Pohditko yrityksen digimarkkinoinnin ulkoistamista? Oletko miettinyt, mitä digimarkkinoinnin ulkoistaminen käytännössä tarkoittaa ja mitä kaikkea sellainen yhteistyö voi pitää sisällään? Miksi digimarkkinoinnin ulkoistaminen kannattaa ja milloin yrityksen on ylipäätään viisasta ulkoistaa digimarkkinointi? Entä kuinka paljon maksaa digimarkkinoinnin ulkoistaminen?
Me kerromme, mistä on kyse 💬
Mitä tarkoittaa digimarkkinoinnin ulkoistaminen?
Digimarkkinoinnin ulkoistamisella tarkoitetaan yrityksen digimarkkinoinnin vastuun ja toimenpiteiden ulkoistamista ulkopuoliselle toimijalle, kuten esimerkiksi markkinointitoimistolle. Ulkoistaessasi digimarkkinoinnin tai osan siitä, siirrät vastuun digimarkkinoinnin toteuttamisesta, ylläpidosta, kehittämisestä ja raportoinnista yhteistyökumppanillesi. Digimarkkinoinnin ulkoistaminen on vaihtoehto yrityksen sisäisen markkinointitiimin palkkaamiselle.
Digimarkkinoinnin ulkoistamisen yhteistyön laajuus riippuu täysin yrityksen omista tarpeista. Niin kuin sanottua, voit ulkoistaa koko digimarkkinoinnin tai vain osan siitä.
Digimarkkinoinnin ulkoistaminen voi koostua esimerkiksi seuraavista digimarkkinoinnin osa-alueista:
- Digimarkkinoinnin strategia ja suunnitelma
- Google-mainonta
- Konversio-optimointi
- SEO eli hakukoneoptimointi
- Sisällöntuotanto
- Somemainonta
- Sähköpostimarkkinointi
- Tiimin kouluttaminen
- Yhteyshenkilönä toimiminen
Tai varaa suoraan aika maksuttomaan digimarkkinoinnin konsultaatioon, jossa kartoitetaan yhdessä yrityksesi digimarkkinoinnin tilanne
Lue seuraavaksi, mitä hyötyjä digimarkkinoinnin ulkoistamisella on yrityksellesi!
Miksi ulkoistaa yrityksen digimarkkinointi?
Kaikkea ei tarvitse tehdä ja osata itse! Kun ulkoistat yrityksesi digimarkkinoinnin, säästät sekä digimarkkinointiin ja johtamiseen kuluvaa aikaa että tekemiseen kuluvaa rahaa. Lisäksi digimarkkinoinnin ulkoistamisella on muitakin hyötyjä:
⌛ Aika: Kun et saa varattua riittävästi aikaa yrityksesi digimarkkinoinnin tekoon ja ylläpitoon, on viisaampaa ulkoistaa yrityksen digimarkkinointi.
🧠 Osaaminen: Kun oma osaamisesi ei riitä, on kannattavaa hankkia digimarkkinoinnin tekijäksi luotettava, osaava kumppani, jolla on aina hallussaan viimeisin tieto digimarkkinoinnista ja sen toimivuudesta.
💸 Palkkaus: Jos epäröit asiantuntijan rekrytointia ja palkkaamista yritykseesi, tai tarvitset tekijää nopeallakin aikataululla, on digimarkkinoinnin ulkoistaminen kannattavaa. Ulkoistamalla digimarkkinoinnin, saat käyttöösi ammattilaisen jopa alle yhden asiantuntijan rekrytointikustannuksen hinnalla nopeallakin aikataululla!
🙏🏽 Huolettomuus: Ulkoistamalla yrityksen digimarkkinoinnin markkinointitoimistolle, sinun ei tarvitse miettiä työntekijän palkkaamisen liittyviä asioita, esimerkiksi lomien ja sairaslomien kohdalla. Kesälomien ja sairasloman ajalle löytyy aina digimarkkinointitiimistä tekijä! Lisäksi yhteistyö on joustavaa ja luo turvaa toistaiseksi voimassaolevalla sopimuksella.
💡 Olennaisuus: Digimarkkinoinnin ulkoistaminen kannattaa, kun sinun on järkevämpää keskittyä muuhun yrityksen pyörittämiseen, eikä yrityksesi digimarkkinoinnin tekoon, seuraamiseen ja kehittämiseen.
👥 Tiimin tuki: Ulkoistamalla digimarkkinoinnin ammattilaistiimille, saat kerralla yrityksesi avuksi ja tueksi koko asiantuntijatiimin.
🔧 Kehittäminen: Yrityksen digimarkkinointi ei ole vain yksi tehty prosessi vaan toimiakseen se vaatii jatkuvaa optimointia, seuraamista ja kehittämistä. Ulkoistamalla digimarkkinointisi ammattilaistiimille, voit olla varma, että digimarkkinointiasi optimoidaan ja kehitetään aktiivisesti. Samalla pääset itse seuraamaan vierestä ja oppimaan jatkoa ajatellen, mikä digimarkkinoinnissa toimii ja mikä ei.
📚 Uusin tieto: Digimarkkinointi ja some sekä näiden työkalut muuttuvat jatkuvasti, joten ajantasalla pysyminen vaatii kiinnostusta, aikaa ja uteliaisuutta aiheita ja alaa kohtaan. Digimarkkinoinnin asiantuntijat ovat aina ajan tasalla, joten ulkoistamalla digimarkkinointisi huolehdit, että saat yritykseesi aina viimeisintä tietoa digimarkkinoinnista ja sen toimivuudesta.
