Black Week ja Black Friday 2020 – Oletko valmis?

BlackFriday-markkinointi, lue lisää blogistamme

Black Week ja Black Friday ovat tunnettuja joulukauden avajaisina. Yritykset kilpailevat asiakasvirrasta tarjouksilla, jotka eivät todennäköisesti tule toistumaan seuraavaan 354 päivään, mutta miksi?

Vuosi 2020 on monen yrityksen kohdalla muuttanut käsitystä siitä, miten asiakkaat löytävät paikalle. Kun liikkeeseen ja ostoksille meneminen ei ole vaihtoehto, löytyy seuraavaksi paras vaihtoehto taskun pohjalta puhelimesta tai tietokoneen ruudulta. Yritykset ovat luontaisesti seuranneet perässä ja ne, jotka eivät aikaisemmin ole asiaa ajatellutkaan, ovat saattaneet saada jopa ELY-Keskukselta tukea tähän. Ne kymmenen vuotta sitten tehdyt verkkokaupat ovatkin yhtäkkiä ajan tasalla, mutta riittääkö sekään vielä?

Ajat, jolloin lähikauppoihin vietiin lehtiset ja pystytettiin kyltit putiikin eteen alennusmyynneistä ovat ohi.

Ajat, jolloin lähikauppoihin vietiin lehtiset ja pystytettiin kyltit putiikin eteen alennusmyynneistä ovat ohi. Mainostaulut ovat muuttaneet muotonsa bittiavaruuden mainospaikkoihin. Kuluttajat löytävät yrityksesi nyt Googlen, Youtuben, Instagramin, Facebookin tai sähköpostimarkkinoinnin avulla. Näyteikkunat ja liikkeiden pitkälle harkitut esillepanot eivät takaakaan lomapyhinä varastojen tyhjenemistä, kun myymälöiden ja näyteikkunoiden ohitse ei enää niin paljoa kävelläkään. Jouluostokset tehdäänkin kotisohvalta käsin, nyt kun taito ja työkalut löytyvät kuluttajilta omasta takaa korona-ajan tuomana. Muutokset näkyvät siis markkinoinnin puolellakin.

Tarkoitukseni ei ole maalata piruja 😈 seinille, sen sijaan rohkaisen muistamaan, että pelisäännöt ovat muuttuneet. Verkkokaupat ja nettisivut ovat kuin yksi myymälä tai liike, ainoana erona on se, että fyysistä paikkaa ei ole, mutta paikalle päätyviä silmäpareja sitäkin enemmän. Klarna ennustaa viimeisimmässä tutkimuksessaan, että marraskuussa päädytään ennätyslukemiin Suomen verkkokauppa ostoksissa.

Klarna ennustaa viimeisimmässä tutkimuksessaan, että marraskuussa päädytään ennätyslukemiin Suomen verkkokauppa ostoksissa.

Verkossa viiletellessä muistetaan varmasti myös ne sivustot ja yritykset, jotka pystyvät jättämään kuluttajalle muistijäljen toimivuudellaan, mainonnallaan ja hyvällä palvelullaan ostosten yhteydessä.

Löydetään ne uudet kanta-asiakkaat sitten loppuvuodelle. 👉

Black Friday ja muut tarjouspäivät, kirous vai siunaus? Sen päätät sinä itse.

P.S. Puhutaan Kimin kanssa lisää tästä aiheesta meidän lounastreffit-striimissä tuossa perjantaina 27.11. klo 12:00 (Black Fridaynä tottakai). Tule linjoille kuuntelemaan ajatuksia livenä tai katsele myöhemmin lähetettävä tallenne. 😇

Ilmoittaudu kuuntelijaksi ja lue lisää Makumin lounastreffeistä tästä.

Oliko tämä teksti hyödyllinen?
KylläEi
Shopping Cart
Scroll to Top