Ohjelmallinen mainonta tutuksi

Ohjelmallisesta mainonnasta on tullut monille yrityksille ja mainostoimistoille pysyvä markkinointikanava ja tähän on hyvät syynsä.

Tämän artikkelin luettuasi voit sanoa hyvästit digimainonnan ostamiselle mediamyyjien sekä välittäjien kautta, sillä ohjelmallinen ostaminen poistaa mainonnan ostamisesta turhat välikädet ja tekee prosessista äärimmäisen tehokkaan!

Jos etsit vastauksia kysymyksiin:

  • Mitä on ohjelmallinen mainonta?
  • Kenelle ohjelmallinen mainonta on?
  • Mistä ohjelmallinen mainonta koostuu?
  • Ohjemallisen mainonnan merkitys nyt ja tulevaisuudessa?

Niin olet saapunut juuri oikeaan paikkaan – jatka siis lukemista!

Mitä on ohjelmallisen ostamisen mainonta? 

Ohjelmallisen ostamisen mainonnassa digitaalisten mainosten hallinta, myynti ja ostaminen ovat automatisoituja toimenpiteitä, eli manuaaliset, aikasyöpöt työvaiheet mainostajien ja mainosalustojen välillä on poistettu. 

Automatisoitujen prosessien sekä reaaliaikaisen tarjouspyyntöominaisuuden ansiosta yritykset voivat käyttää ohjelmallista markkinointia aloittaakseen tarkasti kohdennetun mainonnan, joissa otetaan huomioon muun muassa mainoksen konteksti ja sijainti. 

Mainokset ovat yleensä ottaen bannerimainoksia eli “display” mainoksia, mutta videon yleistyessä liikkuvan kuvan hyödyntäminen mainosverkostoissa sekä uusien mainospaikkojen aukeaminen on kasvattanut liikkuvan kuvan mainosten osuutta.

Miten suosittua ohjelmallinen ostaminen on?

Yritykset globaalisti käyttävät satoja miljardeja dollareita ohjelmallisen ostamisen mainoksiin mainosrahaa ja Euroopassa yli 85 miljardia  U.S. dollaria vuonna 2022. Kyseessä on siis jo tiensä lävitse murtanut “mainstream” mainonnan muoto.

Programmatic advertising spending in Europe from 2017 to 2026 (in billion U.S. dollars). Kuva ja lähde statista.com

Ohjelmallinen mainonta - miten suosittua se on?

Jos sinua kiinnostaa päästä osaksi tätä yritysryhmää, joka hyötyy mainonnan ohjelmallisesta ostamisesta, on suositeltavaa selvittää taustat, jotta ohjelmallisen mainonnan muoto tulee entistä tutummaksi ja voit rakentaa vakuuttavia ohjelmallisia mainoksia itse, tai hankkia kumppanin tekemään ohjelmallisen ostamisen mainontaa sinun puolesta.

Miten ohjelmallinen mainonta toimii?

Ohjelmallinen mainonta käyttää ohjelmistoja digitaalisten mainosnäyttöjen ostamisen ja myymisen hallintaan. Mainostilan ostajat (mainostajat) kohdistavat mainoksia käyttäjille heidän käyttäytymisensä, demografisten tietojensa, evästeiden  ja muiden muuttujien perusteella eri verkkosivustoilla. Kohdentamisen avulla mainostajat voivat tavoittaa tiettyjä kohderyhmiä, jotka ovat todennäköisemmin kiinnostuneita mainostajan tuotteista ja palveluista.

Miksi käyttää ohjelmallista mainontaa?

Ohjelmallinen mainonta on tehnyt mainostilan osto- ja myyntiprosessista avoimempaa ja tehokkaampaa. Ennen ohjelmallista mainontaa ostajien ja myyjien oli löydettävä sopivat tilaisuudet ja luotava sopimukset manuaalisesti käymällä kirjeenvaihtoa ja hintaneuvotteluja. Tämä kaikki oli aikaa vievää, koska siihen kuului tarjouspyyntöjä, tarjouksien tekoa, vastatarjouksia ja hintaneuvotteluja mainostajien ja mainostilamyyjien välillä. 

