Entä jos ovi menee säppiin?

Vinkit yrittäjille koronan keskelle

Mitä voit tehdä mikäli asiakasvirtasi hiipuu tai pahimmassa tapauksessa toimialasi ohjeistettaisiin karanteeniin?

Yli 500 hengen tapahtumia perutaan, ihmisiä ohjeistetaan välttämään matkustamista, kuntosalit sulkevat oviaan. Miten bisnekset sujuu?

Suomen kuntosalijätti Elixia ilmoitti sulkevansa kuntosalinsa väliaikaisesti 14 vuorokauden ajaksi. Kuntosalikansa miettii kuumeisesti missä voi treeninsä tehdä, jos ovi menee kiinni. Olisiko naapurin sali auki? Lukuisat tapahtumat on peruttu tai siirretty keväältä. Kuten tiedämme, näiden poikkeustoimien on tarkoitus olla väliaikaisia. Mikäli ovet menevät ns. säppiin, niin mitä sitten tehdään?

Liikaa ei voi alkaa murehtia, joten tässä muutamia esimerkkejä mihin voit yrittäjänä keskittyä, jos tapahtumat joudutaan perumaan tai ovet sulkemaan väliaikaisesti.

Suurimmalla osalla on lista “pitäisi hoitaa” tai “sitten kun” -tyyppisistä asioista, jotka nousevat silloin tällöin puheeksi, mutta näiden asioiden edelle kiilaa kuitenkin lähes poikkeuksetta “paljon akuutimpia” tai ”enemmän tärkeitä” asioita. Voisiko nyt olla erinomainen tilaisuus fokusoitua niihin asioihin, mitkä muussa kiireessä saattavat jäädä kokonaan hoitamatta.

Tässä muutama esimerkki asioista, joilla on vaikutusta yrityksesi menestymiseen.

Laadi / päivitä markkinointisuunnitelma

Jos yritykselläsi on jo markkinointisuunnitelma, on hyvä päivittää se ajantasalle. Mikä on markkinointisuunnitelma? Hyvä markkinointisuunnitelma on yrityksen punainen lanka ydin tekemiseen. Parhaimmillaan suunnitelma kattaa tapahtumat ja tempaukset jolla on vaikutusta yrityksen tulokseen. Laadi / päivitä markkinointisuunnitelmaan kuukausittaiset uusasiakashankinnan kampanjat sekä tarjoukset, nykyisten asiakkaiden säilyttämisen aktiviteetit ts. aktivointikampanjat, muistamiset ja palkitsemisen toimenpiteet. Älä unohda myöskään huomioida entisiä asiakkaitasi. Hyvästä markkinointisuunnitelmasta on suurta hyötyä pitkässä aikavälissä, koska voit palata sen pariin katsomaan millä toimenpiteillä aikaansaatiin mitäkin tuloksia.

Tuota some-sisältöä

Varmasti yksi haastavimpia asioita monelle yritykselle on tuottaa someen sisältöä huolimatta sisällön laadusta. Käytä aikaasi nyt ja valmistele runsaasti sisältöä valmiiksi, jota voit jaella someen ajan saatossa. Jos kuntosali on tyhjänä, voit pyytää ammattivalokuvaajaa ottamaan tilakuvat tyhjästä salista ja päivittää niitä someen. Teetä kuntosalitilasta esittelyvideo, tai pyytää ammattilaista tekemään virtuaalinen 3D-tilamallinnos, jossa tulevat asiakkaasi voivat seikkailla. Panosta someen – käytä nyt aikaasi ja tuota sisältöä ”pankkiin” valmiiksi, jotta taas kun ovet aukeavat on sinulla some kunnossa. Mikäli juutut ajatusten virtaan tai mikäli ideasi tyrehtyvät kun sana some-sisältö ilmaantuu näkyville, katso vinkkimme tuottavaan some-sisältöön täältä

Päivitä verkkosivut

Ovatko yrityksesi verkkosivut kulahtaneet? Pyydä verkkosivujen ulkoasuun freesausta tai teetä kerralla kunnon verkkosivut yrityksellesi. Verkkosivujen kanssa usein suosittelemme valokuvausta ammattilaisen toteuttamana, sillä suuri osa verkkosivun ilmeestä luodaan juurikin valokuvilla. Oletko miettinyt yritysilmeen päivitystä? Nyt olisi hyvä sauma myöskin sellaiselle projektille.

Skannaa oma näkyvyytesi verkossa

Tarkista miten yrityksesi listautuu Googlessa tärkeillä avainsanoilla, kuten ”kuntosali + paikkakunta” tai ”palvelu + paikkakunta”. Varmista että yrityksesi listautuu ensimmäisen sivun tuloksissa. Muista että ihmiset hakevat hakukoneista varsin suoraviivaisin hakutermein ”paras kuntosali + paikkakunta” sekä hyvin monimutkaisin hakulausekkein kuten ”miten treenata hauista oikein?”. Jälkimmäiset näistä ovat määrällisesti vähemmän suosittuja. Jos tarvitset apua avainsanatutkimuksen tekoon, niin autamme mielellämme. Jos yrityksesi ei listaudu ensimmäisen sivun hakutuloksissa, olisi hakukoneoptimoinnin työ ajankohtaista.

Varmista Google My Business profiilisi ajankohtaiset tiedot

Vaikka Googlen My Business -palvelun lanseerauksesta on jo useampi vuosi niin edelleen vuonna 2019 törmään lähes päivittäin tileihin, joiden My Business -tietoja ei ole päivitetty lainkaan tai joiden tiedot ovat jääneet vuodelle 2017. Mikä on Google My Business ja miksi sinun pitäisi se kiinnostaa? Lue täältä lisää Google My Busineksesta. Jos koet tarvitsevasi apua Google My Business -tilin tietojen tai kuvien päivittämisessä, niin autamme mielellämme.

Etämahdollisuudet haltuun

Elixia ilmoitti sulkevansa ovensa väliaikaisesti, mutta samalla tarjoavansa online-treenit asiakkailleen veloituksetta tauonsa ajaksi. Online-palvelusta löytyy asiakkaille yksittäisiä kotona tehtäviä harjoituksia. Fakta on se, että suuri joukko ihmisiä jatkaa treenejä normaalisti tai hieman improvisoiden, mikäli tilanne vaatii. Ei kukaan jaksa pönöttää neljän seinän sisällä pitkään siinähän menee järki. Verkkovalmennukset ovat kovaa huutoa, varsinkin kotona tehtäviin treeneihin painottuvat valmennukset menevät nyt kuumille kiville. Oletko ottanut verkon tarjoamat mahdollisuudet haltuun? Voisitko hyötyä tapahtumien striimauksesta tai verkkovalmennuksista?

Tässäpä nämä. Pysykää terveinä ja muistakaa, että vaikeudetkin ovat ainoastaan väliaikaisia. Mikäli kaipaat jossain näistä apua, tarvitset sparrausta tai haluat osaavan markkinoinnin kumppanin yhteistyöhön näiden saavuttamiseksi, niin ota meihin yhteys ja katsotaan yhdessä missä ja miten voimme olla parhaiten avuksi.

Oliko tämä teksti hyödyllinen?
KylläEi
Shopping Cart
Scroll to Top