Mitä tarkoittaa unelma-asiakas? Mikä on unelma-asiakas? Miten määrittelen unelma-asiakkaan? Ketkä ovat unelma-asiakkaitani?
Unelma-asiakkaaksi kutsutaan yrityksen näkökulmasta olevia avainasiakkaita.
On tärkeää muistaa, että kaikkea kaikille tekniikka ei toimi myöskään markkinoinnissa – ikinä! Sen vuoksi unelma-asiakkaan määrittely on äärimmäisen tärkeää. Unelma-asiakas tulisi määrittää todella tarkasti, jotta markkinointia on helpompi kohdentaa juuri sinun kohdeyleisöllesi eli unelma-asiakkaillesi.
Suosittelemmekin käyttämään unelma-asiakas -määritelmää kohdeyleisö pohtiessasi, sillä siitä tulee heti mieleen tasan yksi ihminen, kun taas kohderyhmästä puhuttaessa aletaan automaattisesti ajattelemaan isompaa kohderyhmää, jolloin määrittäminen on huomattavasti laajempaa eikä läheskään niin tarkkaa. Tällöin ajaudutaan helposti tilanteeseen, jossa pyritään markkinoimaan kaikkea kaikille -periaatteella.
Unelma-asiakkaan määrittäminen kannattaa aloittaa pohtimalla unelma-asiakkaasi demografisia tietoja. Demografiset tiedot käsittävät muun muassa unelma-asiakkaasi seuraavat osa-alueet:
✨sukupuoli
✨ikä
✨kieli
✨kiinnostuksen kohteet
✨sijainti
✨ammatti
✨koulutustausta
Pyri määrittämään nämä demografiset tiedot tarkkaan. Esimerkiksi sijaintikohdassa pyri määrittämään unelma-asiakkaasi todella tarkasti. Jos määrität sijainnin pelkästään määritelmällä ”Suomi”, on määritelmä aivan liian laaja. Jatka määrittämistä esimerkiksi pohtimalla näin: ”Suomi ➡️ Etelä-Suomi ➡️ Päijät-Häme ➡️ Lahti”.
Listaa ylös aivan kaikki oleellinen asia, joka liittyy unelma-asiakkaasi määrittelemiseen. Unelma-asiakkaan määrittämisen myötä pystyt helpommin pohtimaan, mikä on oikea lähestymistapa saada kiinnitettyä juuri sinun kohdeyleisösi (unelma-asiakkaidesi) huomio juuri oikealla tavalla sekä oikealla sisällöllä.
Unelma-asiakkaan määrittelemiseen kannattaa ehdottomasti käyttää aikaa, sillä unelma-asiakkaan tarkka määritteleminen ei tapahdu hetkessä.
PS: Haluatko lisää vinkkejä digimarkkinointiin ja myyntiin liittyen?
Tämä oli Makumin Vinkkikirjaston vinkki nro. 17.
Lue myös muut Vinkkikirjastovinkit blogistamme ja kehitä yrityksenne digimarkkinointia helposti!