Mikä on brandbook eli brändikirja ja miksi yrityksesi tarvitsee sellaisen?

Brandbook, brändikirja, brändiohjeisto – mikä se on ja miksi jokaisella yrityksellä tulisi olla sellainen? Lue tästä!

Mikä on brandbook?

Brändiohjeisto on eräänlainen ohjekirja tai viitetyökalu, joka selittää kuinka organisaatio esittelee itsensä maailmalle logonsa, fontti- ja värivalikoimansa, valokuvauksen ja monen muun brändiohjeistossa määritellyn asian avulla. Se sisältää standardit, jotka vaaditaan edustamaan brändiäsi oikein sekä sisäisesti että ulkoisesti. Lue alempaa, mitä kaikkea brändiohjeiston on hyvä sisältää!

Brändiohjeistoa käytetään yleensä organisaatiossa sisäisesti eli yrityksen oman henkilöstön apuna. Brändikirjasta on apua myös esimerkiksi silloin, kun yritykseen palkataan uusia työntekijöitä.
Brändikirja ei suinkaan ole vain yrityksen henkilöstön sisäinen dokumentti, vaan se on hyvä myös jakaa kaikille brändin kanssa yhteistyötä tekeville tahoille, kuten mm. kumppaneille, medialle ja virastoille, jotta heille on selkeää, kuinka brändiäsi voidaan viestiä oikein ja johdonmukaisesti.


Mitä brandbook muun muassa sisältää?

Laadukas brändiohjeisto sisältää ohjeet ja määritelmät esimerkiksi seuraaviin seikkoihin:

Brändin identiteetti, missio ja visio
  • Brändikirjan on hyvä vastata seuraaviin kysymyksiin: Millainen yritys on, mitä hyötyä yrityksestä on, mihin yritys uskoo? Miksi yritys on olemassa ja mihin se on matkalla?

Arvot
  • Brändikirjassa on tärkeää kertoa, mitä arvoja yritys pitää tärkeänä ja miten arvot näkyvät yrityksen toiminnassa?

Äänensävy ja puhuttelu
  • Brändikirja kertoo, millainen on yrityksen kommunikaatiotyyli viestinnässä.

Värit ja fontit
  • Ei arvuuttelua mitä värejä tai fontteja tulisi käyttää, sillä tarkat värit ja fontit ovat listattuna brändikirjaan.
  • Brändikirjan avulla saadaan yhtenäinen ilme jokaisessa kanavassa, jonka myötä brändin voi tunnistaa jo fonteista ja väreistä.

Logot

Brändikirja antaa tarkat ohjeet logon käyttöön, kuten:

  • Mitä logoa käytetään tummalla / vaalealla pohjalla.
  • Mikä on logon turva-alue.
  • Erilaiset logoversiot ja niiden käyttötarkoitukset.
  • Miten logoa saa käyttää ja miten ei.

Graafiset elementit

Brändikirja antaa ohjeet myös muiden graafisten elementtien käyttöön:

  • Millaisia, miten ja milloin graagisia elementtejä kuuluu käyttää brändin yhteydessä.

Kuvat
  • Brändikirja antaa ohjeet, minkälaisia kuvia tulisi käyttää brändin yhteydessä, millainen on valokuvien tyyli, värimaailma, tunnelma ja rajaus sekä määrittelee esimerkiksi brändin käyttämän kuvapankin.

Sovellukset ja kanavat
  • Brändikirja antaa ohjeiston esimerkiksi eri käyttötarkoituksiin, kuten käyntikortteihin, esitteisiin, PowerPoint-pohjiin, nettisivuihin yms.
  • Brändikirjassa määritellään kuinka brändi-ilmettä voidaan soveltaa eri käyttötarkoituksissa ja kanavissa sekä mitä eri kanavissa tulee huomioida.


Miksi yritys tarvitsee brändikirjan?

Brändikirja on yritykselle apuna monessa asiassa, tässä mielestämme tärkeimpiä:

  • Brändikirja auttaa visuaalisen ilmeen yhtenäistämisessä.
  • Brändikirja antaa ohjeet, kuinka ja millä kulmalla tehdä brändimainontaa esimerkiksi somemainonnan avulla
  • Brändikirja on apuna esimerkiksi ulkopuoliselle markkinointitoimistolle, joka tekee maksettua mainontaa yritykselle, ja tällöin brändikirja toimii heille ohjeena sekä he saavat hyvän käsityksen brändin tyylistä mainontaa varten.
  • Brändikirja kertoo millä ilmeellä ja äänensävyllä yrityksestä ylipäätään viestitään.
  • Brändikirjan avulla on helppo tapa huolehtia, että kaikilla on kootusti tieto viimeisimmistä muutoksista ja uudistuksista yrityksen brändi-ilmeeseen liittyen. Huolehdithan, että
  • Mitä yritys tekee, kenelle, miksi ja miten? – Nämä ovat asioita, jotka on hyvä löytyä listattuna yrityksen brändikirjasta. Yrityksen on huomattavasti helpompaa rakentaa ja vahvistaa brändiä, kun jokainen työskentelee kohti yhteisiä tavoitteita noudattaen yhteisiä ohjeistuksia.
  • Laadukasta brändikirjaa käytetään arjessa!
  • Yksinkertaisesti brändikirja on erinomainen tapa tiivistää yrityksen identiteetti, persoona, tyyli ja strategia kootusti samoihin kansiin!


Olisiko aika laittaa teidän yrityksen brandbook kuntoon?

Kun haluat keskustella yrityksesi brändin kehittämisestä, kirkastamisesta tai brändikirjasta, niin ota meihin yhteyttä ja katsotaan mitä yrityksesi todella tarvitsee!

Voit myös tutustua lisää ja hankkia brändiohjeiston suoraan Makumin verkkokaupasta klikkaamalla tästä.

Oliko tämä teksti hyödyllinen?
KylläEi
Shopping Cart
Scroll to Top