Vaikka tätä vuotta on vielä muutama kuukausi jäljellä, on jo korkea aika suunnata katse yrityksen ensi vuoden markkinointiin ja vuoden 2024 markkinointisuunnitelmaan. Suunnittelemalla tulevan vuoden markkinointikuviot ajoissa, otat heti tammikuusta hyvän startin vuodelle. Markkinointisuunnitelman pohjalla suunnittelet mitä teet ja teet mitä suunnittelit.
Jos yrityksen markkinointisuunnitelma on vielä tekemättä, Makum haluaa olla apuna! Lataa avuksi Makumin markkinointisuunnitelmapohja, jonka avulla saat tehtyä yrityksen markkinointisuunnitelman vuodelle 2024 asiantuntijan tavoin. Markkinointisuunnitelmapohjan voit ostaa helposti käyttöösi Makumin verkkokaupasta.
Tässä postauksessa on tiivistelmä ja vinkit pohjan täyttöön 🤩
10 kohtaa markkinointisuunnitelman tekoon:
- Markkinoinnin tavoitteet vuodelle 2024
Jotta oikeita ja kannattavia toimenpiteitä voidaan alkaa suunnittelemaan, on tärkeää määritellä ja nimetä tavoitteet, jotka markkinoinnissa halutaan saavuttaa ensi vuoden aikana. Me suosittelemme tavoitteen asetannassa markkinointimaailmasta tuttua SMART-kaavaa, jotta tavoitteet olisivat mahdollisimman selkät ja tarkasti määritellyt.
S - Selkeästi määritelty
M - Mitattavissa
A - Aikaan sidottu
R - Realistinen
T - Tavoittelemisen arvoinen
Markkinointisuunnitelmaa laatiessa käytä aluksi aikaa tähän, että määrittelet selkeät ja realistiset tavoitteet ensi vuoden markkinoinnille. Usein tulee vastaan tavoitteita, kuten "enemmän liidejä ja lisää myyntiä", mutta saisiko nämäkin ympäripyöreät tavoitteet muutettua numeraalisiksi, jotta tavoitteiden seuranta olisi helpompaa? Esimerkiksi halutessanne lisää liidejä ja myyntiä, ota tavoitteeksi kasvattaa tämän vuoden liidimäärää XX% tai XXX XXXX€ myyntiä. Tällöin tavoite on jo huomattavasti tarkempi ja konkreettisempi. - Unelma-asiakkaan määrittely ja heidän ongelmat sekä tarpeet
Markkinointisuunnitelmaa tehdessä on hyvä hetki pohtia, ketä ovat yrityksen nykyiset asiakkaat. Onko tämä linjassa sen kanssa, keitä pidätte yrityksen unelma-asiakkaina? Haluatteko jatkossa kohdentaa esimerkiksi maksettua mainontaa samantyyliselle joukolle, ketkä ovat jo asiakkaitanne vai haluatteko tavoittaa markkinoinnilla erilaista ja uutta väkeä?
Ihmiset kiinnostuvat markkinoinnista, joka on henkilökohtaisen tuntuista. Kun määrität unelma-asiakkaan, hahmotat hänen arjen ongelmat ja tarpeet. Tämän avulla saat yrityksen markkinoinnin kohdistettua oikeaan kanavaan, oikeanlaiselle kohderyhmälle, oikeanlaisella sisällöllä. Eli unelma-asiakkaan määrittely on iso osa yrityksen markkinointistrategia miettimistä! - Tuotteet & palvelut, jotka vastaavat ongelmiin ja tarpeisiin
Usein yrityksillä ja yrittäjillä tämä ajatus on kristallinkirkkaana mielessä, kun yritystoiminta aloitetaan. Useimmiten ajan saatossa käy niin, että tuotteen ja palvelun syvin tarkoitus kuitenkin unohdetaan. Haluammekin muistuttaa, että markkinointia miettiessä, muista ja pyri yhdistämään aina yrityksenne tuote/palvelu avuksi asiakkaiden ongelmiin ja tarpeisiin. Tällä keinolla tehdään puhuttelevaa, henkilökohtaisen tuntuista markkinointia! - Kilpailijakartoitus ja SWOT
Toiset ovat sitä mieltä, että vasemmalle ja oikealle vilkuilu ei ole hyvästä, mutta me kannustamme ainakin kerran vuodessa vilkaisemaan pelikentän tilanteen. Ota siis hetki ja tutustu kilpailijoihinne. Keitä he ovat? Minkälaisia toimintatapoja heillä on? Tunnistatko heidän vahvuudet ja heikkoudet? Miten heidän verkkosivut ja some eroaa teidän yrityksestä? Millaista markkinointia ja maksettua mainontaa he tekevät?
Peilaa näitä kaikkia seikkoja teidän yritykseen. Kun tunnet kilpailijat, pystytte tunnistamaan omat vahvuudet ja heikkoudet sekä ehkäpä jopa selkeän markkinaraon. - Markkinointikanavat
Listaa seuraavaksi markkinointikanavat, joissa yrityksenne jo on. Mieti samalla, mitkä kanavat ovat olleet selkeästi tuottoisia ja mitkä kanavat ehkäpä hieman takkuilevat? Listaamiemme kanavien lisäksi yrityksellänne voi olla käytössä myös muita perinteisiä markkinointikanavia.
