Digimarkkinointi ja kesäloma – Huomioi nämä digimarkkinoinnissasi ennen lomalle lähtöä

Digimarkkinointi kesällä - huomioi nämä yrityksen digimarkkinoinnissa ennen lomalle lähtöä

Kesälomakausi starttaa parhaillaan useassa yrityksessä – niin myös Makumilla. Ennen kuin koko henkilöstö marssii kesälomille, kannattaa nämä seikat huomioida yrityksen digimarkkinoinnissa, jotta tärkeät markkinointikanavat eivät täysin hiljene lomasi aikana. Näin varmistat, että hyvä meininki yrityksen somekanavissa ja tuloksekas digimarkkinointi jatkuu lomasi aikana sekä myös sen jälkeen 🔥


Sosiaalinen media 📱

On tärkeää muistaa, että nykyiset ja potentiaaliset asiakkaasi käyttävät somea myös lomaillessaan – jotkut jopa aktiivisemmin kuin arjen keskeltä. Jo tämän pitäisi olla riittävä peruste sille, että huolehdithan yrityksen somesta myös oman kesälomasi aikana! Tässä jo viime kesänä hyväksi toteamamme vinkit yrityksen someen liittyen lomasi ajaksi:

Suunnittele ja ajasta julkaisusi ennalta

Jälleen kerran mainitsemme ajastustyökalujen tärkeyden! Niiden avulla pystyt ajastamaan somejulkaisusi ennalta ja näin voit nauttia lomastasi paremmin ilman ylimääräistä stressiä somejulkaisujen teosta ja julkaisemisesta.

Julkaisujen määrä

Voisiko loma-aikana julkaisujen määrä olla hieman normaalia vähäisempi? Jos normaalisti julkaiset yritystilillä esimerkiksi 3 kuvaa viikossa, voisi loma-aikana hyvinkin pitää vain kevyttä somen ylläpitoa ja julkaisuja voisi tulla
n. 1-2kpl viikossa. Jos somejulkaisujesi määrä on muutenkin hyvin vähäinen – satunnaisesti muutama julkaisu pari kertaa kuukaudessa – ei julkaisujen määrää kuitenkaan kannata vähentää olemattomiin!

Somesisällön kierrätys

Muista, että myös aiemmin postaamaasi sisältöä voi kierrättää uudelleen! Jos jokin julkaisu on toiminut jo aiemmin, toimii se luultavasti hyvin uudelleenkin. Jo pienilläkin muokkauksilla julkaisusta voi saada täysin uudenlaisen.
Pelkkä formaatin vaihtaminen tekee julkaisusta täysin uudenlaisen, vaikka aihe pysyisikin täysin samana.
Voitko esimerkiksi tehdä aiemman tekstipitoisen julkaisun uudelleen usean kuvan karusellina tai jopa videomuodossa?

Vastaa kommentteihin ja viesteihin suunnitellusti

Saatko paljon viestejä somekanavien kautta? Ota lomalla myös viesteihin vastaaminen hieman kevyemmin – älä siis ole tavoitettavissa 24/7 somen kautta, vaikka normaalisti olisitkin aktiivinen viesteihin vastaaja. Voit hyvinkin tehdä someen julkaisun, jossa kerrot olevasi lomalla ja näin ollen myös viestien lähettäjät eivät oleta vastaavasi viesteihin välittömästi. Jos saat paljon viestejä, vastaa niihin suunnitellusti esim vain kerran päivässä – älä päivystä viestejä jatkuvalla syötöllä. Tärkeintä on kuitenkin huolehtia, että tulleisiin viesteihin, kommentteihin ja reagointeihin vastataan eikä tämä täysin unohdu, sillä yrityksen somea pidetään yhtenä tärkeimpänä asiakaspalvelukanavana!


Maksettu mainonta 💰

Me kannustamme mainonnan kanssa pitkäjänteiseen tekemiseen. Tämän vuoksi pidämme tärkeänä, ettei maksettua mainontaa lopeteta täysin lomien ajaksi. Tekemällä maksettua mainontaa, tavoitat jatkuvalla mainostamisella erilaisia ostokäyttäytyjiä, kuten esimerkiksi henkilöitä, jotka miettivät jo ostopäätöksiä syksyä silmällä pitäen.
Alla muutamat vinkit yrityksesi maksettuun mainontaan kesän ajaksi:

Mainostaminen paikkakunnallasi

Oletko paikallinen yrittäjä, joka haluaa tavoittaa paikkakunnalla vierailevat lomalaiset? Lue ehdottomasti aiempi julkaisumme aiheesta, miksi on tärkeää, että paikallinen yrityksesi näkyy myös verkossa! Pääset blogipostaukseen helposti tästä ja parannat paikallisnäkyvyyttäsi tavoittaen alueesi paikalliset asukkaat sekä vierailevat lomalaiset!

Mainonnan edullisempi hinta

Vaikka yritysten kannattaa tehdä mainontaa pitkäjänteisesti läpi vuoden, usea toimija lopettaa maksetun mainonnan etenkin kesälomien ajaksi. Tästä syystä mainonnan hinta suosituimmila mainospaikoilla voi laskea kesällä huomattavastikin, koska huutokaupassa on vähemmän mainostajia. Hyödynnä sinä edullisemmat mainospaikat ja vähäisempi kilpailu esimerkiksi mainostamalla Facebookissa ja Instagramissa myös kesällä!

