Tästä 5 vinkkiä muuttuneen arjen keskelle

Markkinoinnin Kumppani Makum blogi, 5 vinkkiä yrittäjälle

Heippa ja terveiset kotitoimistosta!

Arki on muuttunut varmasti jokaisen kohdalla tämän poikkeusajan keskellä hyvinkin lyhyessä ajassa. Toisilla muutokset näkyvät juurikin etätyöskentelynä, lisääntyneinä verkkotapaamisina, muuttuneina aikatauluina ja toisilla muutokset ovat koskeneet jopa taloudellista puolta ja yritysten liiketoimintaa kokonaisuudessaan. Allekirjoittanut pyrkii jaksamaan tämän meneillään olevan tilanteen keskellä ylläpitää positiivista ja tulevaisuuteen luottavaa asennettaan, ja siitä motivoituneena mieleeni tulivat vinkit, joilla meneillään olevasta tilanteesta voi jokainen parhaansa mukaan yrittää ottaa opiksi ja hyödyntää lisääntynyttä vapaa-aikaansa.

Pidemmittä puheitta tässä on Makumin 5 vinkkiä muuttuneen arjen keskelle ja joista on todistetusti hyötyä yrityksesi tulevaisuudelle ja liiketoiminnalle:

1. Uuden opettelu (vessapaperihaasteiden lisäksi)

Monella yrittäjällä ja työntekijällä kalenterit ovat tyhjentyneet lyhyessä ajassa. Mitä jos käyttäisit vapautuneen ajan hyödyksi ja opettelisit uusia ja tarpeellisia taitoja erilaisten vessapaperihaasteiden ohella?
Netti on pullollaan erilaisia kursseja, blogipostauksia, e-kirjoja ja webinaareja esimerkiksi digimarkkinointiin liittyen. Yksi hyvä kanava oppia ilmaiseksi digimarkkinoinnin perusteita on Googlen Digital Garage. Voit lukea lisää Googlen Digital Garagesta ja meidän tiimin kokemuksia siitä tästä postauksesta.

Eli: Hyödynnä vapautunut aika ja opettele hyödyllisiä taitoja. Aloita esimerkiksi Google Digital Garagen verkkokurssit. Listaa 3 muutakin asiaa, joita olet huomannut tarvinneesi normaalin arjen keskellä ja etsi niihin liittyviä oppimateriaaleja verkosta.

2.  Uudistu ja uudista

Nyt kun kerta eletään kaikille uuden ja vieraan keskellä, niin mikset uudistuisi ja uudistaisi myös esimerkiksi brändiäsi? Milloin viimeksi sinulla oli aikaa oikein brainstormailla, haaveilla ja unelmoida yritykseesi ja brändiisi liittyen? Uudistus voi olla jotain pientä esimerkiksi yrityksen somekanavien ilmeeseen liittyvää tai sitten jotain suurempaa.. Kuinka suuresti uskallat ajatella ja ideoida?

Eli: Käy läpi ns. vierain silmin yrityksesi ilmettä, brändiä, verkkosivuja, somekanavia.. Yksi hyvä vinkki on soittaa maratonipuhelu sukulaisen tai ystävän kanssa, jolta pyytää kommenttia ulkopuolisin silmin edellä mainittuihin seikkoihin. Hyvä tapa on antaa ajatuksen juosta ideoiden ja unelmien parissa esimerkiksi kirjoittamalla. Tai mikset pitäisi koko perheen askarteluhetkeä lasten kanssa, jossa voisit itsekin leikata ja liimata lehdistä itseäsi inspiroivia asioita yritykseesi, toimintaasi ja yritysilmeeseesi liittyen?

3. Kivijalasta verkkoon

Todennäköisesti aivan kuten sinäkin, myös suurin osa asiakkaistasi viettää nyt aikaa enemmän kotisohvalla ja puhelinta selaillessa. Pääasiassa kuluttajat tekevät nyt myös ostokset ensisijaisesti verkossa. Oletko sinä siirtynyt jo kivijalasta verkkoon? Onko sinun mahdollista laajentaa toimintaasi verkkoon esimerkiksi verkkokauppaan tai erilaisiin verkkovalmennusten pariin?

Eli: Jos tarvitset ideaa ja apua, kuinka siirtyä kivijalkakaupasta verkkokauppaan tai esimerkiksi verkkovalmennusten pariin, laita viestiä. Meillä on tähän ratkaisu, josta kerromme mielellämme lisää!

4. Vakoilu

Rehellisesti kysyttynä, tuntuuko, että olet ongelmasi kanssa yksin? Meneillään olevat ajat koskevat meitä kaikkia ja lähes tulkoon jokaista yritystä. Mitäpä jos tekisit pienen kilpailijoiden benchmarkkauksen? Miten saman alan muut toimijat ovat reagoineet? Välillä on hyvä vilkaista, miten sinun toimintasi asettuu kilpailukentälle ja kuinka kilpailijasi toimivat. Vertailuanalyysi voi avata silmiä ja uusia näkökulmia myös yrityksesi tulevaisuudelle.

Eli: Valitse esimerkiksi 5 yritystä, jotka ovat joko suoria alalla toimivia kilpailijoitasi tai muuten toimintamalleiltaan samanlailla toimivia yrityksiä. Miten he reagoivat meneillään olevaan tilanteeseen? Miten sinun yrityksesi sijoittuu yleisesti ottaen kilpailijoihin nähden? Onko jotain, missä kilpailijasi ovat onnistuneet erityisen hyvin? Onko jotain osa-aluetta, joka on kilpailijoilta jäänyt valloittamatta ja johon voisit ite paneutua tarkemmin? Taulukoi tulokset.
Villi vinkki: Hyppää tämän jälkeen takaisin kohtaan 2. ja anna ajatuksen virrata villimmin.

5. Puskurointi

Kuten listasimme jo aiemmassa postauksessamme hyviä ideoita kuinka toimia, jos ovi menee säppiin, niin nostaisin täältä korostetusti yhden vinkin samalla itseäni tästä muistuttaen

Eli: Tee puskuria! Koskee puskurointi sitten sosiaalisen median sisältöä, blogikirjoituksia, mainoskuvia.. Mitä tahansa. Hyödynnä vapautunut aika sekä kauniisti paistava kevätaurinko ja mene esimerkiksi ulos ottamaan tuotteistasi hyviä kuvia? Kun taas tulevaisuudessa kiire koittaa, kiität vielä itseäsi, että teit sisältöä varastoon!

Koska edelleenkin: ”Mikään ei ole pysyvää, ei edes vaikeudet.”

Ps. Mitä uuden hyödyllisen tiedon oppimiseen, uudistumiseen, uudistautumiseen sekä verkkoon siirtymiseen tulee, niin pysy ihmeessä kuulolla Makumin suuntaan 😉

Kaipaatko lisää vinkkejä markkinointiin ja myyntiin liittyen? 💡

Tämä oli Makumin Vinkkikirjaston vinkki nro. 10.
Lue myös muut Vinkkikirjastovinkit blogistamme ja paranna yrityksesi digimarkkinointia ja kasvata myyntiä!

Oliko tämä teksti hyödyllinen?
KylläEi
Shopping Cart
Scroll to Top