Poikkeuksellinen vuosi 2020 on loppumetreillä ja katse kääntyy vihdoin jouluun ja uuteen vuoteen.
Nyt on viimeistään siis hyvä hetki puhua siitä, mitä seuraava vuosi tuo tullessaan myynnin ja markkinoinnin osalta. Puhuimme Kimin kanssa jo viime Lounastreffi-striimissä siitä, mitä meidän mielestä vuosi 2021 saattaa tuoda tullessaan. Tässä siis blogin mittainen kooste siitä, mitä ennusteita markkinoinnin kristallipallo meille paljasti.
(Mikäli et vielä ole sitä nähnyt niin tästä linkistä pääset katsomaan striimin vielä)
Ennustus 1: Verkkokauppa ei ole yksinään tie onneen.
Tämä vuosi on rohkaissut yrityksiä luomaan ja uusimaan verkkokauppansa käytettävään kuntoon. Uuden viehätys voi kuitenkin sokaista. Nyt kun olemme päässeet tilanteeseen, jossa asiakas pystyy tekemään ostoksensa yrityksen nettisivuilla, pitää kääntää huomio takaisin yhteen markkinoinnin juuritason haasteeseen.
Miten ja mistä asiakas löytää paikalle?
Nyt kun suuri määrä yrityksiä on saanut pystyyn uuden myyntipisteen (verkkokaupan), on laitettava ns. verkkomaailman näyteikkuna kuntoon. Verkkokauppa yksinään ei siis tuo asiakasvirtaa paikalle. Verkko-ostajat löydät verkosta esimerkiksi Googlen, Facebookin tai Instagramin puolelta. Mainosta siis rohkeasti siellä tai heitä vaivalla tehty työ ikkunasta ulos.
Älä kuitenkaan hätäänny. Jos tunnistat itsesi tämän ennustuksen riskiryhmästä, ei ole peli vielä menetetty. Ammattilaisia, jotka ovat valmiina auttamaan sinua tekemään ja ymmärtämään digimarkkinointia, löytyy suuri määrä. Tulkaa siis rohkeasti kysymään, jos aihealue on täysin vieras sinulle tai tarvitset tekijää matkaan mukaan.
Ennustus 2: Yrityksen arvoilla on väliä!
Vuosi 2020 on ollut poikkeuksellinen ajanjakso syystä kuin toisesta.
Maailmassa käydään loputonta keskustelua siitä, mitä arvoja kukin edustaa niin kuluttajien, yritysten ja jopa valtioiden tasolla. Hiljaisuus on hyväksyntää ja asiakas äänestää edelleen jaloillaan.
Väitteellä “yrityksen arvolla on väliä” emme tuo pöytään välttämättä uutta tietoa, vaan haluamme huomioida sen, missä tämä arvomaailma tuodaan esille. Ostohetkellä vieressä ei olekaan yrityksen vahvinta resurssia eli asiakaspalvelijaa tai myyjää. Sen sijaan päätös tehdään verkkosivujen ja mainonnan perusteella, nämähän ovat usein ainoa tiedonlähde palveluista ja toiminnastasi.
Ensi vuonna yrityksen, brändin ja ulosannin merkitys korostuu entisestään.
Tuokaa siis arvot ja tarinanne esille rohkeasti.
Kirja ilman tarinaa on tylsää luettavaa
Ennustus 3: Asiakaspalvelu on kaikkialla
Kun sinulta kysytään, niin missä vastaat?
Kun odotat vastausta, niin kauan jaksat odottaa?
Kolmas ennustus vuodelle 2021 kohdistuu siis asiakaspalveluun. Missä vastaat, kun asiakas kysyy. Osaatko vastata? Oletko läsnä?
Ennustamme siis, että puhelin ja sähköposti ei välttämättä riitäkään enää vuonna 2021. Oletko siirtänyt jo tuotteesi Facebookin Marketplaceen tai Instagramin verkkokauppaan? Kysytkö asiakkailta somessa mielipiteitä tai kysymyksiä? Verkkosivuilla on hyvä olla mm chatti-ominaisuus, jossa asiakaspalvelija tai sinä itse pääsee kiinni akuutteihin kysymyksiin, mutta usein sinäkin teet ostopäätöksen jo ennen kuin pääset verkkosivuille asti.
Mitä jos asiakkaasi tekee samoin? Pystytkö vastaamaan kysymykseen, jonka asiakas esittää sinulle vaikkapa Instagram Direct viesteissä? Ohjaatko heidät asiakaspalvelun sähköpostiin vai pystytkö antamaan vastauksia ja ratkaisun silloin, kun tarve on suurin?
