”Google Analytics 4 on seuraavan sukupolven mittausratkaisumme, joka korvaa Universal Analyticsin. Universal Analytics ‑mittauskokonaisuudet lopettavat uusien osumien käsittelemisen 1.7.2023. Jos käytät vielä Universal Analyticsia, suosittelemme, että siirryt kokonaan Google Analytics 4:ään.”
Näin Google Analytics ‑tiimi kirjoittaa uutiskirjeessään.
Mistä tiedän mikä Google Analytics -versio sivustollani on käytössä?
Jos verkkosivustollasi on käytössä Google Universal Analytics -versio, koskee tämä muutos sinua!
Voit helposti tarkastaa, onko sinulla verkkosivustollasi käytössä Universal Analytics– vai Google Analytics 4 ‑versio.
- Jos olet luonut mittauskokonaisuuden ennen 14.10.2020, se on todennäköisesti Universal Analytics ‐versio.
- Jos olet luonut mittauskokonaisuuden 14.10.2020 jälkeen, se on todennäköisesti Google Analytics 4 ‐versio.
Mittauskokonaisuuden versio käy ilmi myös sen tunnuksesta:
- Universal Analytics ‐mittauskokonaisuuksien tunnuksissa on alussa ”UA” ja lopussa numero (UA-XXXXXXXXX-1).
- Google Analytics 4 ‐mittauskokonaisuuksien tunnuksissa on vain numeroita (XXXXXXXXX).
Miten toimin, jos sivustolla on vielä käytössä Universal Analytics -versio?
Jos verkkosivustollasi on vielä käytössä Universal Analytics -versio, nyt on aika toimia, sillä siirtyminen uudempaan Google Analytics 4:seen ei enää ole pelkkä suositus, vaan kyseessä on edessä oleva pakollinen muutos, jos haluat jatkossakin käyttää Googlen ilmaista analytiikkatyökalua.
Tärkeintä tässä vaiheessa on, että otat Google Analytics 4:n käyttöön verkkosivustollasi mahdollisimman nopeasti!
Voit käyttää verkkosivustollasi samaan aikaan kahta Google Analytics -versiota, joten suosittelemme Google Analytics 4:n käyttöönottoa heti! Voit halutessasi jatkaa vielä uuden datan keräämistä Universal Analytics ‑versiolla 1.7.2023 asti. Sen jälkeen sinulla on pääsy Universal Analyticsin käsittelemään dataan vielä 1.10.2023 asti, jonka jälkeen Google Universal Analytics ei enää ole käytössäsi.
Onneksi Google Analytics 4:n käyttöönotto on helppoa! Suosittelemme, että käytät mittauskokonaisuuden luomisessa apuna siirtymäavustajaa (Setup Assistant), johon pääset helposti sivustolla näkyvän Siirry-painikkeen kautta. Näin voit tehdä siirtymän helposti opastuksen avulla. Löydät Googlen suomenkieliset ohjeet tarvittaessa täältä.
Miten Google Analytics 4 eroaa Universal Analyticsista?
On hyvä tietää, ettei Google Analytics 4 ole vain päivitetty versio mittauskokonaisuudesta, vaan se on alunperin rakennettu täysin uudella tavalla. GA4 eli Google Analytics 4 on rakennettu vastaamaan paremmin esimerkiksi muuttuneita seurantatarpeita ja tarjoamaan parempia työkaluja käyttäjien yksityisyydensuojasta huolehtimiseen.
Tärkein mittausero näiden kahden version välillä on, että uusi GA4 on tapahtumapohjainen, kun taas vanhempi Universal Analytics -versio on ollut istuntopohjainen. Näin ollen jatkossa saadaan helpommin ja nopeammin dataa kävijöiden tapahtumista aiempaan verrattaen.
Lisäksi eri laitteiden välinen seuranta helpottuu. Google Universal Analytics on rakennettu lähtökohtaisesti vain tietokoneella tapahtuvien verkkosivuston käyntien seurantaan, kun taas Google Analytics 4 tarjoaa käyttäjille huomattavasti tarkemman työkalun ostopolkujen seuraamiseen eri laitteiden ja sovellusten välillä.
Laitetaanko yhdessä analytiikka-asiasi kuntoon?
Tarvitsetko asiantuntijan apua uuden GA4:n käyttöönotossa? Tarvitsetko neuvoa, kuinka verkkosivustonne analytiikkaa tulisi ylipäätään seurata ja hyödyntää? Ota meihin yhteyttä, niin keskustellaan lisää, miten saamme yhdessä verkkosivustosi analytiikasta hyötyä – autamme mielellämme!
(Lähteenä käytetty Google Analytics Ohjeita.)
-Meri/ Makum