Kotisivujen check-lista – millä mallilla sivusi ovat?

Kotisivujen check-lista – millä mallilla sivusi ovat?

Koska viimeksi olette tarkastelleet yrityksenne kotisivuja käyden jokaisen sivun erikseen läpi? Entäpä tarkastelitteko sivuja niin desktop- kuin mobiilinäkymässä?

Kotisivut saattavat hyvinkin jäädä tsekkaamatta tasaisin väliajoin. Suosittelemme, että läpikäytte jatkossa kotisivujen tilanteen tasaisin väliajoin, sillä rikki menneet ja väärää tietoa sisältävät kotisivut antavat helposti ammattitaidottoman sekä epäluotettavan kuvan yrityksestänne. Päätimme koota listan, jonka avulla voitte tarkastaa kotisivujesi tilanteen - vaikka kesälomalla, jos arjen keskellä tähän ei tunnu aikaa löytyvän. 😉

1. Mobiili- ja desktopnäkymien tsekkaaminen
Tarkasta miten kotisivut skaalautuvat eri kokoisilla näytöillä - tärkeimpinä näistä desktop- ja mobiilinäkymät. Usein sisältö(kuten kuvat) ei skaalaudu isolla ja pienellä ruudulla samalla tavalla ilman pieniä muokkauksia. On tärkeää muistaa, että kotisivujanne tullaan katsomaan niin desktop- kuin mobiilinäkymässä, joten näihin molempiin on syytä kiinnittää huomiota. Ovathan sivut käyttäjäystävälliset niin mobiilissa kuin desktopilla?

Tärkeää on myös varmista fonttien koot(myös otsikkofontit). Välillä fontti saattaa jäädä todella pieneksi mobiilinäkymässä, mikä tekee tekstin lukemisesta haastavaa. Toisaalta liian pitkät otsikot liian liian suurella fontilla, voivat rikkoa mobiilinäkymän. Varmista siis, että teksti on luettavan kokoista niin desktopilla kuin mobiilissakin.

2. Sisällön ajantasaisuus
Onhan kotisivuillanne oleva tieto ajantasaista? Tärkeää on varmistaa, että kotisivujen sisältö on edelleen oleellista etkä kerro esimerkiksi palveluista, joita ei enää ole tarjolla. Kuvia voi myös olla syytä päivittää - erityisesti henkilökuntakuvia, jos samat kuvat ovat olleet esillä jo vuosien ajan.

Jos kotisivuillanne on blogi-/artikkeliosuus, huolehdi myös siitä, että uusia artikkeleita tulee tasaisesti. Jos viimeisin artikkeli on vuosien takaa, antaa se helposti kuvan ettei koko yritystä mahdollisesti ole enää olemassakaan.

Tarkista myös, että kaikki verkkosivuilla olevat linkit sekä buttonit ohjaavat haluttuun päämäärään. Jos sinulle ei ole käytössä verkkosivuilla automaattista uudelleenohjausta niin vanhaa linkkiä klikatessa potentiaalinen asiakas voi pahimmillaan päätyä täysin tyhjälle 404-virhesivulle,

3. Yhteystiedot
Onhan kaikki yhteystiedot edelleen oikein? Varmista ettei missään kohtaa kotisivuja ole väärää yhteystietoa. Tarkista myös ettei kotisivuilta löydy sellaisen henkilön yhteystietoja, joka ei ole yrityksessä enää töissä. Yhteystieto, josta ei tavoita ketään, antaa todella epäluotettavan kuvan yrityksestä.

Muista myös tarkistaa ovatko yhteystiedot löydettävissä helposti? Voisiko yhteydenottolomakkeella olla käyttöä myös teidän kotisivuillanne? Onhan yhteydenottolomakkeella toimiva sähköpostiosoite, jotta yhteydenotot tulevat perille saakka?

4. Google PageSpeed Insights -testi
Google PageSpeed Insights -testin löydät täältä. Testi kertoo sinulle miten nopeasti sivusi toimivat, antaen kotisivujen latausnopeudesta pisteet. Testi antaa sinulle vinkkejä siihen miten voisit parantaa muun muassa sivujen käytettävyyttä sekä hakukonenäkyvyyttä. Suosittelemme testaamaan!

5. Google Analytics
Jos Google Analytics on asennettuna kotisivuillenne, koska viimeksi olet käynyt tarkastelemassa kotisivujenne kävijätietoja Google Analyticsissä? Miten pitkään kävijät viihtyvät sivuillanne? Millä sivulla sivukävijät viettävät eniten aikaa? Miksi juuri kyseisellä sivulla? Voisiko tältä sivulta ottaa mallia muihin sivuihin? Onko sivuvierailuaika lyhyt? Miten voisitte pidentää kävijöiden viihtyvyyttä sivuillanne?

Jos Google Analytics on kokonaan asentamatta, suosittelemme sen asentamista ja perehtymistä Google Analyticsin käyttöön!

Jos huomasitte, että kotisivujen pienet päivitykset eivät enää auta vaan tarvitsette kokonaan uudet kotisivut - tiedätte keneen ottaa yhteyttä! 😉

Oliko tämä teksti hyödyllinen?
KylläEi
Shopping Cart
Scroll to Top