Ohjelmallisessa mainonnassa otetaan käyttöön digitaalinen järjestelmä, jossa prosessin loppuunsaattaminen ja mainosten näyttäminen verkossa perustuu minimaalisesti ihmisten vuorovaikutukseen ja enemmän ohjelmistoihin ja automaatioon. Ohjelmistot ovat yksinkertaistaneet prosessia, madaltaneet kynnystä aloittaa ja nopeuttaneet huomattavasti mainostilan ostamista ja myymistä verkossa.

Seuraava kuva auttaa hahmottamaan digitaalisia järjestelmiä, joita käytetään ohjelmallisen ostamisen tekemiseen ja jotka korvaavat manuaaliset työvaiheet.

Ohjelmallinen mainonta - mistä osista se koostuu?

Mikä on DSP alusta? (Demand Side Platform)

Mainostajat voivat käyttää Demand Side Platform -alustoja digitaalisten mainoskampanjoiden rakentamiseen, kohdentamiseen, optimointiin ja automatisointiin. SSP:t (supply side platform), mainosverkostot, mainospörssit ja julkaisijat keskustelevat kaikki DSP:iden kanssa. DSP-alustoja on useita. Parhaat DSP-alustat antavat sinulle mahdollisuuden sisällyttää useita rikkaan median mainoksia, kuten videoita, kuvia ja animaatioita.

Google Ads – onko se DSP alusta?

Google Ads on Googlen oma digitaalisen mainonnan työkalu, jonka avulla voit saada verkkosivustosi hakutulokset näkymään Googlen hakukoneiden tulossivulla. Vaikka Google Ads on tekniseltä toteutukseltaan DSP, Google Ads eroaa kuitenkin useimmista muista DSP:stä siinä, että se myy vain ja ainoastaan omaan mainosalustaan siinä missä muut DSP:t mahdollistavat verkkoliikenteen ostamisen useilta eri toimittajilta.

Mitä ovat DSP alustat?

Google Marketing Platform on Googlen yhtenäinen mainos- ja analytiikka-alusta, joka mahdollistaa älykkäämmän markkinoinnin ja paremmat tulokset. Tällä DSP:llä on useita tuotteita sekä pienyrityksille että suuryrityksille, joista esimerkkeinä vaikkapa Campaign Manager 360 ja Display & Video 360.

Basis Technologies on monikanavainen DSP, joka on rakennettu tuottamaan parempia tuloksia mainoskampanjoille. Yksi alustan parhaista ominaisuuksista on se, että se hyödyntää taustalla tekoälyn koneoppimista ja analysoi automaattisesti lukuisista kampanjaparametreista saatuja tietoja mainosten optimoimiseksi. Basis Technologiesin soveltuvuudesta mainintana, että se soveltuu parhaiten suurille yrityksille monipuolisuuden johdosta.

Knorex on universaali mainosalusta, joka automatisoi personoidun markkinoinnin eri kanavissa, laitteissa sekä mainosformaateissa. Voit markkinoida Google-haussa, Facebookissa, Instagramissa ja LinkedInissä yhdessä paikassa. Knorex soveltuu mainiosti keskikokoisesta yrityksestä suuren yrityksen tarpeisiin.

Kun teet valintaa käytettävästä DSP-ohjelmistosta, niin varmista ainakin miten montaa inventaariolähdettä se käyttää, mitä kolmannen osapuolen integrointimahdollisuuksia se tarjoaa datan käytölle ja mitä kohdentamisen kriteerejä siellä on käytettävissä.

Mikä on tarjonta-alusta (Supply Side Platform, eli SSP)

SSP on ohjelmallinen alusta, jonka avulla julkaisijat voivat “myydä”/”vuokrata” mainospalstojaan ostajille ja saada niistä mainostuloja. Ostajat voivat saada mainospalstan käyttöönsä mainospörssien, DSP:iden, agentuurien kautta tai suoraan alustalta.

Mitä ovat SSP alustat?

