Parhaimmillaan yrityksen verkkosivut tekevät työtä kelloon katsomatta ja muuttavat kävijät kiinnostuneiksi asiakkaiksi. Jotta tämä yritykselle tärkeä edustus-ja myyntikanava ajaa asiansa, on verkkosivujen syytä olla ajantasalla, toimivat, yritystäsi edustavat sekä hyvää kävijäkokemusta palvelevat. Sillä jos verkkosivut eivät tätä ole, voi olla että verkkosivusi nimenomaan karkoittavat potentiaalisia asiakkaita pois ja näin ollen jopa vähentävät myyntiä.
Kuinka tärkeät verkkosivut ovat teidän yrityksellenne? Samalla kun pohdit tätä kysymystä, kartoita näiden 6+1 kohdan avulla, missä jamassa teidän verkkosivut ovat! ✔️💻
✔️ OLET UUSINUT VERKKOSIVUSTOSI VIIMEKSI VUOSIA SITTEN
Milloin verkkosivustosi on viimeksi uusittu? Onko tästä niin pitkä aika, että pitää oikein miettiä? Tämä on merkki siitä, että uudistuksesta taitaa olla liian aika. Ammattitaidolla tehdyt verkkosivut toki kestävät aikaa ja jo niitä tehdessä on huolehdittu siitä, että sivustoa on helppo päivittää ajan saatossa, mutta loppujen lopuksi verkkosivuston elinkaari on itseasiassa melko lyhyt.
✔️ VERKKOSIVUSTOSI EI TOIMI MOBIILISSA
Milloin viimeksi tarkastit, miltä sivustosi näyttää eri laitteilla käytettynä? Onko sivustoa tehdessä huomioitu sivuston responsiivisuus, eli verkkosivujen ulkoasu mukautuu käyttäjän päätelaitteen mukaisesti aina käyttäjäystävälliseen muotoon? Responsiivinen ulkoasu näyttää hyvältä ja toimii moitteettomasti paitsi pöytätietokoneella, niin myös tabletilla tai eri älypuhelimilla käytettäessä. Responsiivisuus on nykyään erittäin tärkeää, kun suuri osa käyttäjistä tulee sivuille mobiililaitteilla - ja edelleen yllättävän yleistä on, ettei verkkosivusto skaalaudu esimerkiksi mobiililaitteen näytölle.
Jos kotisivusi tai verkkokauppasi ei ole responsiivinen ja se ei skaalaudu mobiili-näkymään, tulet menettämään Googlen hakukoneoptimoinnissa paljon pisteitä. Eli käyttäjäkokemuksen lisäksi tällä on suora vaikutus myös sivustosi löydettävyyteen Googlesta.
✔️ YRITYKSEN STRATEGIA ON MUUTTUNUT EIKÄ NYKYINEN SIVUSTO PALVELE ENÄÄ
On aina hieno asia, että esimerkiksi yrityksen brändi-ilmeitä uudistetaan ja esilletuontia laitetaan esimerkiksi somekanavissa freesimmäksi. Jopa tällaisilla asioilla on merkitystä siihen, kuinka verkkosivustosi sopii yrityksen muiden kanavien kanssa yhteen. Puhumattakaan isommista strategiamuutoksista yrityksen sisällä. On tärkeää, että verkkosivut ovat linjassa näiden asioiden kanssa, muuten kävijälle voi jäädä epäselvä mielikuva yrityksestäsi.
✔️ VERKKOSIVUJESI KÄVIJÄMÄÄRÄ ON VÄHENTYNYT AIEMMASTA
Suomessa tehdään päivittäin n. 30 miljoonaa Google-hakua. Eli ei ole suinkaan liioiteltua, että moni kävijä tulee sivustolle Google-haun kautta. Hakukoneoptimoidut verkkosivut ovat kaiken a ja o, että sivusto löytyy Googlesta yrityksellesi relevanteilla hakusanoilla. Jos verkkosivustosi kävijämäärä on selkeästi vähentynyt aiemmasta, on syytä tarkastaa, kuinka sijoitut nykyään yrityksellesi ja sen toiminnalle relevanteilla hakusanoilla Googlessa. Hakukonelistautumiseen vaikuttaa moni asia. Jos et ole hakusanoilla listatutumiseesi tyytyväinen, ole meihin yhteydessä niin tarkastetaan tilanne ja jutellaan lisää!
✔️ VERKKOSIVUSI EI TAVOITA HALUAMAASI KÄVIJÄMÄÄRÄÄ
Sivuston kävijämäärää voi kasvattaa mainonnan avulla. On kuitenkin tärkeää, että verkkosivusto, jolla mainontaa tehdään, palvelee hyvin. Muuten voi olla, että mainontasi kiinnostaa, mutta kävijä poistuu verkkosivuilta nopeastikin. Tällöin mainontaasi käyttämäsi raha menee hukkaan. Jos siis verkkosivustosi ei tavoita haluamaasi kävijämäärää nykyään, on syytä tarkastella Google Analyticsin puolta sekä mainontasi lukuja yhdessä.
✔️ OLET KYLLÄSTYNYT NYKYISEEN VERKKOSIVUSTOOSI
Long story short! Jos sinä et viihdy nykyisillä verkkosivuillasi ja ne eivät enää miellytä silmääsi, miksi sivukävijät näkisivät sivuston erilailla ja olisivat kanssasi eri mieltä?
✔️ VERKKOSIVUSTON MUOKKAAMINEN EI ONNISTU TAI TUOTTAA LIIKAA ONGELMIA
Etenkin tästä meillä Makumilla on paljon omakohtaista kokemusta. Saatko nopeasti päivitettyä sivustollesi haluamasi asiat, esimerkiksi tuoreet tarjoukset, ajantasaiset yhteystiedot ja aukioloajat sekä uusien tuotteiden tai palvelujen esittelyt? Onko tilanne jopa niin, että tällaisten pienten asioiden muokkaaminen sivustolle on niin työn ja tuskan takana, että sivustollasi pyörii vanhat tarjoustiedot, väärät aukioloajat sekä uudet tuotteet ja palvelut eivät ole edes esillä sivustollasi?
Yksinkertaisesti sanottuna, jos verkkosivuston muokkaaminen aiheuttaa enemmän kirosanoja kuin onnistumisia, on verkkosivuston uudistaminen pieni investointi työn mukavuuden ja tehokkuuden lisäämiseksi!
Kuinka verkkosivustosi suoritui tämän kartoituksen kanssa?
Jos nämä kohdat kuulosti liian tutulta, niin ole yhteydessä Kotisivutnopeasti.fi ja kartoitetaan tilanne yhdessä ja etsitään yhdessä ratkaisu!