Miksi yritys tarvitsee logon? Minkälaisia logoversioita yrityksellä tulisi olla? Kannattaako logoon panostaa vai tehdä itse ilmaiseksi? Millainen on hyvä logo? Entä mitä tulisi muistaa ja huomioida logoa hankkiessa? Graafikkomme Linda vastaa usein kysyttyihin kysymyksiin ja antaa asiantuntijavinkit!
Graafikon suunnittelema logo vs ”logo generator” – mitä eroa näillä on ja miksi panostaa yrityksen logoon?
Logo on yleensä ensimmäinen asia, jonka asiakas näkee yrityksestä. Jos logo ei näytä ammattitaitoiselta, niin asiakkaan luottamus yritykseesi todennäköisesti kärsii. Logon halutaan kiinnittävän huomiota – nimenomaan positiivista sellaista luomalla muistikuvan ja herättävän kiinnostusta yritystä/brändiä kohtaan.
Graafikon suunnittelema logo toki maksaa mutta maksat asiantuntijatyöstä, kokemuksesta, ajasta ja ammattitaidosta.
Omatekoinen tai logo generaattorin tekemä logo voi olla ilmainen ja näyttää hyvältä skriinillä, mutta yleensä ei toimi eri käyttökohteissa, kuten pienestä postimerkkikoosta isoon ikkunateippaukseen. Voit olla varma, että ammattilaisen tekemä logo skaalautuu moneen eri käyttötarkoitukseen.
Kysyimme myös graafikoltamme miksei kannata käyttää logogeneraattoreita. Vastaus oli yksinkertainen: Logogeneraattori ei tee uniikkeja logoja. Tämä tarkoittaa sitä, että logosi ei välttämättä erotu toisista brändeistä, eikä jää asiakkaiden mieleen.
Esimerkkejä Makum aiemmista logoprojekteista.
Millainen on hyvä logo? 5 vinkkiä, jotka kannattaa huomioida yrityksen logossa
Millainen on hyvä logo? Mitä yrityksen logolta tulisi odottaa? Tässä grafikkomme vinkit, jotka yrityksen logossa tulisi toteutua.
Yksinkertaisuus: Logo on helppo tunnistaa ja on mieleenpainuva.
Muistettavuus: Hyvä logo on yksinkertainen, mutta siinä on silti jotain erikoista, joka jää mieleen.
Ajattomuus: Ajatonta logoa voi käyttää useita vuosia. Logoa voi tietysti aina kehittää, mutta älä seuraa trendejä.
Skaalautuva ja vektorimuotoinen: Logo toimii monissa käyttökohteissa. Logo on oltava skaalautuva, eli logon tulee toimia sekä pienen postimerkin kokoisena että suuren kerrostalojulkisivun kokoisena. Logo täytyy olla myös tunnistettavissa sekä mustavalkoisena että värillisenä.
Tarkoituksenmukainen: Hyvä logo viestii selvästi brändin persoonallisuutta ja identiteettiä. Logon tarkoituksena on herättää kiinnostusta yritystä/brändiä kohtaan.
Mitä eri logoversioita on ja miksi tarvitaan eri logoversioita?
Usein puhutaan eri logoversioista. Tämä ei tarkoita, että logosta on useita ihan täysin erilaisia versioita, vaan sitä että ensisijaisesta logosta on eri variaatioita, jotka antaa brändille joustoa ja mahdollistaa logon käyttöä johdonmukaisesti ja tunnistettavasti eri yhteyksissä ja tarpeissa. Logovariaatioita on useampia, mutta tässä seuraavaksi lueteltuna tavallisimmat ja tärkeimmät logoversiot.
Tavallisimmat logoversiot:
Primary logo eli ensisijainen logo. Käyttö: verkkosivun header-osio, verkkosivujen desktop-versio ja isoissa printti materiaaleissa.
Secondary logo eli toissijainen logo. Käyttö: käyntikorteissa, laskuissa sekä nettisivujen mobiiliversiossa.
Submark-logo. Käyttö: Somessa esim profiilikuvana.
Favicon-logo. Käyttö: Verkkosivujen URL-tabissa.
Onko teidän yrityksen logosta vähintään nämä versiot eri käyttötarkoituksiin?