Mitä maksaa digimarkkinoinnin ulkoistaminen?
Yrityksen sisäisen digimarkkinointitiimin rakentaminen voi olla erittäinkin kallista ja yritykselle iso kuluerä. Lisäksi uuden sisäisen tiimin rakentaminen ja kouluttaminen voi olla hidas ja pitkä prosessi.
Digimarkkinoinnin ulkoistaminen ja ulkoistettu digimarkkinointitiimi on rekrytoinnin rinnalla edullisempi vaihtoehto yrityksellesi, sillä se on keskimäärin vain 40-50% rekrytoinnin kustannuksesta. Digimarkkinoinnin ulkoistamisen kustannus riippuu yleensä yhteistyön laajuudesta ja yrityksen liiketoiminnan tarpeista.
Meillä Makumilla ulkoistettu digimarkkinointitiimi on alle yhden asiantuntijan rekrytoinnin kustannus, ja digimarkkinoinnin ulkoistamisen hinta vaihtelee keskimäärin 1500€-4000€/kk välillä.
Jos digimarkkinoinnin ulkoistaminen on ajankohtaista teidän yritykselle, varaa aika maksuttomaan digimarkkinoinnin konsultaatioon ja pyydä tarjous!
Mitä huomioida digimarkkinointia ulkoistaessa?
Onko digimarkkinoinnin ulkoistaminen ajankohtaista teidän yritykselle? On asioita, joita suosittelemme huomioimaan digimarkkinointia ulkoistaessa:
📝 Aiempi markkinointi: Mieti yrityksesi aiempaa markkinointia – mikä on toiminut, mikä ei? Millä mallilla nykyisen digimarkkinoinnin eri osa-alueet ovat? Mitä haluat yrityksen digimarkkinoinnissa ja sen toimenpiteissä kehittää? Kun mietit näitä ennakkoon, varmistut, että markkinoinnin tekijä on juuri sopiva tarpeisiisi ja tuo yritykseen tarvittua tietotaitoa ja osaamista!
📈 Teidän digimarkkinoinnin tavoitteet ja strategia: Jotta voit löytää yrityksellesi parhaan kumppanin digimarkkinointiin liittyen, kehoitamme, että kertaat mielessä ja kirjaat ylös, millaiset tavoitteet yrityksellänne on digimarkkinointiin liittyen. Mitä digimarkkinoinnilla halutaan saavuttaa? Millainen on yrityksen kohderyhmä? Kuinka hyvin kohderyhmä on aiemmin tavoitettu? Vai tarvisiko sittenkin yrityksenne markkinoinnin strategiaa päivittää samalla?
💸 Budjetti: Mieti markkinoinnin osa-alueet, jotka yrityksesi tahtoo ulkoistaa. Mieti valmiiksi ulkoistamiseen liittyvä budjetti. Entä millaisella mediabudjetilla tahdot tehdä digimarkkinointia valituissa kanavissa? Mediabudjetin määrittämisellä on usein merkitystä digimarkkinoinnin toimenpiteiden laajuuteen, jonka vuoksin mediabudjetti (eli mainontaan laitetut eurot) kannattaa ilmoittaa jo kartoitustilanteessa.
⚠️ Resurssit: Muista huomioida, että digimarkkinoinnin ulkoistaminen ei tarkoita, että voit unohtaa yrityksen markkinoinnin totaalisesti. Tulet tekemään markkinoinnin kumppanisi kanssa tiivistä yhteistyötä, johon tarvitaan henkilöresursseja myös sinulta päin.
🌡️ Mittaaminen: Miten yrityksessäsi on aiemmin mitattu mainonnan kannattavuutta? Miten kumppaniyritys on tottunut raportoimaan mainonnasta ja tehdyistä toimenpiteistä? Pohdi, millaista tyyliä yrityksesi toivoo mainonnan mitattavuudelta ja raportoinnilta.
📝 Referenssit: Tutustu potentiaalisen kumppanin aiempiin töihin, referensseihin ja asiakastarinoihin. Tunteeko kyseinen kumppani yrityksesi alaa kuinka hyvin entuudestaan, miten he voivat vastata yrityksesi tarpeisiin, osaavatko he varmasti tuottaa juuri sinun yrityksesi vaatimia digimarkkinoinnin ratkaisuja?
🤝 Yhteistyö: Koska olet palkkaamassa yrityksellesi asiantuntijoita, joiden kanssa tulet tekemään tiivistä yhteistyötä, kannattaa tutustua referenssien lisäksi myös tyyppeihin. Vaikuttaako tyypit sellaisilta, joiden kanssa tahdot työskennellä yhdessä, pelaavatko kemiat yhteen?
💬 Konsultaatio: Nykyään lähes jokainen markkinointitoimisto tarjoaa maksuttomia konsultaatioita ja auditointeja. Tämä on erittäin hyvä tilaisuus tutustua tarkemmin mahdolliseen yhteistyökumppaniin, miettiä edellä mainittuja seikkoja, jakaa ajatuksia ja tunnustella fiiliksiä ilman sitoutumista! Varaa siis rohkeasti aika konsultaatioon tästä.
-Meri Makumilta