Google Ad Manager on sekä ohjelmallisen mainonnan tarjontapuolen alusta että mainospörssi (AdX = “ad exchange”). Google Ad Manager on mainostenhallinta-alusta suurille julkaisijoille, joilla on merkittävää suoramyyntiä. Ad Manager tarjoaa yksityiskohtaista valvontaa ja tukee useita mainospörssejä ja -verkkoja, kuten AdSensea, Ad Exchangea, kolmannen osapuolen verkkoja ja kolmannen osapuolen pörssejä.

OpenX tarjoaa palvelun sekä julkaisijoille että mainostajille. Tarjontapuolen alustaan kuuluvat OpenX Bidder reaaliaikaista tarjousten tekemistä varten, OpenX Mobile ja OpenX Video avaa suoran pääsyn laadukkaisiin mobiili- ja videomainostajiin sekä OpenX Private Marketplaces, jok tarjoaa suoran pääsyn premium-mainostajiin.

Magnite on kolmas esimerkki tarjontapuolen alustoista. Se on Rubicon Projectin ja Telarian fuusiotumisen tulos vuodelta 2020. Tarjonta-alustojen yhdistyminen on tehnyt Magnitesta yhden alan suurimmista, ellei jopa suurimman tarjontapuolen alustoista. Magnite on suunniteltu auttamaan yrityksiä seuraamaan mainosvarastoja, näyttämään mainoksia eri verkkosivustoilla ja seuraamaan tuloja yhden alustan kautta. Alustan avulla mainostajat voivat määrittää käytäntöjä, toteuttaa verkkokampanjoita ja hallita mainoksia useissa kanavissa, kuten CTV:ssä (A Connected TV), työpöydällä ja mobiililaitteilla.

Mitä eroja on SSP:n ja DSP:n välillä?

Suurin ero DSP:n ja SSP:n välillä on se, että ne ovat yhteydessä ohjelmallisen mainosympäristön eri segmentteihin. Mainostajat käyttävät DSP:tä (Demand Side Platformia) mainosostojensa järjestämiseen, kun taas julkaisijat käyttävät SSP:tä (Supply Side Platformia) mainosvarastonsa hallintaan ja myyntiin.

Mikä on tiedonhallinta-alusta (DMP)?

Data Management Platform (DMP) on alusta, jolla data kerätään, analysoidaan, hallitaan ja aktivoidaan. DMP tallentaa 1., 2. ja 3. osapuolen tiedot, jotka käsitellään ja integroidaan mainontaan. DMP mahdollistaa kerättyjen tietojen segmentoinnin kohderyhmiin, kuten raskaan musiikin kuluttajiin tai jazzmusiikin ystäviin.

Jotkin DMP:t tarjoavat yhteyksiä ulkoisiin kolmannen osapuolen tietolähteisiin, jotta voidaan löytää yleisö, joka ei ole käynyt verkkosivustollasi. Voit valita sadoista segmenteistä, kuten musiikin ystävistä, autoharrastajista tai yrityksen Niken seuraajista, tavoittaaksesi oikeat kohderyhmät. Lisäksi DMP:n avulla voidaan löytää uusia käyttäjiä, joilla on samankaltaisia ominaisuuksia kuin tavoitellun kohderyhmäsi käyttäjillä. Se voi laajentaa asiakasverkostoasi välittömästi.

DMP-teknologia on täydellinen ratkaisu kaikenkokoisille yrityksille, jotka keskittyvät keräämään kaiken mahdollisen tiedon asiakkaista ja hankkimaan ymmärrystä yleisöstä.

Esimerkkejä DMP:stä

Oracle BlueKai Data Management Platform, aiemmin BlueKai, on pilvipohjainen tiedonhallinta-alusta, joka on osa Oracle Marketingia. Sen avulla yritykset voivat personoida online-, offline- ja mobiilimarkkinointikampanjoita.

SAP Data Intelligence Cloud on kattava tiedonhallintaratkaisu, joka yhdistää, havaitsee, rikastaa ja organisoi hajanaiset tietovarannot käyttökelpoisiksi liiketoimintatiedoiksi yrityksen mittakaavassa.