”Logon suunnittelu ja teko sujui sujuvasti ja asiakasta kuunnellen. Itselläni oli visioita millaisen logon haluaisin ja pääkriteerit olivat mahdollisimman yksinkertainen, mutta mieleenpainuva. Jo heti ensimmäisestä palaverista lähtien uskoin, että logosta tulee juuri sellainen kun toivoinkin ja se toteutui!
5/5 tähteä ja suuret suositukset Makumin graafikolle Lindalle!”
-Suvi, yrittäjä
Mitä muuta brändäys on kuin pelkkä logo?
Logo on tärkeä osa brändiä, mutta brändiin kuuluu paljon muutakin. Logo on visuaalinen tunnistusmerkki ja kuuluu brändin visuaaliseen identiteettiin, jonka avulla ihmiset muistaa yrityksesi ja brändisi.
Vahvaan brändiin kuuluu mm:
- Visuaalinen identiteetti: Visuaalinen identiteetti kertoo yrityksen visuaalisesta ulkonäöstä. Tähän kuuluvat mm. logo, värit, graafiset elementit ja kuvamaailma.
- Brändi-imago: Yleisvaikutelma, käsitys ja assosiaatiot, joita asiakkailla on brändistä.
- Yrityskulttuuri: Yrityksen arvot, asenne ja käyttäytyminen yrityksessä.
- Arvolupaus: Lupaus arvosta, jonka asiakas saa, kun hankkii yrityksen palveluja tai tuotteita.
- Yrityksen tarkoitus: Eli yrityksen visio. Ketä varten ja miksi yritys on olemassa?
- Ihanteellisen asiakkaan määritelmä: Asiakasprofiili tai kuluttajaprofiili, yksityiskohtainen kuvaus nykyisistä asiakkaistasi.
Oletko hankkimassa uutta logoa yritykselle? Tässä muistilista!
Logoon ja sen suunnitteluprosessiin kannattaa panostaa. Jos logon hankinta on edessäpäin, hyödynnä tätä muistilistaa!
Logon hankkimisen muistilista:
- Miksi ulkoistaa logosuunnittelu: Ammattilainen suunnittelee uniikin logon, joka toimii juuri sinun yrityksesi tarpeisiin ja samalla vapautat aikaa itsellesi keskittyä oman yrityksesi olennaisiin asioihin.
- Kerro rohkeasti toiveistasi, ideoistasi ja hahmotelmistasi graafikolle. Logon suunnittelijalle kannattaa myös kertoa mahdollisimman paljon yrityksesi brändistä, toiminnasta, kohderyhmästä ja tavoitteista.
- Logosuunnitteluun kannattaa lähteä mahdollisimman avoimin mielin. Ole avoin ammattilaisen ehdotuksille ja näkemyksille.
- Logohankinta kannattaa usein yhdistää suurempaan brändirakennukseen tai brändiuudistukseen tai verkkosivujen hankkimisen yhteyteen. Tällöin kannattaa pyytää tarjous kaikista tarvitsemistasi palveluista, koska usein logon saa edullisesti esimerkiksi osana verkkosivuprojektia tai brändiohjeiston yhteydessä.
- Ole realistinen ja kärsivällinen aikataulun suhteen. Nopeasti suunniteltu logo kärsii laadussa, eli luota suunnittelijan työprosessiin, niin lopputuloksesta tulee mahdollisimman hyvä. Muista myös itse sitoutua prosessiin ja olla tavoittavissa. Aikataulu riippuu paljon asiakkaan mahdollisuudesta vastata nopeasti.
- Tutustu referensseihin ja työnäytteisiin! Usein on mahdollista varata myös maksuton konsultaatioaika, joka ei vielä sido sinua mihinkään – konsultaatiossa saatte yhdessä graafikon kanssa käytyä läpi, minkälainen projekti on kyseessä ja olisiko logon suunnittelija yrityksellesi paras mahdollinen!
Tarvitseeko yrityksesi logoa tai muita graafisen suunnittelun palveluita? Etsitkö ammattitaitoista ja luotettavaa tekijää? Tutustu graafisen suunnittelun palveluihimme tästä ja pyydä tarjous tarvitsemistasi palveluista!