Vinkkikirjasto nro 12: Lue 5 syytä, miksi myös kivijalkamyymälän on tärkeä näkyä verkossa - Makum

Vinkkikirjasto nro 12: Lue 5 syytä, miksi myös kivijalkamyymälän on tärkeä näkyä verkossa

Onko sinulla kivijalkamyymälä tutulla paikalla, jossa käy sama vakiintunut asiakaskunta vuodesta toiseen? Onko koronatilanne vaikuttanut myymälän ovikellon kilahteluun negatiivisesti? Pelottaako sinua eri aloja valtaavat isot verkkokauppajätit? Etkö halua siirtää toimintaasi täysin verkon puolelle ja luopua kivijalkamyymälästäsi mutta jotain tarvitsisi kuitenkin tehdä?

 

Poimi alta 5 tärkeää syytä ja vinkkiä siihen, miksi nykyään myös kivijalkamyymälän on tärkeää panostaa verkkonäkyvyyteensä!
Ja kyllä, vinkit ovat juuri sinulle, joka ET halua siirtyä täysin toimimaan verkon puolelle ja luopua kivijalkamyymälästäsi!

 

 

1. Ole yksi vaihtoehdoista!

Mieti hetki, kuinka sinä itse teet nykyään ostopäätöksen. Kierteletkö myymälöissä, kauppoissa ja ostoskeskuksissa etsien tiettyä tuotetta, jonka olet nähnyt jollain tai jossain? Vai selailetko ja vertailetko vaihtoehtoja mahdollisesti ensin netissä, jonka jälkeen vasta suuntaat kaupoille? Vai teetkö vertailun ja tilauksen suoraan netissä, käymättä edes myymälöissä?

Näitä kolmea eri tapaa tehdä nykyään ostopäätös kutsutaan online- ja offline -ostamiseksi sekä monikanavaiseksi ostamiseksi.

Offline-ostamista on se, että pyörit kaupoilla tuotteita hiplaillen ja vertaillen. Online-ostamisella tarkoitetaan sen sijaan sitä, että teet koko ostoprosessin verkossa. Monikanavaista ostamista on se, että yhdistelet onlinea ja offlinea, yleensä juuri niin, että ensin kartoitetaan vaihtoehtoja netissä, jonka jälkeen suunnataan liikkeisiin.

Seuraava onkin merkittävä kivijalkayrittäjille: Vain 24% asiakkaista ostaa kokonaan offlinessa, eli käy pelkästään liikkeissä. Sen sijaan 61% asiakkaista käyttää monikanavaisuutta, eli vertailee juurikin vaihtoehtoja ensin netissä, jonka jälkeen suuntaa liikkeisiin. Yllättävää on myös, että vain 15% ostaa täysin onlinena.

Ymmärrätkö pointin? Jos haluat olla mukana tuon 61% vaihtoehdoissa, on tärkeää, että valikoimasi on mahdollista nähdä netissä. Näkymällä netissä, olet yksi vaihtoehdoista!

 

 

2. Tee Googlesta kaveri, älä vihollista!

Olemme omissa asiakasprojekteissamme huomanneet, että todella moni kivijalkayrittäjä ajattelee Googlea vihollisena. Ikäänkuin Google haluaisi hävittää maailmankartalta kaikki kivijalkamyymälät ja ohjata ihmisiä ostamaan vain nettiin. Mutta – asia ei ole näin!

Tätä voi olla jopa vaikea uskoa, mutta Googlella on tavoite saada myös onnistumisia kivijalkaan, ei pelkkiin verkkokauppoihin.