Somestradegia on iso osa verkossa myymistä, mutta hyvä sisältö ei ole ainut yrityksen toiminto sosiaalisessa mediassa, mutta pystytkö olemaan myös sosiaalinen kuluttajalle? Tämä lause saa varmasti yrittäjän varpailleen, kun kuvitellaan, että ei kenelläkään ole aikaa vastailla joka ikiseen viestiin mitä vastaan sattuu. Jätetään asiakas yksin ja tämä on se hetki jolloin siirrytään sitten sen kilpailijan syliin, joka pystyy vastaamaan tähän tarpeeseen.
Oma mielipiteeni tähän on antaa muillekin yrityksesi työntekijöille rohkeasti vastuuta ja vaikutusmahdollisuuksia. Pitäisikö asiakaspalvelijalla tai myyjällä olla mahdollisuus tarjota osaamistaan verkossa ja somen puolella? Heillähän on kuitenkin paras kosketus siihen mitä asiakkaat haluavat ja tarvitsevat päivittäisessä tekemisessä.
Tiivistän tämän ennustuksen siis näin:
Sinulle on annettu mahdollisuus kuulla ja täyttää asiakkaiden tarpeet paremmin ja nopeammin kuin koskaan. Aiotko käyttää sen?
Ennustus 4: Livevideoiden suosio kasvaa 100%
“Me ollaan livenä… ja muutama muukin”. Näin alkaa toinen Lounastreffit-striimien joulupuuro edition. Miksi näin?
Ei, tämä blogi ei ole (vain) oman livestriimimme mainos. Uskomme, että vuosi 2021 tuo tullessaan livevideon kultaisen aikakauden. Striimien määrä on noussut uusiin mittapuihin. Twitch, Youtube Live Stream, ja jopa Hesarin live-keikat (monen muun tekijän joukossa) ovat normalisoineet alunperin pelimaailmasta lähteneen ja jo jonkin aikaa jyllänneen trendin.
Trendit seuraavat yleensä seuraavaa kaava: Innovaattorit keksivät uuden konseptin tässä vaiheessa yleisö on pientä mutta johtaa lopulta influensaamisen aikakauteen, eli yleisöt kasvavat, kun tunnetuimmat tekijät ottavat asioita haltuun. Livevideoiden suosio ei ole ollut poikkeus tässäkään tapauksessa. Seuraavaksi jonossa onkin hyväksymisvaihe, jossa innovaatio muodostuu osaksi arkeamme. Pakko myöntää, että tämä ennustus on jo kovaa tahtia käymässä toteen, mutta uskomme että ns. suuri yleisö ja varsinkin tekijät tulevat hyppäämään mukaan isosti vuonna 2021.
Livessä mahdollistuvat aidot reaktiot ja vuorovaikutus seuraajakuntasi kanssa. Mitä tämä markkinoinnissa tarkoittaa? Livet tulevat nostamaan päätään ja näin käy kovaa tahtia.
Hyväksi esimerkiksi haluaisinkin nostaa tähän väliin Salesforcen Suomen puolen jolla tämän vuoden aikana oli erittäin hyvin toteutettu livesarja, mistä oli muunmuassa Linkedinissä paljon puhetta. Yrityksen omat kasvot sekä ihmiset, jotka jakoivat näkemyksiä Salesforcen kanssa taikka tunsivat heitä ja Salesforcen yleisöä kiinnostavia aihealueita, pääsivät näyttäytymään. Niin yleisö kuin puhujat pääsivät jalustalle.
Ole siellä missä asiakkaasi ovat.
Edellisessä blogissani: Mitä lounastreffit oikeasti on? jaoin jo ajatuksia siitä miksi me Makumilla olemme hurahtaneet livevideon mahdollisuuksiin ja siihen, miksi ja miten me sitä teemme. Käy ihmeessä lukaisemaan, jos et ole kerennyt vielä.
Kiitokset tähän asti lukemisesta.
Toivottavasti sinulla on rauhallinen joulu.
Muistakaa niitä ihmisiä, jotka ovat sinulle tärkeitä ja jotka pitävät sinua arvossaan. 2020 on ollut eristäytymisen vuosi ja on ollut jotenkin helppoa tuudittautua omiin oloihin.
Ennustankin näin epävirallisesti loppuun, että ne jotka pystyvät läheisyyttä ja huomiota tarjota niille, jotka sitä eivät nyt saa tai ovat sitä vältelleet, tulevat löytämään ja tuottamaan jotain tärkeämpää kuin mitä markkinointi ja myynti koskaan.
Aitoja hetkiä, ikuisia muistoja ja hyvää mieltä. Me kaikki tarvitsemme ja pystymme jakamaan sitä, niin muistetaanhan tänäkin vuonna niitä joille voimme sitä antaa.
Toivottelen loppuun vielä isot kiitokset vuodesta 2020 näin ennustusten loppuun.
Meidän yhteinen matka ei tähän pääty, nähdään striimissä, somessa tai sitten ihan kasvotusten (kun taas voidaan).
Terveisin ja lämpimin joulunodotuksin
Joni / Makum