4 vinkkiä yrityksesi kannattavaan somen käyttöön - Makum

4 vinkkiä yrityksesi kannattavaan somen käyttöön

Makum markkinoinnin kumppani digitaalinen markkinointi digimarkkinointi google-markkinointi google-mainonta facebook facebook-markkinointi facebook-mainonta some-markkinointi somemarkkinointi some-mainonta maksettu mainonta sähköpostimarkkinointi hakukoneoptimointi seo sem ppc retargeting remarketing rema uudelleenmarkkinointi markkinointi pienyrityksille keskisuurille yrityksille suurille yrityksille

Lue tästä neljä vinkkiä yrityksesi kannattavaan somen käyttöön ja tehosta toimintaasi somessa.

 

Sosiaalisen median kanavissa olemiseen liittyy mielestäni yksi tärkeä ajatus: ”laatu korvaa määrän”. On parempi olla aktiivinen yrityksesi kannalta tärkeissä ja kannattavissa somekanavissa kuin yrittää olla joka paikassa samaan aikaan. Mutta mistä tietää, missä somekanavissa yrityksesi kannattaa olla? Onko yritykselläsi jo someprofiilit? Muista, että koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa ns. puhtaalta pöydältä ja parantaa yrityksesi somen käyttöä kannattavammaksi.

Lue alta neljä vinkkiä, kuinka teet yrityksesi somen käytöstä kannattavampaa.

 

1. vinkki: Mieti, mikä on yrityksesi somen päätavoite.

Eräs viisas totesi kerran, että jos ei ole tietoa mihin halutaan mennä, on mahdotonta lähteä oikeaan suuntaan. Yrityksesi somekäyttäytymisellä ja -kanavilla tulee siis olla selkeä tavoite, jotta tekemistä voidaan jatkossa ohjata tavoitteen mukaiseen suuntaan.

Nykyään lähes jokaiselta yritykseltä odotetaan aktiivista somea. Siksi onkin tärkeää miettiä alkuun, mitä haluat somella saada aikaan ja saavuttaa? Sosiaalisessa mediassa vietetään nykyään useista minuuteista useihin tunteihin päivä- ja etenkin viikkotasolla. Olisi siis järkevää, että yritykselläsi on jokin tavoite sosiaalisen median käyttöön, etenkin kun siihen käytetään nykyään jopa työaikaa.

Eli jos yritykselläsi ei ole tarkkaa tietoa, mitä somen käytöllä ja siellä markkinoinnilla halutaan saavuttaa, on todennäköisesti mahdotonta ohjata toimintaa oikeaan suuntaan.

Haluaako yrityksesi sosiaalisen median avulla lisätä näkyvyyttä, tunnettuutta ja bränditietoisuutta? Vai haluaako yrityksenne lisätä liikennettä suoraan verkkosivuille, lisätä yleisön sitoutumista yrityksen julkaisuihin, vai halutaanko teillä lisätä suoraan konversioiden määrää?

Eli, ennen kuin käytät yhtään resursseja sosiaalisen median käyttöön ja tekemiseen,
kirjoita itsellesi ylös, mitä somella tavoitellaan ja miksi yrityksesi ylipäätään on somessa.

 

2. vinkki: Mieti ja määrittele yrityksesi ihanneasiakas. Miten tuotteesi tai palvelusi voi auttaa häntä?

Somessa on hyvä muistaa, että ”kaikkea kaikille on ei mitään kellekkään”. Kuka siis on se henkilö, kenet haluat tavoittaa, mitä jokapäiväisiä haasteita hän kohtaa, ja miten yrityksesi voi olla hänelle avuksi?

 

3. vinkki: Mieti, missä somekanavissa kohderyhmäsi on. Tunne somekanavan pelisäännöt.

Kohderyhmää miettiessäsi selkenee kanavat, joissa yrityksesi kannattaa olla aktiivinen. On nimittäin isoja eroja siinä, minkälainen käyttäjäkunta on Facebookissa, Snapchatissa, Twitterissä, Instagramissa tai Linkedinissä. Kanavat, joissa kannattaa olla, perustuu siihen, ketä ja millaista yleisöä yrityksesi haluaa tavoittaa. Harvoin on niin, että yrityksen tuote tai palvelu kiinnostaa itsessään. Se, mitä sillä saadaan aikaan, on se mistä kohderyhmä aidosti kiinnostuu. Miten huomioit tämän sosiaalisen median sisällössäsi?

Ylipäätään somekanavan valinta määrittää paljon, minkälaista sisältöä kannattaa pyrkiä tuottamaan; käytätkö kuvia vai eri mittaisia videoita, lyhyitä vai pitkiä tekstejä. Eri somekanavilla on selkeät pelisäännöt, minkälainen sisältö sopii mihinkin somekanavaan. Toisen kanavan algoritmi suosii lyhyitä videoklippejä ja tekstejä, kun taas toisen pitkiä videoita, kattavia tekstejä tai hyviä kuvia.

 

4. ja tärkein vinkki: Luo lisäarvoa!

Rehellisesti kysyttynä: kiinnostaako kohderyhmääsi viikottaisista kuulumisista, omien tuotteiden ja palveluiden hehkuttamiseesta ja hyvien viikonloppujen toivottamisesta täyttyvä feedi, vai onko asiakkaasta kiinnostavampaa saada jotain lisäarvoa antavaa tietoa, esimerkiksi erilaisia käytännön vinkkejä tiettyyn aiheeseen liittyen? Toki vinkit kannattaa rajata koskemaan oman tuotteen tai palvelun alaa, jotta sisältö pysyy asiaan liittyvänä.

Hyvänä suunnannäyttäjänä toimii sinulle toimii se, kun mietit, mitä tilejä itse seuraat sosiaalisessa mediassa, saadaksesi itsellesi vinkkejä tai muuta lisäarvoa tuottavaa sisältöä?

 

Mieti ainakin näitä:

-Mikä on yrityksesi sosiaalisen median päätavoite?

-Kuka on yrityksesi ihanneasiakas?

-Mitä ongelmia ihanneasiakas kohtaa arjessaan? Miten voit auttaa häntä?

-Missä kanavissa ihanneasiakkaasi viettää aikaa?

-Minkälaista sisältöä valitsemaasi kanavaan kannattaa tuottaa? Mitä muita pelisääntöjä valitsemaasi somekanavaan liittyy?

-Miksi joku seuraisi yrityksesi profiilia ja sisältöä? Mitä lisäarvoa tuotat seuraajillesi?

 

 

Meri Seppälä
Meri Seppälä
Tehdään suunnitelmia ja toteutetaan unelmia yhdessä matkasta nauttien.

Comments are closed.

Ota yhteyttä