Oli kyseessä sitten hakukoneoptimoinnin (SEO, “search engine optimization”) toimenpiteet tai Googlen Ads -mainonta (PPC, “pay-per-click”), jonka avulla ohjaat liikennettä sivustollesi. Jos et aktiivisesti seuraa verkkosivustosi liikennettä ja käyttäytymistä on todella hankalaa tietää ovatko markkinointiponnistelusi toimivia.
Tässä artikkelissa käsittelemme tiiviisti mitä sinun on hyvä tietää Google-liikenteen seurannasta:
- Miksi sinun pitäisi seurata Google-sivuston liikennettä?
- Miten Google Analytics asetetaan verkkosivustolle?
- Miten seuraat verkkosivustosi liikennettä Google Analyticsilla tehokkaasti?
- Mitä mittareita kannattaa tarkastella Google-liikennettä seurattaessa?
Mitä Google sanoo meistä?
Google-kumppanitoimistona meillä on yhteys Googlen asiantuntijoihin, jotka auttavat meitä tekemään asiakkaidemme kannalta parhaita päätöksiä. Katso, mitä remonttiyrityksen toimitusjohtajalla on sanottavaa Makumista.
”Olemme vuosien saatossa käyttäneet lukuisia eri kumppaneita Google-mainontaan. Makum oli ensimmäinen, jotka lunasti tämän myyntivaiheessa yleisesti käytetyn lupauksen yhteydenpidosta myös kaupanteon jälkeen. He pitävät minuun yhteyttä ja huolehtivat aidosti siitä, että kaikki on kunnossa ja homma toimii niin kuin pitääkin. Kehitysehdotuksien suhteen he ovat oma-aloitteisia ja osaavat tarjota ammattimaisia ratkaisuja. Tekemällä Makumin kanssa yhteistyötä voit luottaa, että homma hoituu ja tuloksia syntyy, joten voit itse keskittää energiasi omiin töihisi!”
-Samuli, toimitusjohtaja
Miksi minun on hyvä seurata verkkosivujeni liikennettä?
Miksi on ratkaisevan tärkeää seurata, kuka ja ketkä sivustolla vierailee. Seuraavassa on kolme painavaa syytä, miksi sinä haluat seurata verkkosivustosi liikennettä:
1. Ymmärrä sivustovierailijoita paremmin
Verkkosivustosi liikenteen seuraaminen auttaa sinua ymmärtämään sivuston kävijöitä paremmin. Näet, ketkä vierailevat sivustolla ja millaisia liidit ovat. Voit oppia ymmärtämään olennaisia tietoja kohdeyleisöstäsi, kuten:
- Ikä
- Sukupuoli
- Sijainti
- Kieli
Kun tiedät nämä tiedot yleisöstä, ymmärrät paremmin, kuka sivustolla vierailee. Näiden tietojen avulla mukautat markkinointikampanjat yleisöä paremmin kiinnostavaksi ja puhuttelevaksi.
2. Ymmärrä liikenteen lähteet
Toinen hyvä syy tarkistaa verkkosivuston liikenne on ymmärtää, mistä sivustosi liikenne tulee. Ihmiset voivat päätyä verkkosivustollesi monin eri tavoin. Tiedätkö sinä minkä verran sivullasi käy ihmisiä maksetun mainonnan tai orgaanisten hakujen kautta? Käyttäjät voivat myös vierailla sivustolla hakukoneista löytyvien alasivujen kautta, kuten tuote- tai palvelusivut sekä blogikirjoitukset.
Koska ihmisillä on monta tapaa löytää sivustosi, sinun on hyvä tietää mikä saa ihmiset vierailemaan sivuilla. Mittaamalla sivustosi liikennettä, voit paremmin määrittää mitkä strategiat tuottavat parhaiten liikennettä sivustollesi ja keskittää paukkuja näihin paremmin toimiviin strategioihin.
3. Ymmärrä kampanjasi tehokkuus
Kolmas olennainen syy siihen miksi haluat tarkastella verkkosivustosi liikennemääriä on, että voit nähdä ovatko kampanjasi toimivia ja tehokkaita. Kun seuraat eri kampanjoiden kautta tulevaa liikennettä, näet mitkä strategiat ovat tehokkaimpia liikenteen ohjaamiseksi sivustollesi. Näin saat tietää, mitkä kampanjat toimivat ja mitkä eivät. Tämän tiedon avulla voit keskittää resurssit ja budjetin strategioihin, jotka auttavat sinua saamaan haluamasi sivuston liikennemäärät.
Google Analyticsin asentaminen verkkosivustosi liikenteen seuraamista varten
Tässä kerrotaan, miten voit määrittää Google Analyticsin, jotta voit aloittaa verkkosivustosi liikenteen seurannan:
- Vaihe 1: Luo tili tai kirjaudu sisään Google Analytics -tilillesi.
- Vaihe 2: Määritä tilillesi ominaisuus (tässä tapauksessa verkkosivustosi).
- Vaihe 3: Määritä raportointinäkymä – erillään suodattamattomasta päänäkymästäsi – ominaisuuteesi.
