Sosiaalisuus somessa – miten sitouttaa yleisö?

Sosiaalisuus somessa – miten sitouttaa yleisö?

”Sosiaalinen media, eli verkkoviestintäympäristö, jossa jokaisella käyttäjällä on mahdollisuus vuorovaikutukseen ja sisällöntuottoon.”

Kuinka usein itse olet miettinyt somen tarkoitusta? Oletko somessa, koska:

a) Muutkin ovat, joten koet sen pakolliseksi

b) Haluat julkaista sisältöä

c) Haluat vain päästä seuraamaan muiden sisältöä

d) Jotta voit sanoa, että yritykselläsi on somekanava, vaikka et oikeastaan edes tiedä, mitä sisältöä siellä on

e) Haluat julkaista sisältöä, seurata muiden sisältöä, olla aktiivinen sosiaalisesti kommentoimalla, tykkäämällä ja jakamalla muiden julkaisuja. Pidät siitä, että somessa on helppo olla vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa. Lähetät usein myös muille yksityisviestejä ja vastaat sinulle tulleisiin kommentteihin ja yksityisviesteihin erittäin mielelläsi.

Somen yksityiskäytössä meitä löytyy varmasti jokaiseen yllä mainittuun kohtaan, joka on täysin ymmärrettävää. Kuitenkin somekanavan ollessa yrityskäytössä olisi äärimmäisen tärkeää, että kuulut viimeiseen kohtaan (kohta e.), jotta somesta voi oikeasti olla konkreettisesti hyötyä.

Kyseessä on nimensä mukaisesti sosiaalinen media, eli kanava, jossa tulisi olla sosiaalinen. Sosiaalisuus ei ole sitä, että julkaiset omaa sisältöäsi ja korkeintaan tykkäilet kommenteista ja viesteistä, joita sinulle tulee. Se on aktiivista vuorovaikutusta muiden käyttäjien kanssa, johon kuuluu mm:

✅ 1. Oman sisällön monipuolista jakamista
✅ 2. Muiden käyttäjien julkaisuista tykkäämistä
✅ 3. Kommentteihin vastaamista
✅ 4. Muille kommentoimista
✅ 5. Yksityisviesteihin vastaamista
✅ 6. Tarinoihin reagoiminen
✅ 7. Keskustelua, ei siis pelkkää emojien käyttöä

1.Monipuolinen sisältö
Monipuolinen sisältö ei tarkoita tässä kohtaa sitä, että sinun tulisi postata monesta eri aihealueesta – postaa monipuolisesti aihealueesta, jota tilisi käsittelee. Me Makumilla esimerkiksi postaamme Instagramiimme markkinointiin sekä Makumiin liittyviä julkaisuja monipuolisesti. Meidän Instagramistamme voit bongata muun muassa markkinointivinkkejä, referenssejä toteuttamistamme markkinoinnin projekteista sekä tietoa Makumista. Sisältömme on siis rajattuna Makumiin ja markkinointiin, jonka ympärille toteutamme monipuolisesti erilaista sisältöä.

2. Muiden käyttäjien julkaisuista tykkäämistä
Muistathan tykätä myös muiden julkaisuista, etkä vain oleta saavasi itse tykkäyksiä? Voit hyvin tykätä myös henkilöiden kuvista, joita et vielä seuraa. Tykkäyksen antaminen vie niin pienen ajan, mutta voit antaa sillä toiselle hyvää mieltä, joten älä säästele tykkäyksissä.

3. Kommentteihin vastaaminen
Muun muassa Instagramissa ja Facebookissa on mahdollisuus tykätä kommenteista, mutta näe silti se vaiva, että tykkäyksen lisäksi vastaat kommenttiin kirjoittamalla. Myös kommentin jättänyt on nähnyt vaivan kommentoimalla sinulle, niin anna hänelle kiitokseksi takaisin vastaus kommentoimalla, ei pelkällä tykkäyksellä.

Miten itse reagoit, jos kommentoit jonkun julkaisua ja hän ei vastaa kommenttiisi mitään? Luultavasti ajattelemme, että häntä ei lainkaan kiinnostanut jättämämme kommentti, emmekä näe uudestaan vaivaa kommentoimalla kyseiselle henkilölle. Jotta saat myös jatkossa kommentteja, muista vastata sinulle tulleisiin kommentteihin.