The Adform Data Management Platform Adform DMP:n avulla julkaisijat ja datan tarjoajat voivat hyödyntää yleisötietojaan. Adform DMP on täysin integroitu Adform-järjestelmään, joka tarjoaa saumattoman kokemuksen käyttäjälleen. Voit luotettavasti luokitella, yhdistää ja muuntaa tietoja reaaliaikaista päätöksentekoa ja datankäyttöä varten.

Kohdennetussa mainonnassa on tärkeää, että julkaisijat käyttävät IAB:n rekisteröimää suostumuksenhallinta-alustaa (Consent Management Platform, CMP) noudattaakseen GDPR:ää ja CCPA:ta. Tämä antaa käyttäjille mahdollisuuden päättää, minkä tasoisen mainonnan kohdentamisen he haluavat.

Mikä on CMP? (Consent Management Platform)

Suostumuksenhallinta-alustat (Consent Management Platforms, CMP) käsittelevät – kuten nimikin kertoo – käyttäjien suostumuksen valvontaa verkkosivustoilla henkilötietojen keräämisen ja käsittelyn osalta, usein evästeiden ja kolmannen osapuolen seurantalaitteiden avulla.

Useimmissa tietosuojalaeissa eri puolilla maailmaa säännellään tapaa, jolla verkkosivustot, yritykset, organisaatiot, hallitukset ja muut vastaavat saavat kerätä ja käyttää yksilöiden henkilötietoja.

Kaksi tunnetuinta esimerkkiä ovat EU:n yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) ja Kalifornian kuluttajansuojalaki (CCPA). Verkkosivustoja varten on monia erilaisia suostumuksenhallinta-alustoja, joita ne voivat käyttää tietosuojalakien noudattamiseksi, ja jokaisella on palveluntarjoajalla on hieman erilainen tekniikka käyttäjien suostumuksen hallintaan.

Mitä ovat AdX mainospörssit?

Mainospörssi on teknologia-alusta, joka helpottaa mediamainonnan ostamista ja myymistä useista mainosverkostoista. Varaston hinnat määräytyvät reaaliaikaisella tarjouskilpailulla, kuten vaikkapa Google-mainonnan hakusanamainonnassa. Prosessi on teknologiavetoinen ja tehokas.

Mitkä ovat AdX mainospörssejä?

Tässä joitakin suosittuja mainospörssejä. Googlen mainospörssi on tällä hetkellä mainos pörsseistä suosituimpien joukossa. Se tarjoaa mainostajille pääsyn AdSense-mainospaikkoihin sekä mainospaikat myös premium-mainostajille.

OpenX on toinen suosittu valinta, se on yksi ohjelmallisen mainonnan johtavia yrityksiä, joka mahdollistaa kustantajien (eli verkkosivustojen, mobiilisovellusten, CTV- ja OTT-sovellusten jne.) monetisoinnin sekä mainostulot ja tarjoaa siten erittäin kohdennettuja yleisöjä mainostajille, brändeille ja toimistoille.

Xandr isännöi monenlaisia julkaisijoita, se on datapohjainen teknologia-alusta, joka toimii maailmanlaajuisena markkinapaikkana premium-mainonnalle. Xandr on nykyisin Microsoftin omistuksessa.

Esimerkkejä ohjelmallisen ostamisen mainoksista

Bannerimainokset 

Tavalliset bannerimainokset ovat perustavanlaatuinen laitteiden välinen näyttömainostyyppi ja luonnollinen lähtökohta ohjelmalliselle mainonnalle. Ne ovat kustannustehokkain ratkaisu, jolla saavutetaan suuri tavoittavuus ja laajuus, ja ne näkyvät yleensä verkkosivujen ylä- tai sivupuolella, ja niitä on saatavana monessa eri koossa.

Natiivit bannerimainokset vievät kampanjasi askeleen pidemmälle, sillä ne näkyvät ”suositeltuna” tai ”sponsoroituna” sisältönä. Koska natiivit bannerimainokset vastaavat todennäköisemmin sivun muun median ulkoasua, tämä mainostyyppi johtaa usein korkeampiin klikkauslukuihin. Natiivit bannerimainokset edellyttävät myös otsikkokopioita ja kuvia, joiden avulla voit jakaa lisää brändi- tai tuotetietoja.