- Vaihe 4: Rakenna ominaisuutesi raportointinäkymä
- Vaihe 5: Lisää seurantakoodi verkkosivustoosi tietojen keräämistä varten.
Kun määrität verkkosivustosi liikenteenseurannan, voit alkaa saada arvokasta tietoa sivustostasi.
Kuinka seurata verkkosivustosi liikennettä?
Kun olet ottanut Google Analyticsin käyttöön, saatat hämmentyä kaikesta näkemästäsi datasta. Mistä tiedät, mitä sivustosi liikennettä kannattaa tarkastella?
On kaksi kanavaa, joita tarkastelet, kun haluat ymmärtää Google-sivustosi liikennettä:
- Orgaaninen haku
- Maksettu haku
1. Orgaaninen haku
Ensimmäinen mittari, jota haluat seurata on orgaaninen liikenne. Orgaaninen liikenne kertoo, kuinka monta ihmistä siirtyy sivustollesi maksuttomilla keinoilla, kuten klikkaamalla hakutuloksissa olevaa sivustosi linkkiä.
Löydät tämän mittarin menemällä osoitteeseen:
Hankinta > Kaikki liikenne > Kanavat > Orgaaninen haku.
Google analytics -tiedot, jotka osoittavat orgaanisen hakuliikenteen
Täältä näet, kuinka monta käyttäjää käy sivustollasi orgaanisen haun kautta. Jos klikkaat kanavaa “Orgaaninen haku” / “Organic search””, näet kaiken orgaanisten kanavien kautta sivustollasi vierailevien käyttäjien määrän ja myös kauanko käyttäjät pysyivät sivulla sarakkeesta “istunnon keskim. kesto”.
Näiden tietojen ymmärtäminen on erittäin hyödyllistä, sillä ne antavat sinulle kuvaa SEO-ponnisteluiden vaikuttavuuksista. Voit nähdä, toimivatko orgaaniset hakuponnistelut liikenteen ohjaamiseksi sivulle haluamallasi tavalla liikenteen ohjaamiseksi sivulle.
2. Maksettu haku
Toinen kanava, joka näyttää Googlen verkkosivustosi liikenteen on maksettu hakusanamainonta. Tämä kanava kattaa tiedot siitä, ketkä vierailevat sivustollasi Google Ads hakusanamainoksesi – (maksetut mainokset, jotka näkyvät orgaanisten hakutulosten yläreunassa) – kautta.
Hakusanamainokset hakutuloksissa
Kun menet Google Analyticsiin, löydät nämä tiedot menemällä osoitteeseen:
Hankinta > Kaikki liikenne > Kanavat > Maksettu haku.
Google Analytics näyttää maksetun haun tunnusluvut aivan kuten orgaanisen haun kanavassa, voit katsoa mitkä avainsanat saivat ihmiset klikkaamaan mainostasi ja päätyi vierailemaan verkkosivustollasi sekä kuinka moni ihminen ylipäätään klikkaili mainoksiasi.
Luettelo Google Analyticsin avainsanoista
Tämän sarakkeen tiedot ovat hyödyllisiä, koska niiden avulla voit ymmärtää, mitkä avainsanat toimivat hakusanamainoksissasi. Koska avainsanat vaikuttavat tarjousten määrään ja moneen muuhun tekijään, on tärkeää tarkastella näitä tietoja, jotta ymmärrät paremmin mikä toimii ja voit säätää kampanjoitasi näiden tietojan pohjalta.
Mitä mittareita minun pitäisi tarkastella, kun seuraan Googlen verkkosivuston liikennettä?
Nyt kun tiedät mitä kanavia kannattaa käyttää verkkosivuston liikenteen tarkistamiseen, saatat miettiä, että mitä mittareita kannattaisi tarkastella Google Analyticsissa. Jokainen kanava tarjoaa runsaasti tietoja sivuston vierailijoista, joten voi tuntua ylivoimaiselta yrittää selvittää, mitä kaikki nämä yksityiskohtaiset tiedot tarkoittaa.
Tässä on summaus metriikoista, joita kannattaa tarkastella:
1. Käyttäjät
Käyttäjät kertovat sinulle kuinka moni aloitti istunnon, eli vieraili sivustollasi klikattuaan verkkosivustoasi hakutuloksissa tai mainoksen kautta. Nämä käyttäjät voivat olla henkilöitä, jotka ovat juuri löytäneet yrityksesi, tai henkilöitä jotka ovat käyneet sivustollasi jo useita kertoja.
Katso näitä tietoja, kun tietää kuinka monta ihmistä ohjaat sivustollesi tietyn avainsanan tai kampanjan kautta.
2. Uudet käyttäjät
Uusia käyttäjiä koskevien tietojen avulla saat tarkemman kuvan siitä, kuinka monta yksittäistä kävijää ohjaat sivustollesi avainsanojen tai kampanjoiden kautta. Nämä tiedot kertovat, kuinka monta ensikertalaista kävijää tulee sivustollesi.
