Millainen on hyvä somepostaus?

Millainen on hyvä somepostaus? Sisällöntuottajamme kertoo

Millainen on hyvä somepostaus? Mitä onnistunut somejulkaisu pitää sisällään? Miten tehdään yritykselle hyvä somepostaus?
Poimi sisällöntuottajamme vinkit onnistuneeseen ja hyvään somepostaukseen!


🎯 Hyvän somepostauksen tavoite

Ennen julkaisun tekemistä, pysähdy miettimään julkaisun päätarkoitus eli tavoite. Mitä haluat somejulkaisullasi saavuttaa?
Toimivia ja kantavia teemoja somejulkaisuille voi olla esimerkiksi seuraavat:
Informoiva somepostaus: Haluatko julkaisun avulla tiedottaa jotain tärkeää?
Viihdyttävä somepostaus: Onko somejulkaisun tavoitteena olla viihdyttävä?
Motivoiva somepostaus: Kuinka motivoit muita omalla somepostauksellasi?
Inspiroiva somepostaus: Voiko joku inspiroitua postauksestasi?
Auttava somepostaus: Onko somejulkaisustasi apua katsojalle?
Samaistuttava somepostaus: Voiko katsoja samaistua somejulkaisuusi?
Opettava somejulkaisu: Mitä somejulkaisun katsoja oppii?

Kun somejulkaisun päätavoite on tiedossa, on helpompaa lähteä miettimään ja rakentamaan julkaisun tyyliä ja yksityiskohtia. Tunnistatko näiden somejulkaisujen teemojen erot? On eri asia tehdä esimerkiksi viimeisintä trendiä oleva viihdyttävä reels kuin aidosti opettava infograafi-julkaisu. 😉

🎥 Hyvän somepostauksen sisältömuoto

Kun lähdet luomaan yrityksen somesisältöä, kannattaa miettiä, mikä sisältömuoto palvelee parhaiten tavoitteeseen liittyen. Saatko esimerkiksi opettavaa sisältöä esille houkuttelevammin ja yksinkertaisemmin ennemmin viisaasti rytmitettyyn kuvakaruselliin kuin yhden kuvajulkaisun loputtoman pitkään kuvatekstiin, jota kukaan ei kuitenkaan jaksa lukea loppuun?

Mieti siis ennen kuin lähdet tekemään somejulkaisua, mikä on somepostauksellesi paras sisältömuoto.
Oletko huomioinut valitsemallesi sisältömuodolle olennaiset asiat? Esimerkiksi reels-videoille on olennaista trendaava ääni, julkaisukarusellile hyvä ja koukuttava rytmitys, kuvapostaukselle mielenkiinnon herättävä ja koukuttava kuvateksti.

🎨 Hyvän somepostauksen visuaalisuus

Instagram on kanavana hyvin visuaalinen alusta.
Oikeesti hyvä somepostaus on siis tavoitteensa mukainen mutta aina myös visuaalisesti miellyttävä!

Huomioi jatkossa, onko somepostauksesi visuaalisesti miellyttävä? Entä onko uusi somepostaus linjassa aiemman contentin kanssa? Onko ylipäätään somefeedisi yhtenäinen ja aidosti yrityksesi näköinen? 🧩

🤙🏽 Hyvän somepostauksen toimintakehoite

Hyvä somepostaus pitää AINA sisällään toimintakehoitteen! Ennen kuin lätkäiset minkä tahansa ”tykkää tästä”-kehoitteen, palaa hetkeksi miettimään, mikä oli somepostauksesi alkuperäinen tavoite.

Jos esimerkiksi somejulkaisun tavoite on informoiva kuvakaruselli, voisiko julkaisun lopussa olla selkeä kehoite esimerkiksi tilaamaan lisää aiheeseen liittyviä vinkkejä uutiskirjeen muodossa tai ostamaan esimerkiksi julkaisussa esitelty kyseinen tuote/palvelu verkkosivuiltasi?

Mieti siis, mitä haluat katsojan tekevän seuraavaksi!
Tahdotko somepostaukselle lisää näkyvyyttä ja algoritmin suosiota? Tällöin perinteiset tykkää, kommentoi ja jaa -kehoitteet toimivat erinomaisesti. Entä tahdotko katsojan siirtyvän sisällön parista esimerkiksi verkkosivuillesi ostamaan tai lataamaan tuotteen tai oppaan?
Esitä toimintakehoite aina erityisen selkeästi ja kannustavasti!
PS. Huolehdi, että CTA-kehoitteen polku toimii varmasti myös käytännössä 😉🗺️

💬 Hyvään somepostaukseen liittyvä aktiivisuus

Hyvä somepostaus tarvitsee aina ympärilleen aktiivisuutta – muuten se häviää hetkessä jatkuvalla syötöllä syntyvän uuden sisällön jalkoihin! Eli viimeiseksi haluan vinkata ja muistuttaa siitä, että oli sisältösi kuinka tahansa alusta loppuun asti hinkattua ja viilattua, se ei ole hyvä somepostaus, jossei se saa aktiivisuutta osakseen.

Mutta ei huolta, voit itse vaikuttaa hyvän somepostauksen aktiivisuuteen tiettyyn pisteeseen asti. Voit esimerkiksi boostata uutta julkaisua nostamalla sen esiin storyn puolelle, kannustaa seuraajiasi sisällön jakamiseen sekä pyrkiä herättämään somejulkaisun kuvatekstillä ja toimintakehoitteella keskustelua – mutta muista olla myös itse aktiivinen vastaamalla mahdollisesti saamiisi kommentteihin!


Näillä viidellä vinkillä saat varmasti vietyä somepostauksesi uudelle tasolle! 🌟


Tuntuuko somepostausten suunnittelu ja teko vaikealta, onko inspiraatio hukassa?
Jos sinusta tuntuu, että yrityksesi somesta ei ole vielä saatu irti kaikkea tehoa ja tahdot asiantuntijan sparrailevan kanssasi, ota meihin yhteyttä!

Sisällöntuottajamme ja someammattilaisemme auttavat mielellään sinua yrityksesi somen kanssa sisältöjä, sometavoitetta ja visuaalista ilmettä ideoiden ja viilaten! 💎


Inspiroiduithan jo meidän Instasta?

Terkuin Meri Makumilta

Oliko tämä teksti hyödyllinen?
KylläEi
Shopping Cart
Scroll to Top