Mikä on avainsanatutkimus?

Mikä on avainsanatutkimus

Mikä on avainsanatutkimus? Avainsanatutkimusessa pyritään selvittämään, mitkä hakusanat ja -termit ovat tärkeitä kyseiselle aihealueelle, joita kannattaa laittaa esimerkiksi verkkosivuille tai käyttää Google-hakusanamainonnassa. Avainsanatutkimus auttaa sivuston omistajia ja markkinoijia ymmärtämään, mitä käyttäjät etsivät ja millä hakusanoilla he etsivät sisältöä. Avainsanatutkimus auttaa myös löytämään uusia mahdollisuuksia sisällön luomiseen ja hakukoneoptimointiin.

Miten avainsanatutkimus alkaa?

Avainsanatutkimus alkaa yleensä ideointivaiheella, jossa kerätään mahdollisia avainsanoja ja -termejä. Tämän jälkeen näitä sanoja analysoidaan ja arvioidaan esimerkiksi hakuvolyymien ja kilpailun perusteella. Lopulta valitaan ne avainsanat ja -termit, jotka ovat tärkeimpiä ja joilla on parhaat mahdollisuudet saada sivustolle tai sisällölle korkeampi sijoitus hakutuloksissa sekä parempi tavoitettavuus.

Avainsanatutkimus on tärkeä osa hakukoneoptimointia ja digimarkkinointia. Avainsanatutkimus auttaa varmistamaan, että verkkosivuston sisältö vastaa käyttäjien tarpeita ja löytyy helpommin hakukoneista.

Avainsanojen valinta

On tärkeää huomata, että avainsanojen valinta ei aina ole pelkästään hakuvolyymien perusteella tehtävä päätös. On myös tärkeää arvioida kilpailua ja relevanssia eli sitä, miten tärkeitä avainsanat ovat tietyn sivuston tai sisällön kannalta. Jos kilpailu on kovaa tai avainsana ei ole tarpeeksi relevantti, sivusto tai sisältö voi jäädä muiden kilpailijoiden varjoon. 

Avainsanojen käytön esimerkkejä

Otetaan esimerkki, jossa on yrittäjä, jolla on verkkokauppa. Verkkokaupassa on myynnissä pelkästään naisten sadetakkeja.

Tekemällä avainsanatutkimuksen selviää, että:

Naisten sadetakki -avainsanalla tehdään keskimäärin 1000 hakua kuussa
Sadetakki naisille -avainsanalla tehdään keskimäärin 1 900 hakua kuussa
Sadetakki-avainsanalla tehdään keskimäärin 5400 hakua kuussa

Esimerkeistä huomaa, että myös pienillä sanamuutoksilla on suuri muutos hakumääriin. Myöskin liian laaja avainsana sisältää jo todella paljon enemmän kilpailua.

Jos yrittäjä tekisi Google hakusanamainontaa kyseisillä termeillä niin tulisi huomioida myös näiden termien klikkihinta:

Naisten sadetakki -avainsanalla sivun yläosan hintatarjoukset 0,49€
Sadetakki naisille -avainsanalla sivun yläosan hintatarjoukset 0,66€
Sadetakki-avainsanalla sivun yläosan hintatarjoukset 0,47€

Klikkihinnoissa on todella suuria eroja ja taas korostuu avainsanatutkimuksen tärkeys, jotta voidaan löytää paljon potentiaalisia ja fiksuja avainsanoja, jotka vastaavat tarkasti haettua termiä. Ei siis voi pelkästään tuijottaa hakumääriä tai keskimääräisiä klikkihintoja.

Nyt sait jo hieman laajemman kuvan siitä, mikä on avainsanatutkimus. Mikäli mietit nyt, mitä avainsanoja yrityksesi olisi hyvä ja tärkeä käyttää kotisivujen sisällöissä tai Google-hakusanamainonnassa, tsekkaa meidän verkkokaupasta Avainsanatutkimus-tuote tai ota yhteyttä!

-Mette Makumilta

pst… Seuraatko meitä jo Instagramissa? Ota viimeistään nyt seurantaan ja saat useita kertoja viikossa lisää some- ja markkinointivinkkejä – klikkaa tästä!

Oliko tämä teksti hyödyllinen?
KylläEi
Shopping Cart
Scroll to Top