Vinkkikirjasto nro 13: Nämä 6 asiaa tehokas ja toimiva mainos sisältää - Makum

Vinkkikirjasto nro 13: Nämä 6 asiaa tehokas ja toimiva mainos sisältää

Moikka!

Markkinoinnin kumppanina meiltä kysytään usein somen välityksellä ja palaverien ja koulutusten yhteydessä, minkälainen oikein on tehokas ja toimiva mainos. 💭 Tässä lyhyesti ja ytimekkäästi koostettuna mielestäni tärkeimmät asiat, jotka hyvän mainoksen tulee pitää sisällään.

 

 

💡 1. Tehokas mainos herättää kohderyhmän kiinnostuksen

Tämä vinkki sisältää tarkemmin ajateltuna useampia vinkkejä ja näkökulmia, joita mainoksia tehdessä kannattaa huomioida. Ensimmäiseksi, onhan sinulla mietittynä valmiiksi kohderyhmä, kenelle mainoksen suuntaat? Toiseksi, pyrithän herättämään mainoksellasi kohderyhmäsi aidon kiinnostuksen? Jotta tämä vinkki toteutuu mainoksissasi, sinun on yksinkertaisesti tunnettava määriteltävä unelma-asiakkaasi ja tunnettava kohderyhmäsi.

 

 

💡 2. Toimivassa mainoksessa käy heti selville, mikä mainostettava tuote tai palvelu on

Osa markkinoinnin tekijöistä haluaa tekemilleen mainoksilleen suuret määrät klikkauksia. Me kuitenkin Makumilla haluamme, että tekemämme mainokset tuottavat sinulle aidosti merkityksellisiä tuloksia  – aitoja yhteydenottoja, ostoja, tilauksia tai myyntiä. Siksi pidämme erityisen tärkeänä, että mainoksessa käy heti selville, mitä tuotetta tai palvelua mainoksessa mainostetaan ja mainoksen klikkaaja on aidosti kiinnostunut saaman asiasta lisätietoa.

 

💡 3. Tehokas mainos kertoo katsojalle, kenelle tuote tai palvelu sopii

Tämäkin vinkki pitää sisällään useita näkökulmia. Ensinnäkin tehokkaan mainoksen tulisi näkyä vain henkilöille, joille tuote tai palvelu sopii. Eli jos et ole vielä varma kenelle mainostasi kannattaa näyttää, palaa 1. kohtaan määrittelemään vielä tarkemmin kohderyhmäsi. Sen jälkeen kohdenna mainos oikein. Kolmanneksi, mainoksesi vakuuttaa katsojan, jos hän tunnistaa itsensä mainoksestasi, joten pyri puhuttelemaan mainoksellasi kohderyhmääsi! Huomioi myös, että eri kohderyhmille on syytä tehdä erilliset mainokset. Älä tee yritä olla kaikkea kaikille yhdellä mainoksella!

 

 

💡 4. Tehokas mainos kertoo katsojalle, kuinka ratkaiset hänen ongelmansa

Kun sinulla on määritelty kohderyhmä, jota puhuttelet ja joka tunnistaa itsensä mainoksestasi, kerro jo heti mainoksessa, miten tuotteesi tai palvelusi ratkaisee hänen ongelmansa. Kun saat tämän asian sisällytettyä mainokseesi, on mainoksen klikkaajat jo ns. täysin pauloissasi ja janoavat lisää tietoa sivustoltasi!

 

 

💡 5. Tehokas mainos herättää luottamuksen

Ole kuitenkin varuillasi neljännen kohdan kanssa! Jos lupaat mainoksessasi liikoja tai äänensävy ja tunnelma muuttuvat mainoksesta kotisivuillesi siirtyessä, ei mainoksen näkijä enää luota sinuun. Yksinkertaisimmillaan herätät luottamusta kertomalla mainoksessasi muiden asiakkaiden kokemuksista ja tuotteesi tai palvelusi suosiostasi muiden asiakkaiden keskuudessa. Onkin tärkeää muistaa, että moni potentiaalinen asiakas uskoo mieluummin muita asiakkaita, kuin yrityksen omia myyntilöpinöitä.

 

 

💡6. Tehokas mainos ohjaa katsojaa oikeaan suuntaan ostopolulla

Muista, että mainoksen tarkoituksena on ohjata katsojaa eteenpäin suunnittelemallasi ostopolulla. Olethan siis suunnitellut ostopolun miettimällä tarkasti, mihin katsoja ohjataan mainoksen jälkeen? Tehokas ja toimiva mainos herättää katsojan kiinnostuksen sekä luottamuksen ja tavoite on, että mainoksen nähtyään hän haluaa lisätietoa asiasta. Huolehdi siis, että mainos johtaa varmasti sellaiseen paikkaan, josta katsoja saa haluamaansa lisätietoa! Esimerkkinä mieti, jos me mainoksellamme saamme sinut kiinnostumaan uusien verkkosivujen hankinnasta yrityksellesi, mutta mainostamme klikattuasi päädytkin pelkästään Makumin etusivulle tai aivan eri palvelun tuotesivulle! Ei näin! Vaan tehokas mainos ohjaa katsojan juuri oikealle sivulle, jossa hän saa juuri haluamansa tiedon juuri haluamastaan tuotteesta tai palvelusta. Huolehdi tämän jälkeen, että laskeutumissivu edelleen ohjaa katsojaa eteenpäin ostopolullaan, eikä hän pääse katoamaan sinulta tässä välissä. Tavoitteena on, että hän tekee laskeutumissivulla haluamasi toimenpiteen, joka voi olla esimerkiksi yhteydenottolomakkeen täyttäminen, postituslistalle liittyminen, tilauksen tekeminen tai ostos.

 

Tehokas mainos vie katsojan juuri oikealle sivulle, jossa hän saa juuri haluamansa tiedon juuri haluamastaan tuotteesta tai palvelusta.

 

 

Helppoa, eikö!? 🤩
Jos ei, ota meihin yhteyttä, niin me autamme tehokkaiden ja toimivien mainosten suunnittelussa, joiden avulla saat jatkossa enemmän hyötyä ja tuloksia! 📲

Meri Seppälä
Meri Seppälä
Tehdään suunnitelmia ja toteutetaan unelmia yhdessä matkasta nauttien.

Comments are closed.

Ota yhteyttä