Rich media -bannerit ovat interaktiivisia mainoksia, joissa on animaatio, kuten pushdown-, expandable- tai karuselliyksikkö, ja jotka kutsuvat käyttäjää sitoutumaan mainokseen. Ne vaativat enemmän luovia resursseja ja työaikaa, mutta niiden multimediainen visuaalinen vetovoima tekee niistä loistavia välineitä brändin tunnistamiseen. Programmatic-mainonnan datapohjaisuuden voima yhdistettynä rikkaan median mainosten voimaan voi olla kultakaivos brändillesi.

Videomainokset

Ohjelmallisen-videomainosten neljä päätyyppiä ovat “pre-roll” ja “super pre-roll”, jotka näkyvät ennen ohjelman alkua ja käyttäjä valitsee katsoa mainoksen, “natiivi” joka pyörii sponsoroituna sisältönä jossa käyttäjä katsoo mainoksen ja “over-the-top” lyhemmin (OTT).

OTT-mainonnalla tarkoitetaan internetin kautta suoratoistovideota tarjoaviin sisällöntarjoajiin, kuten vaikkapa Hulu tai Disney+ Se tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa asiakkaat älytelevisioiden ja muiden konsolien, kautta, jotka tarjoavat brändeille uuden paikan mainostaa asiakkailleen.

Miten suosittua ohjelmallinen videomainonta on?

Vuosi 2022 on ensimmäinen, jolloin video ohittaa muut formaatit ohjelmallisen mainonnan mainosrahan käytössä mitattuna. CTV (connected tv) on tämän muutoksen pääasiallinen taustatekijä. Ilman CTV:tä videon osuus ohjelmallisesta digitaalisesta display-mainonnasta olisi noin 40 prosenttia. Ohjelmallinen CTV kasvattaa voimakkaasti suosiotaan myös tulevina vuosina.

Miltä näyttää ohjelmallisen mainonnan tulevaisuus?

Ohjelmallisen ostamisen monipuolisuus sekä tehokas hallintaprosessi on juuri sitä mitä kaikki mainostajat haluavat. Siksi tämän mainonnan muodon suosio on kasvanut nopeasti ja jatkaa kasvamista kovalla vauhdilla myös tulevaisuudessa.

Vähittäismedian verkostot vaikuttavat muodostavan digitaalisen mainonnan kolmannen suuren aallon. Ohjelmallisessa mainoskaupassa tämä tarkoittaa vieläkin laajempaa mainostarjontaa, myös lähempänä ostopaikkaa, ja kaiken lisäksi bonuksena saatua kuluttajadataa. Viime vuosien aikana on perustettu lukuisia vähittäiskaupan mediaverkostoja ja lähes kaikki johtavat digitaaliset markkinapaikat, massakaupat, kansalliset päivittäistavaraketjut, kategoriakohtaiset vähittäiskauppiaat ja jakelupalveluntarjoajat ovat lähteneet mukaan peliin.

Kannattaako ohjelmallinen mainonta tehdä itse vai ulkoistaa?

Kuten kaikessa, joidenkin toimintojen ulkoistaminen voi säästää yrityksesi pitkällä aikavälillä, sillä se lisää merkittävästi liiketoimintojen tehokkuutta ja auttaa organisaatiota keskittymään enemmän omaan ydinosaamiseensa, mikä puolestaan auttaa kasvattamaan tuloja ja lisäämään myyntiä tehokkaasti. Saat pääsyn alan asiantuntijoihin, joilla on tarvittavat taidot ja korkeamman tason osaaminen eri osaamisalueilta auttaakseen sinua saavuttamaan unelmasi.

On myös tilanteita, joissa ulkoistaminen ei ole optimi vaihtoehto, kuten vaikkapa käytettävissä olevan budjetin rajallisuus tai mikäli yritykseltä löytyy resurssit joita voi hyödyntää – eli osaamista / tai innokkuutta oppia ja tarttua toimeen. Mikäli osaamisessa on puutteita voi riittävät tiedot ja taidot opiskella sekä harjoitella käytännössä. Kaikki tämä vie kuitenkin aikaa ja siksi on hyvä pohtia millä aikavälillä haluat hyötyä tästä opista ja saada valjastettua osaamisen yrityksen hyödyksi.