4. Muille kommentoiminen
Jätätkö itse helpommin kommentin henkilölle, joka on kommentoinut myös sinulle? Jos et, niin kokeile silti, että kommentoit henkilölle X muutamaan postaukseen ja  huomaat, että hän luultavasti kommentoi jatkossa herkemmin myös sinun postauksiisi. Mieti, kun alat tekemään tätä kymmenen ihmisen kanssa, alat saamaan helposti myös sinun julkaisuihisi enemmän kommentteja, koska olet kommentoinut näiden käyttäjien kuvia aiemmin. Kommentoimalla toisten julkaisuja muut ihmiset saattavat löytää profiiliisi ja parhaimmillaan saat paljonkin lisänäkyvyyttä olemalla itse aktiivinen kommentoija. Annat itsestäsi myös helpommin lähestyttävän kuvan, kun olet aktiivinen kommentoija.

5. Yksityisviesteihin vastaaminen
Jos kyseessä ei ole mikään virus- tai vihaviesti niin vastaa A I N A! Toki jos seuraajamääräsi on valtava ja aika ei yksinkertaisesti riitä viestien purkamiseen, on asia eri, mutta muutoin ota tavaksi, että vastaat aina yksityisviesteihin. Viestin lähettäjä on nähnyt vaivan lähettääkseen sinulle viestin, joten kunnioita häntä ja vastaa myös hänen viestiin – älä pelkästään tykkää viestistä! Viestimäärä saattaa joskus yllättää, jos useampi ihminen kysyy yhtä aikaa samaa asiaa, mutta näissäkin tilanteissa pyri pysymään asiallisena ja vastaamaan kaikille, vaikka sinua turhauttaisikin vastata jokaiselle samasta asiasta. Näissä tilanteissa kannattaa laittaa myös tarinat-osioon esimerkiksi ”moni on kysynyt asiaa X” ja selventää asiaa tarinoissa, jotta muut löytävät vastauksen suoraa tarinoistasi.

Some on nykyään niin suuressa osassa, että moni asiakas lähestyy yrityksiä suoraan somen kautta, kuten Instagramissa tai Facebookissa. Kun haluamme tavoittaa yrityksen asiakaspalvelun, saatamme helpostikin etsiä yrityksen somesta ja ottaa yhteyttä yritykseen yksityisviestin kautta toivoen, että tavoitamme yrityksen sitä kautta. Ota siis yksityisviesteihin vastaaminen aktiiviseen käyttöön ja osaksi somerutiineja. Jos yritys löytyy somesta niin asiakkaat olettavat automaattisesti, että yrityksen myös tavoittaa somesta.

Älä kuitenkaan vastaa viesteihin kellon ympäri 24/7! Muista myös työajat somessa – asiakaspalvelun ei tarvitse olla auki 24/7 edes somessa. 😊

6. Toisten tarinoihin reagoiminen
Varsinkin Instagramissa tarinoihin reagoimisesta on tehty erittäin helppoa pikareaktioiden avulla. Pikareaktion lähettäminen on yhtä nopeaa kun tykkäyksen klikkaaminen julkaisuun, joten älä säästele reagointeja – reagoi rohkeasti ja pienellä kynnyksellä. Tarinoihin kommentointi on myös tehty helpoksi, joten jatkuvien pikareagointien lisäksi jätä rohkeasti myös kommenttia tarinoihin. Teillä sattaa kehittyä hyvääkin keskustelua tarinan lisääjän kanssa, kun keskustelu käydään yksityisviesteillä. Moni saattaa ujostella keskustelua kommenttikentässä, sillä kommenttikentän kautta käydyt keskustelut ovat kaikkien nähtävillä.

7. Keskustelua, ei pelkkää emojien käyttöä
Tämä pätee kaikkeen somekeskusteluun. Vaikka emojeita onkin nykyään jokaiseen lähtöön ja tunnetilaan, niin jopa algoritmien on kerrottu suosivan aitoa keskustelua, jolloin emojien määrällä kommenttikentässä ei näyttäisi olevan merkitys algoritmien kannalta. Suosi algoritmi mitä tahansa, niin aito keskustelu toimii aina huomattavasti paremmin kuin pelkkä emojeilla käyty keskustelu. Kummasta itse ilahdut enemmän, jos saat kommentin jossa lukee ”Onpa upea kuva! Missä tää on otettu? 😍” vai kommentti, jossa on pelkkä ”🤩” ? Kumpi näistä voisi herättää enemmän keskustelua ja rohkaista myös toista jättämään sinun julkaisuusi kommentin jatkossa?  😉

Yritystileillä käydyt keskustelut voivat olla todella kultaisessa asemassa myynnin ja yrityksen brändin osalta. Voit antaa yrityksestäsi joko helposti lähestyttävän ja luotettavan kuvan TAI etäisen ja epäluotettavan kuvan. Kiinnitä siis huomiota yrityksesi asiakaspalveluun myös somessa!

Oliko tämä teksti hyödyllinen?
KylläEi
Shopping Cart
Scroll to Top