Avaan tätä ajatusta hieman tarkemmin. Kivijalkayrittäjä haluaa erottua Googlessa paikallismainonnalla. Hän haluaa sijoittua hyvin esimerkiksi hakusanoilla ”lastenvaatteet Tampere”. Tällöin hän käyttää rahaa hakusanamainontaan juuri hänelle tärkeillä avainsanoilla. Tampereelta lastenvaatteita etsivä vierailee verkkosivuilla, ja todennäköisesti ottaa sijainnin ylös ja vierailee pian liikkeessä. Ja tilanne on pian win-win: Hakusanamainonnalla yrittäjä sai näkyvyyttä ja liikkeessä vierailevan asiakkaan sekä Google saa yrittäjältä mainosrahaa. Ja toki Google haluaa, että yrittäjä jatkaa Googlessa mainostamista myös tulevaisuudessa.

On myös tärkeä tiedostaa, että Google elää ja muokkaantuu trendien ja käyttäjien toiminnan mukaan! Jos kerta aiemmin mainitsemani 61% tekee ostopäätöksiä monikanavaisesti, niin tottakai Google toimii tämän mukaan.

 

Todella moni kivijalkayrittäjä ajattelee Googlea vihollisena.

 

3. Ole saatavilla!

Pysähdy taas hetkeksi miettimään omaa verkkokäyttäytymistäsi.

Kuinka usein esimerkiksi viikon aikana googlaat tietyn liikkeen aukioloajat tai tarkan sijainnin? Allekirjoittanut tekee tämän pelkästään päivässä useampaan otteeseen, koska mikään ei ole raivostuttavampaa, kuin mennä esimerkiksi liikkeeseen, joka onkin suljettu. Ja jos aukioloaikoja tai tarkkaa sijaintia ei löydy yhdellä googlaamisella, menee allekirjoittanut suoraan toiseen liikkeeseen, jonka varmat aukioloajat löytyvät netistä helposti. Se toki onkin sitten eri tarina, onko aukioloajat ajantasalla.

Eli, vaikka itse tuotevalikoimaa ei lähdettäisi vertailemaan Googlessa eri liikkeiden välillä, niin asiakkaat Googlaavat tietoa pelkästään liikkeestäsi. Anna siis asiakkaiden löytää myymäläsi ja tietosi!

 

 

4. Ole luotettava!

Tämä vinkki on lyhyt ja yksinkertainen sekä nivoutuu samaan 3.vinkin kanssa. Mutta koska aihe on tärkeä, nostan tämän omaksi kohdakseen.
Mitä itse ajattelet myymälästä ja yrityksestä, jota ei löydy verkosta?

Se, että yrityksesi ei löydy verkosta on yhtä epäluotettavaa, kuin kirjoitusvirheet lehtimainoksessa tai repaleiset ja likaiset ulkomainokset myymäläsi edessä. Yksinkertaisesti siis näkymällä verkossa, herätät luotettavuutta. Verkko on nykyaikaa – halusit sinä sitä tai et.

 

Verkko on nykyaikaa – halusit sinä sitä tai et.

 

5. Luo lisäarvoa ja sitouta!

Jos haluat hyötyä kunnolla siitä, että näyt verkossa, ota tästä vinkistä koppi!

Se, että saat esimerkiksi verkkosivuillasi luotua jonkinlaista lisäarvoa asiakkaillesi, on sinulle valtavaksi hyödyksi! Lisäarvoa voit luoda esimerkiksi erilaisten tuote-esittelyiden tai ohjevideoiden muodossa. Jopa 58% asiakkaista haluaa videon ostopäätöksensä tueksi. Eli – luomalla lisäarvoa asiakkaillesi esimerkiksi juurikin videoiden muodossa, tosiasiassa sitoutat asiakkaan samalla yritykseesi ja tuotteisiisi!

 

 

Nyt kun toivottavasti sain sinut vakuutettua, miksi sinäkin kivijalkayrittäjänä hyödyt verkossa näkymisestä, päivitä ensimmäiseksi yrityksesi käyntikortti verkossa ajantasalle näillä ohjeilla.

 

 

Meri Seppälä
Meri Seppälä
Tehdään suunnitelmia ja toteutetaan unelmia yhdessä matkasta nauttien.

Comments are closed.

Ota yhteyttä