Mainoskampanjat ja-sisällöt

Suunnittele valmiiksi hyvissä ajoin ennen lomalle lähtöä maksetun mainonnan kampanjat ja mainossisällöt. Tässä kaksi kampanjarakennetta ja vinkkiä, jotka toimivat alalla kuin alalla: Bränditunnettuus ja uudelleenmarkkinointi!
Jos yrityksesi, tuotteesi ja palvelusi ei ole kesäsesonkiin sidottua, panosta vähintään näihin kahteen.
Bränditunnettuutta voit kasvattaa esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa tehokkaasti erilaisin mainosvideoin ja yritykseesi liittyvien erilaisien sisältökeinojen avuin.
Uudelleenmarkkinointi on myös vähintä, mitä yrityksesi mainonnassa kannattaa kesän aikana tehdä. Uudelleenmarkkinoinnilla tavoitat yrityksesi verkkosivuilla vierailleet potentiaaliset asiakkaat uudelleen ja palautat heidät takaisin esimerkiksi kesken jääneiden ostosten pariin.

Huolehdithan ennen lomalle lähtöä myös siitä, että kaikki käytössä olevat pikselit ja analytiikka keräävät dataa.
Näin saat lomien jälkeen tärkeää tietoa syksyä varten.

Ajastaminen

Kun olet suunnitellut mainoskampanjat ja-sisällöt valmiiksi, ajasta ne! Tiesitkö, että sekä Facebook-ja Instagram-mainonnan että Google-mainonnan parissa saat kampanjat ja mainokset ajastettua alkamaan sekä päättymään haluamallesi ajankohdalle? Miksi et siis tekisi vaikka vain tietyn kesäviikonlopun kestäviä tarjouksia?


Sisältömarkkinointi ✏️

Loppuun vielä muutama tärkeä muistutus yrityksen muuhun sisältömarkkinointiin liittyen, joista on varmasti hyötyä!

Sisältöpankki

Jotta lomalta paluu sujuisi mahdollisimman smoothisti, suosittelemme, että keräät ennen lomaa jonkinlaista sisältöpankkia tulevaa varten. On hyvin tavallista, että lomien ajaksi ajastetaan sisältöä someen, blogiin ja uutiskirjeisiin, mutta unohdetaan se, kuinka kiirettä (ja tahmeaa 🦥) lomalta paluun jälkeen yleensä on. Kerää siis sisältöpankkia, eli valmiita ideoita, joita pääset hyödyntämään heti lomalta paluusi jälkeen ja näin huolehdit, että sisältöä on helppo tehdä myös lomalta paluun jälkeen – olen varma että kiität itseäsi tästä, kun sisältöjä pitäisi lähteä taas loman jälkeen luomaan!

Sisältöjen kierrättäminen

Tämä vinkki on vastaava kuin somesisältöjen kierrätys. Muistathan, että voit hyvin kierrättää myös muuta yrityksesi sisältöä somesisällön lisäksi! Mitä jos julkaisisit uudelleen aiemmin kirjoittamasi suositun blogipostauksen tai uutiskirjeen? Voisiko blogi-ja uutiskirjesisältöä julkaista myös esimerkiksi somen puolella – tai toisinpäin?
Tämä nyt erityisenä muistutuksena siitä, että julkaisemasi sisältö ei tavoita kaikkia seuraajiasi ja että harva sisältö jää viraaliksi ja pitkäikäiseksi, joten hyödynnä sisältöjä monipuolisesti ja uudelleen käytä niitä rohkeasti!💡

Sisältöjen ajastaminen

Aivan kuten somenkin puolella, kannustamme hyödyntämään eri järjestelmien ajastusmahdollisuudet! Meillä ainakin kesälomien ajaksi menee ajastukseen niin blogipostaukset kuin uutiskirjeetkin – saattaa jopa olla, että nyt tätä lukiessasi allekirjoittanut onkin jo lomalaitumilla 😉


Makum palvelee kesälläkin 🤝🏽

Makum palvelee kesän ympäri – eli täällä on linjan päässä aina joku meistä sinua auttamassa,
otat sitten yhteyttä sähköpostilla hello@makum.fi,
soittelemalla, tekstailemalla tai whatsappaamalla numeroon 0409621041
tai viestittämällä instagramin kautta ☀️

Eli ota rohkeasti yhteyttä, kun sinulle parhaiten sopii!


Tarvitsetko lisäkädet kesäksi? 🙏🏽

Jos sinusta alkoi yhtään tuntumaan siltä, että tarvitset lisäkäsiä ennen lomaa tai lomasi aikana digimarkkinointisi parissa, kerro se meille! Räätälöidään sinulle juuri yrityksesi tarpeisiin sopiva diili vaikka vain kesän ajaksi tarvitsemistasi digimarkkinoinnin palveluista.
Kerro siis, millaista apua tarvitset ja pyydä rohkeasti tarjous!


Kesäterveisin Meri ja muut Makumilaiset ☀️🍹

Oliko tämä teksti hyödyllinen?
KylläEi
Shopping Cart
Scroll to Top