaikilla kolmella osa-alueella:
✏️ Sisäinen hakukoneoptimointi
⚙️ Tekninen hakukoneoptimointi
🌎 Ulkoinen hakukoneoptimointi
Lue tästä blogipostauksesta vinkit verkkosivujen sisäiseen optimointiin.
Sisäinen hakukoneoptimointi
Mitä on verkkosivujen sisäinen SEO?
Sisäisellä hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan sivuston sisäisiin ominaisuuksiin ja etenkin verkkosivujen sisältöön liittyvää panostamista. Hakukoneoptimoitu sisältö tarkoittaa sitä, että verkkosivujen sisältö vastaa Googlessa tehtyihin käyttäjien hakuihin sekä Googlen omiin vaatimuksiin.
Google haluaa ennen kaikkea vastata käyttäjien tekemiin hakuihin relevatilla ja hyvällä sisällöllä, joten siksi sisäinen optimointi on hyvän hakukonesijoittumisen kannalta erittäin tärkeää!
Huolehdi ainakin näistä verkkosivujen sisäiseen optimointiin liittyen:
✅ Laadukas ja optimoitu sisältö
Googlen tärkein tehtävä on vastata käyttäjien tekemiin hakuihin relevantilla ja laadukkaalla sisällöllä. Siksi on tärkeää, että verkkosivustollasi on riittävästi laadukasta ja optimoitua sisältöä. Verkkosivun sisällössä on siis hyvä käyttää juuri niitä hakusanoja, joilla haluat verkkosivun nousevan hakutuloksissa ja joita potentiaaliset asiakkaat hakevat Googlesta.
✅ Avainsanatutkimus
Laadukasta sisältöä varten on tehtävä avainsanatutkimus, jonka avulla selvitetään millaisilla hakusanoilla ja hakulausekkeilla käyttäjät etsivät tietoa.
Avainsanatutkimuksen avulla osaat käyttää sivustolla näitä tärkeimpiä avainsanoja ja näin vastata käyttäjien hakuihin sisällölläsi.
✅ Avainsanojen suunnittelija
Saat tehtyä avainsanatutkimuksen helposti Google Adsin puolella. Tämän avulla näet avainsanojen hakumäärän, kilpailutilanteen sekä aiheeseen liittyviä muita avainsanaideoita.
✅ Avainsanojen käyttö sivustolla
Kun tärkeimmät avainsanat ovat selvillä, on tärkeää, että niitä käytetään sivustolla ja sisällössä monipuolisesti. Käytä avainsanoja ainakin: sivujen pääotsikoissa, erityisesti sisällön ensimmäisessä ja viimeisessä kappaleessa, SEO titlessä sekä sivun URL-osoitteessa.
✅ Metakuvaukset
Huolehdi, että sivustolla on jokaiselle sivulle täytetty myös metatiedot. Metatiedot näkyvät Googlen hakutulossivulla otsikon alla, ja tämän avulla voit houkutella kävijöitä sivulle sekä näin parantaa sivun klikkausprosenttia.
✅ Muut huomiot sisällössä
Huolehdi, että sivustollasi on selkeät ja kannustavat CTA-kehoitteet eli toimintakehoitteet. Lisäksi sisällössä on hyvä olla muitakin linkkejä, joilla käyttäjä pääsee liikkumaan sivuston sisällä.
Tässä vinkit sisäiseen hakukoneoptimointiin, jotka mielestämme tärkeä huomioida verkkosivujen sisältöä tehdessä!👌
Huomasithan, että olemme tehneet SEO-checklistan avuksi myös verkkosivujen ulkoiseen ja tekniseen hakukoneoptimointiin?
Tuntuuko, että antamamme vinkit hakukoneoptimointiin liittyen on vaikea laittaa käytäntöön asti?
Tiesitkö, että SEO eli hakukoneoptimointi on yksi pääpalveluistamme? Tutustu lisää hakukoneoptimointiin Makumin tekemänä ja pyydä tarjous SEO-palvelusta, kun olet valmis listautumaan paremmin hakukoneissa!
Terveisin Meri Makumilta