Tärkeintä on, että palautat markkinointikanavien miettimisen lomassa mieleesi unelma-asiakkaat. Missä kanavissa he ovat? Onko esimerkiksi Instagram, Facebook, TikTok vai LinkedIn oikea paikka tavoitella unelma-asiakkaitanne? Onko yrityksen toiminnalle kuinka tärkeää panostaa myös esimerkiksi Google-näkyvyyteen? Minkälaisia tavoitteita ja suunnitelmia teet per valittu markkinointikanava?
Muistutuksena, että usein on parempi panostaa muutaman kanavan laadukkaaseen sisältöön ja näkyvyyteen kuin haalia kaikki kerralla. - Budjetti
Määrittele seuraavaksi markkinointibudjetti ensi vuodelle. Mieti aluksi kokonaisbudjetti vuosi-tai kuukausitasolla, jonka sitten jaat valittujen markkinointikanavien kesken. - Fokusalueet, teemat ja toimenpiteet
Nyt pääset niin sanottuun ideointi-ja suunnitteluvaiheeseen. Määriteltyäsi tavoitteet, unelma-asiakkaan, markkinointikanavat ja budjetin, pääset ideoimaan, millä keinoilla tavoitteet toteutetaan. Suosittelemme, että teet selkeät idea-ja todo-listaukset kanavakohtaisesti. Tarvitseeko esimerkiksi verkkosivuille tehdä parannuksia? Minkälaisia muutoksia somekanavat vaativat, että puhuttelette paremmin unelma-asiakkaitanne? Minkälaisella blogisisällöllä saisi parannettua yrityksen orgaanista hakukonenäkyvyyttä? Kuinka saisi uudet someseuraajat sitoutettua yrityksen sähköpostilistalle? - Aikataulutus
Toivottavasti edelliseen kohtaan tuli ideoita ja todo-listaa! Seuraavaksi on tärkeää, että kalenteroit ja aikataulutat halutut toimenpiteet itsellesi, tiimille sekä koko organisaatiolle. Liian usein ilman deadlineä olevat ideat unohtuvat. Joten käytä apuna vuosikelloa, kalenterityyliä, exceliä - mitä vain, kunhan rytmität toimenpiteet tulevalle vuodelle. - Työnjako ja vastuualueet
Siinä missä ilman deadlineä olevat ideat ja toimenpiteet unohtuvat, niin myös ilman selkeää työn- ja vastuunjakoa monet asiat jäävät tekemättä. Tee selkeä työn- ja vastuualueiden jako, johon sitoutat itsesi lisäksi myös muun tiimin. Jotta yrityksen markkinointi on yhtenäisessä linjassa tekemisen kanssa, on tärkeää että koko organisaatio on sitoutunut yhteiseen markkinointisuunnitelmaan ja sen toteuttamiseen. - Seuranta ja jatko
Jotta markkinointisuunnitelmasta on yritykselle aidosti hyötyä, on tärkeää toteuttaa seurantaa säännöllisin väliajoin. Määrittele lopuksi tavoitteisiin ja toimenpiteisiin sopivat mittarit: mitä tulevan vuoden aikana mitataan ja kuinka usein.
Jos yrityksellä on ollut aiemmin markkinointisuunnitelma, näin vuoden lopussa on hyvä hetki palata sen äärelle ja vetää pikkuhiljaa yhteen kulunut vuosi - missä tänä vuonna onnistuttiin ja mitä otetaan mukaan vuoteen 2024? Tee sama vuoden kuluttua ja pohdi samat seikat silloin.
Näiden 10 kohdan avulla olet nyt tehnyt yritykselle markkinointisuunnitelman. Osa kohdista tuntuu varmasti työläältä ja osa on seikkoja, jotka tekee mieli suoraan vain ohittaa. Kannustukseksi haluamme kuitenkin sanoa, että jokaisella kohdalla on todistetusti suuri hyöty ja tarkoitus kohti tehokkaampaa markkinointia ja suurempaa myyntiä kohti! 🤩
Markkinointisuunnitelmapohja 2024
Osta markkinointisuunnitelmapohja 2024 käyttöösi ja luo yrityksellesi markkinointisuunnitelma asiantuntijan tavoin! Katso lisätiedot ja klikkaa itsesi ostoksille tästä:
- Digimarkkinoinnin kurssit
Pohja markkinointisuunnitelmaan 2024
39,00 € + alv 25,5% Lisää ostoskoriin - Digimarkkinoinnin kurssit
Pohja markkinointisuunnitelmaan 2024 + Asiantuntijan palaute
129,00 € + alv 25,5% Lisää ostoskoriin
Inspiroivia ja idearikkaita hetkiä ⭐
/ Blogipostaus päivitetty 16.11.2023