Google-mainonta -Aloita responsiivisten hakumainosten käyttö

Vinkki Google-mainontaan - Responsiiviset hakumainokset Googlessa

Mikä on responsiivinen hakumainos, kuinka responsiivinen hakumainos toimii ja vinkit mainosten tekoon!

Tämä blogipostaus liittyy puhtaasti Google-mainonnan muutoksiin. Google on jo syksyllä informoinut, että laajennettuja tekstimainoksia ei voi enää 30.6.2022 jälkeen luoda ja muokata, vaan Google suosii jatkossa niiden sijaan responsiivisia hakumainoksia. Mitä nämä responsiiviset hakumainokset sitten ovat ja kuinka ne toimivat käytännössä?
Vastaukset saat tästä blogipostauksesta! Poimi alta myös vinkit toimiviin responsiivisiin hakumainoksiin! 👍🏻

Mikä on responsiivinen hakumainos?

”Responsiivisten hakumainosten avulla voit luoda mainoksia, jotka mukautuvat tarvittaessa automaattisesti siten, että niissä näkyy enemmän ja entistä osuvampaa tekstiä asiakkaillesi. Kun lisäät useita otsikoita ja kuvauksia responsiivista hakumainosta luodessasi, Google Ads testaa ajan myötä automaattisesti niiden eri yhdistelmiä ja selvittää, mitkä yhdistelmät toimivat parhaiten. Responsiiviset hakumainokset muokkaavat mainoksen sisällön vastaamaan tarkemmin potentiaalisten asiakkaiden käyttämiä hakutermejä ja voivat näin parantaa kampanjasi tuloksia.”

Näin asia kerrotaan Googlen sanoin ja asiahan on melko selkeä näin. Lyhyesti siis kerrattuna: Responsiivisten hakumainosten avulla saat tehtyä mainoksiisi useampia otsikoita ja kuvauksia, joilla on enemmän mahdollisuuksia täsmätä paremmin potentiaalisten asiakkaiden tekemien hakulausekkeiden kanssa. Ja näin mainoksesi ovat mahdollisesti tehokkaampia!

Kuinka reponsiivinen hakumainos toimii?

”Kun lisäät otsikoita ja kuvauksia, Google Ads kokoaa tekstistä useita eri mainosyhdistelmiä välttäen tarpeetonta toistoa. – Voit lisätä yhteen responsiiviseen hakumainokseen enintään 15 otsikkoa ja 4 kuvausta. Jokaiseen mainokseen valitaan 3 otsikkoa ja 2 kuvausta, jotka näkyvät eri yhdistelminä ja eri järjestyksessä. Osa mainostekstistäsi voi näkyä automaattisesti lihavoituna, kun se vastaa (tai vastaa tarkasti) käyttäjän hakulauseketta. Google Ads testaa ajan kuluessa lupaavimpia mainosyhdistelmiä ja oppii, mitkä niistä vastaavat eri hakulausekkeita parhaiten.”

Näin responsiivisen hakumainoksen toimivuus kerrotaan Googlen omin sanoin. Eli responsiivinen hakumainos antaa suomeksi sanottuna Googlelle oikeuden tehdä otsikoista ja kuvauksista toimivia kokonaisuuksia pyrkien vastaamaan käyttäjien tekemiin hakuihin.

Responsiivista hakumainosta tehdessä on tärkeä muistaa, että otsikot ja kuvaukset voivat tosiaan näkyä missä tahansa järjestyksessä ja millaisina yhdistelminä tahansa. Siksi on tärkeää, että luot mahdollisimman monta erilaista otsikkoa. Kun otsikoita on useampia, Googlella on enemmän mahdollisuuksia koota niiden pohjalta osuvia mainoksia, jolloin voit saada parempia tuloksia. Ja jotta saat erilaisia otsikoita relevantilla tiedolla tehdyksi, kannattaa korostaa esimerkiksi tuotteen tai palvelun muita etuja, verkkokaupan toimitukseen ja palautukseen liittyviä tietoja tai sitä, miten tuote tai palvelu ratkaisee asiakkaan tietyn ongelman. Kannattaa myös kokeilla erilaisia toimintakehotuksia mainoksiin.

Esimerkkinä kuvakaappaus Makumin omasta responsiivisesta hakumainosluonnoksesta, jotta otsikoista ja kuvauksista saa ideasta kiinni. Esikatselu näkymässä on helppo tarkastella Googlen luomia mainoksia eri otsikko ja kuvaus yhdistelmillä.

Vinkkejä toimiviin responsiivisiin hakumainoksiin

💡 Jos sinulla on aiemmin ollut käytössä laajennetut tekstimainokset, käytä laajennettujen tekstimainostesi hyviä tuloksia tuottanutta sisältöä uudelleen ja keskity mainoksen vahvuuteen. Mainoksen vahvuus ‑mittarista saat palautetta responsiivisten hakumainostesi tehokkuudesta ja vinkkejä siihen, miten voisit parantaa niitä. Jokaisessa mainosryhmässä kannattaa olla vähintään yksi responsiivinen hakumainos, jonka vahvuus on Hyvä tai Erinomainen.

💡 Tutustu tilisi Suositukset-sivuun. Sieltä näet räätälöityjä ehdotuksia, joiden avulla voit lisätä ja parantaa responsiivisia hakumainoksia nopeasti.

💡 Kiinnitä otsikoita tai kuvauksia tiettyihin responsiivisten hakumainosten sijainteihin. Tästä on hyötyä, jos sinulla viestejä, joiden haluat näkyvän aina. Jos haluat käyttää kiinnittämistä, kokeile kiinnittää yhteen sijaintiin vähintään kolme eri vaihtoehtoa.

💡 Käytä mainosmuunnelmia. Niiden avulla voit testata sisältösi eri versioita yhtä aikaa ja nähdä tulokset, joita ne ovat tuottaneet eri kampanjoissa.

Nämä vinkit on poimittu Googlen parhaiden käytäntöjen oppaasta, jota jokaisen Google-mainontaa hyödyntävän kannattaa välillä tarkastella ajatuksella. 🤩

Jos tarvitset apua Google-mainonnan aloittamisen tai tekemisen kanssa, Makumin Google-mainonnan asiantuntijat olemme mielellämme yrityksenne apuna! Ota vain yhteyttä meihin, niin keskustellaan lisää 💻📱

Terveisin Meri Makumilta

Oliko tämä teksti hyödyllinen?
KylläEi
Shopping Cart
Scroll to Top