Black Week ja Black Friday ovat tunnettuja joulukauden avajaisina. Yritykset kilpailevat asiakasvirrasta tarjouksilla, jotka eivät todennäköisesti tule toistumaan seuraavaan 354 päivään, mutta miksi?
Vuosi 2021 on monella tapaa muovannut yrityksen ja kotitalouksien kohdalla kulutustottumusta ja käsitystä siitä, miten rahaa käytetään. Kun liikkeeseen ja ostoksille meneminen ei ole vaihtoehto, löytyy seuraavaksi paras vaihtoehto taskun pohjalta puhelimesta tai tietokoneen ruudulta. Yritykset ovat luontaisesti seuranneet perässä ja ne, jotka eivät aikaisemmin ole asiaa ajatellutkaan, ovat saattaneet saada jopa ELY-Keskukselta tukea tähän. Yli kymmenen vuotta sitten rakennetut kotisivut ja verkkokaupat ovatkin yhtäkkiä ajan tasalla, mutta riittääkö se hullunmyllyviikkojen haltuunottoon?
Ne ajat, jolloin lähikauppoihin vietiin lehtiset ja pystytettiin kyltit putiikin eteen alennusmyynneistä ovat ohi.
Ajat, jolloin lähikauppoihin vietiin lehtiset ja pystytettiin kyltit putiikin eteen alennusmyynneistä ovat ohi. Mainostaulut ovat muuttaneet muotonsa bittiavaruuden mainospaikkoihin. Kuluttajat löytävät yrityksesi nyt Googlen, Youtuben, Instagramin, Facebookin tai sähköpostimarkkinoinnin avulla. Näyteikkunat ja liikkeiden pitkälle harkitut esillepanot eivät takaakaan lomapyhinä varastojen tyhjenemistä, kun myymälöiden ja näyteikkunoiden ohitse ei enää niin paljoa kävelläkään.
Covid-19 pandemia on vähintäänkin opettanut ihmiset internet-ajan hermoille, kun kaikki hankinnat tehdään verkosta ollessa neljän seinän sisällä tiiviisti omassa poterossa. Jouluostokset tehdäänkin kotisohvalta käsin, nyt kun taito ja työkalut löytyvät kuluttajilta omasta takaa korona-ajan tuomana. Muutokset näkyvät siis markkinoinnin puolellakin.
Tarkoitukseni ei ole maalata piruja seinille 😈, sen sijaan rohkaisen muistamaan, että muuttuneet pelisäännöt ovat tulleet jäädäkseen. Verkkokaupat ja nettisivut ovat kuin yksi myymälä tai liike, ainoana erona on se, että fyysistä paikkaa ei ole, mutta paikalle päätyviä silmäpareja sitäkin enemmän. Klarna ennustaa viimeisimmässä tutkimuksessaan, että marraskuussa päädytään ennätyslukemiin Suomen verkkokauppa ostoksissa.
Klarna ennustaa viimeisimmässä tutkimuksessaan, että marraskuussa päädytään ennätyslukemiin Suomen verkkokauppa ostoksissa.
Verkossa viiletellessä muistetaan varmasti myös ne sivustot ja yritykset, jotka pystyvät jättämään kuluttajalle muistijäljen toimivuudellaan, mainonnallaan ja hyvällä palvelullaan ostosten yhteydessä.
Löydetään ne uudet kanta-asiakkaat sitten loppuvuodelle 👉
Black Friday ja muut tarjouspäivät, kirous vai siunaus? Sen päätät sinä itse.
Makum toteutti vuosi takaperin aiheeseen liittyvän lounastreffit-videon, jonka voit katselmoida täältä.
Tilaa Makumin uutiskirje ja saa toimivat vinkit suoraan sähköpostiisi toimitettuna.