Ohjelmallisen mainonnan edut mainostajalle?

  • Sen sijaan, että mainostajat olisivat rajoittuneet pieneen määrään mainospaikkoja, ohjelmallinen mainonta antaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa laajan yleisön ostamalla mainostilaa laajasta valikoimasta mainospaikkoja.
  • Mainostaminen on joustavaa ja reaktiivista. Mainostajat voivat tehdä reaaliaikaisia muutoksia mainoksiinsa ja käyttää monenlaisia kohdentamisparametreja.
  • Kohdentamisen valmiudet. Kohdentamisen avulla prosessi sujuvoituu, ja käyttäjille tarjotaan relevantimpia mainoksia. Mainostajan budjetti voidaan hyödyntää paremmin ja käyttää tehokkaammin paremman kohdentamisen ansiosta. 
  • Tehokkuus kasvaa. Henkilökohtaisten sopimusten neuvottelemisen poistaminen tekee ohjelmallisesta mainonnasta läpinäkyvää ja nopeampaa kuin perinteinen mainonta.
  • Lisäksi mainostajat voivat saada paremman tuoton sijoitukselleen, kun he pääsevät käsiksi laajaan kustantajien verkkoon.

Mitä ohjelmallinen mainostaminen maksaa?

  • Ohjelmallisen mainonnan hinta määräytyy tyypillisesti näyttökertojen mukaan ja hinnoitellaan CPM-perusteisesti, eli hinta on 1 000 näyttökertaa kohden. 
  • Ohjelmallisen mainonnan CPM-kustannukset voivat vaihdella noin 0,50 € ja 2 € välillä ja enemmän. 
  • Hinnat vaihtelevat mm. toimialan, laitteen, mainosformaatin ja sivusijoituksen mukaan. 
  • Lisäksi hinnoitteluun vaikuttavat listojen laatu ja kohdentamisen taso. Mitä korkeampi on listan laatu tai mitä tarkempi haluat olla kohdentamisessa, sen korkeampi on mainoksen hinta.
  • Ohjelmaperusteinen mainonta tarjoaa kustannushyötyjä verrattuna ihmislähtöiseen kaupankäyntiin, jossa CPM-hinnat ovat yleensä moninkertaiset. Siksi ohjelmallinen mainonta voi auttaa markkinoijia saamaan mainosbudjetistaan enemmän irti.

Tässä oli lyhyt oppimäärä tiedoista, jotka sinun on hyvä tietää ennen kuin lähdet edistämään tai käyttöönottamaan ohjelmallisen ostamisen mainontaa yrityksesi tarpeisiin. Toivottavasti näistä tiedoista oli apua ja sait tukea tuleville päätöksille.

Oletko valmis hyödyntämään ohjelmallista mainontaa?

Ohjelmallisen ostamisen mainonta tarjoaa mahdollisuudet isoille ja pienille yrityksille. Olipa yrityksesi sitten verkkokaupan, valmistusteollisuuden tai terveydenhuollon alalla, voit hyötyä ohjelmallisesta mainonnan ostamisesta tunnettuuden, liidien ja jopa myynnin lisäämiseen.

Jos haluat aloittaa ohjelmallisen mainonnan ostamisen, mutta et tiedä mistä aloittaa, niin kysy lisätietoja Makum markkinoinnin kumppanin asiantuntijoilta.

Meillä on vuosikymmenten kokemus mainonnan teosta digitaalisissa kanavissa, joten olemme luotettava kumppani pienille ja keskisuurille yrityksille. Lisäksi meillä on näyttöä tulosten saavuttamisesta. Pelkästään viimeisten kolmen vuoden aikana olemme auttaneet asiakkaitamme saamaan yli 100 miljoonan euron liikevaihdon ja yli 50.000 liidiä.

Tee tiimistämme osa sinun tiimiäsi ottamalla meihin yhteyttä verkkosivujen kautta tai soittamalla numeroon p. 040 962 1041 ja kysy lisää ohjelmallisen mainonnan palveluista!

Oliko tämä blogiteksti hyödyllinen?
KylläEi
Shopping Cart
Vieritä ylös