Metatekstiksi kutsutaan tekstiä, joka ei näy verkkosivun vierailijoille fyysisesti, mutta se indeksoituu hakukoneiden hakutuloksiin. Metakuvaus on lyhyt esittelyteksti / katkelma sivusta. Se näkyy hakukoneiden hakutuloksissa linkin ja osoitteen alapuolella. Metakuvauksen tehtävänä on antaa yhteenveto sivun sisällöstä, jotta käyttäjät voivat löytää oikean juuri oikean sivun. Vaikka se ei ole varsinainen hakutulosten listautumiseen vaikuttava tekijä hakukoneiden silmissä, voit hyvää metatekstiä hyödyntäen saada enemmän ihmisiä sivullesi.
Kuvankaappaus Googlen hakutuloksesta.
Tarvitseeko verkkosivusi metakuvauksia?
Kyllä tarvitsee, koska:
Sen avulla voit houkutella kävijöitä sivullesi orgaanisessa haussa
Yhteen Googlen hakutulossivuun mahtuu 10 sinistä, ei-maksettua mainoslinkkiä, mutta kaikki nämä kymmenen hakutulosta ei saa yhtä paljon klikkauksia sivuilleen. “Mitä enemmän saat klikkauksia sitä paremmin näyt hakutuloksissa.” Metakuvaukset ovat sinulle mahdollisuus ohjata ihmiset klikkaamaan sinun sivujen hakutulosta muiden tulosten sijaan.
Tarjoat ihmisille oikean tiedon oikeeseen aikaan
Kun ihmiset tekevät tarkennettuja hakuja. Tarkennettu haku antaa ihmisille mahdollisuuden määrittää enemmän hakukriteereitä hakusanoille. Näin ollen hakutulokset ovat toivotusti enemmän paikkansapitäviä. Metakuvaukset ovat tärkeä osa tarkennettuja hakutuloksia ja se määrittelee näkyykö sivusi ollenkaan.
Jos käytössäsi on WordPress-pohjaiset sivut
Yoast SEO-lisäosa on oiva apuvälinen metakuvausten kirjoittamiseen. Lisäosasta löytyy kattava ilmaisversio ja maksullinen premium-versio, mikäli kaipaat useampien avainlauseiden määrittämistä sivuille. Yoast SEO -lisäosa on älykäs. Se antaa käyttäjälle vinkkejä miten sivustoa voidaan hakukoneoptimoida paremmaksi.
Ideaali pituus metakuvaukselle on 160 merkkiä sisältäen välilyönnit.
Tässä esimerkissä tiivistän kahteen lauseeseen yht. satakuusikymmentä merkkiä sisältäen välilyönnit. Havainnollistan miten tiiviiksi metakuvaus tulee kirjoittaa.
Hyvän metakuvaukseen kuuluu koko avainsana tai avainlause, mielellään kuvauksen alkuun. Hyvä metakuvaus tarjoaa vastauksen kysymykseen, eli asia jota Googlettaja on etsimässä.
Kuvitellaan, että olemme tamperelainen hammaslääkäri yritys ja kirjoitamme kotisivuillemme nyt metakuvauksia.
Metakuvaus ja -teksti esimerkki.
Tässä yksi hyvä esimerkki metatekstistä. Otsikko alkaa avainlauseella, samoin kuin metatekstin kuvaus. Metatekstin avulla pyritään rakentamaan asiakkaaseen luottamusta kertomalla faktoja yrityksen toiminnasta. Metateksti päättyy myös toimintakehotteeseen, jota sivulle klikattaessa voi tehdä.
Huono metakuvaus on vaikeaselkoinen, eikä siinä kuvailla sivua täsmällisesti.
Muutama vinkki vielä:
Kirjoita sisältö kiinnostavaksi.
Käytä yhtä tai kahta hakutermiä/lauseketta metakuvauksissasi.
Sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen sivustokokemuksen tarjoamiseen. Evästetiedot säilyvät selaimessasi ja niiden avulla kerätyt tiedot auttavat meitä tunnistamaan mitkä osiot sivusta ovat kiinnostavimpia, tekemään markkinointia, eli samoja asioita mitä myös opetamme.
Välttämättömät evästeet
Välttämättömät evästetiedot tulisi olla sallittuna aina, jotta voimme tallentaa evästetietojen asetukset.
Jos poistat tämän evästeen käytöstä, emme voi tallentaa asetuksiasi. Tämä tarkoittaa, että joka kerta kun vierailet tällä verkkosivustolla, sinun on erikseen otettava evästeet uudelleen käyttöön tai poistettava ne käytöstä.