Katso näitä tietoja kun haluat tietää miten monta uutta uniikkia kävijää sivustollesi tulee. Kun vertaat tätä tietoa Käyttäjät-kohdan tietoihin, voit ymmärtää paremmin, kuinka moni vierailija oli ensimmäistä kertaa sivulla verrattuna toistuviin käynteihin.
3. Istunnot
Toinen mittari, jonka näet Google-liikennettä seuratessasi ovat istunnot. Istunnot havainnollistavat käyntikertoja joita käyttäjät tekevät verkkosivustollesi. Kun käyttäjä esimerkiksi vierailee sivustollasi ja sulkee selaimensa, se on yksi istunto – jos hän palaa seuraavana päivänä ja vierailee uudelleen sivustollasi, ovat nämä kaksi erillistä istuntoa.
Katso näitä tietoja kun haluat löytää sivustosi suosituimmat sivut. Vaikka istuntomittari ei ole paras mittari yksittäisten käyntien seuraamiseen, se voi auttaa sinua näkemään sivut, jotka saattavat olla muita paremmin sitouttavia.
4. Välitön poistuminen prosenteissa
Välitön poistuminen prosenteissa kertoo, kuinka moni vierailee sivullasi ja poistuu sieltä välittömästi ennen kuin on ollut vuorovaikutuksessa sivujesi kanssa. Yleensä ihmiset poistuvat sivuilta, jotka eivät ole relevantteja heidän hakunsa kannalta. Joskus se voi kuitenkin tarkoittaa, että ihmiset löysivät haluamansa tiedon nopeasti ja poistuivat.
Katso tätä tietoa kun haluat löytää huonosti toimivia sivuja. Jos huomaat, että tietyillä sivuilla on erittäin korkea välitön poistumisprosentti, se voi tarkoittaa, että sivu ei ole relevantti hakutulosten tai kohdesanasi olevan avainsanan kannalta. Se antaa sinulle mahdollisuuden muokata näitä sivuja parempien tulosten aikaansaamiseksi.
5. Sivut/istunto
Kuinka monta sivua istuntoa kohti -sarakkeen avulla näet, kuinka monella sivulla ihmiset vierailevat istunnon aikana sivustollasi. Tämä kertoo, käyvätkö ihmiset vain sivulla, jota he klikkasivat vai selasivatko he myös muita sivuja vierailun aikana.
Katso tätä tietoa kun haluat ymmärtää paremmin, miten kävijät vuorovaikuttavat sivustosi kanssa tiettyjen sivujen jälkeen. Se voi auttaa sinua tietämään mitkä sivut kannustavat tutustumaan sivustoosi tarkemmin. Tämä tieto voi auttaa muokkaamaan tulevia sivuja ja sisältöä paremmin toimivaksi.
6. Istunnon keskimääräinen kesto
Google Analyticsin kertoo sinulle mikä on istunnon keskimääräinen kesto. Tämä tieto kertoo kuinka kauan käyttäjät keskimäärin pysyivät sivustollasi yhden istunnon aikana.
Katso tätä tietoa kun haluat tietää mitkä sivut pitävät vierailijat sitoutuneina. Istunnon keskimääräinen kesto voi auttaa sinua tunnistamaan sivustosi avainsivut ja sisältösivut, jotka pitävät potentiaaliset asiakkaat kiinnostuneina yrityksestäsi.
7. Konversioaste
Samalla kun seuraat verkkosivustosi liikennettä, voit myös seurata sivustosi konversioastetta. Tämä mittari kertoo, kuinka moni ihminen konvertoituu käytyään sivustosi tietyllä sivulla. Voit nähdä tämän mittarin sekä orgaanisesta että maksetusta liikenteestä.
Katso tätä dataa kun haluat tietää, mitkä sivut tuottavat konversioita. Se voi auttaa sinua ohjaamaan käyttäjiä kohti korkean konversioluvun sivuja jotta voit lisätä yrityksesi myyntiä.
Tarvitsetko apua Googlen verkkosivuliikenteesi seuraamisessa?
Kun otat käyttöön Google Analyticsin ja yhtäkkiä näet kaikki käytettävissäsi olevat tiedot, se saattaa aluksi tuntua liian isolta vuorelta kiivetäksesi. Onneksi voit luottaa Makumin asiantuntijoihin, jotka auttavat sinua ymmärtämään näitä tietoja.
Täyden palvelun digitaalisen markkinoinnin yrityksenä meillä on kokemusta maksullisten ja orgaanisten kampanjoiden käynnistämisestä ja osaamme seurata verkkosivujen liikennettä, jotta näemme mitkä kampanjat tuottavat tuloksia.
Meillä on hyvin taitava markkinointiasiantuntijista koostuva tiimi, joten voimme auttaa sinua käynnistämään, seuraamaan ja optimoimaan markkinointitoimintasi Googlessa.
Jos olet valmis ottamaan vastaan asiantuntijoiden apua kampanjoiden seurantaan ja optimointiin Googlen kautta, ota meihin yhteyttä verkossa tai soita meille numeroon +358 40 962 1041, niin saat lisätietoja hakukoneoptimoinnin ja Google-mainonnan palveluistamme jo tänään!