Mikä on Googlen nollasijoitus? Näin saavutettiin hakukonenäkyvyys Googlen ykkössivulla

Googlen ykkössivulle pääsy on jokaisen yrityksen sisällöntuotannon ja hakukoneoptimoinnin ultimaattinen tavoite! Mitkä ovat Googlen hakutulosten parhaat paikat? Tässä blogipostauksessa esittelemme Googlen hakutuloksien parhaat paikat ja kerromme kuinka saavutimme lyhyessä ajassa hakukonenäkyvyyden Googlen ykkössivulla.
Poimi tämän postauksen lopusta myös vinkit kuinka sijoittua Googlen ykkössivulle!

Googlen nollasijoitus – paras hakutulos Googlen hakutuloksissa

Tiedätkö sinä, mikä on Googlen nollasijoitus? Googlen nollatulos/nollasijoitus (eng. Search Engine Result Page Position Zero eli SERP 0, tai Featured Snippet) on hakukoneoptimoinnin kannalta paras ja korostettu hakutulospaikka Googlen hakutuloksissa. Nollasijoitukselle on olennaista, että se antaa haun tehneelle suoran ja yksinkertaisen vastauksen. Alempana esittelemme Makumin esimerkin nollasijoituksesta!

Jopa yli puolet käyttäjistä klikkaavat vain kahta ensimmäistä hakutulosta.”


Sijoittuminen Googlen ykkössivulle

Jokainen yritys haluaa sijoittua Googlen hakutulosten ykkössivulle eli mielellään hakutulosten paikoille viiden parhaan joukkoon. Mutta miksi?

Hakukoneiden käyttäjät haluavat vastauksen heti. Yhä harvempi käyttäjä selaa hakutuloksia pidemmälle – käyttäjät odottavat että he saavat vastauksen heti. Jopa yli puolet käyttäjistä klikkaavat vain kahta ensimmäistä hakutulosta. On siis yrityksen löydettävyyden, hakukonenäkyvyyden sekä palveluntarjoajien joukkoon listautumisen kannalta jopa elintärkeää, että yritys listautuu vähintään Googlen ykkössivulle – mutta mielellään TOP2 hakutulosten joukkoon!


Hakukonenäkyvyyden rakentaminen ja parantaminen on ennemmin maraton kuin sprintti.


Esimerkkejä Makumin hakukonenäkyvyydestä Googlen ykkössivulla

Tässä on esimerkkejä Makumin sijoituksista Googlen ykkössivulla parhaimmilla hakutulospaikoilla.

Case: Ohjeet Instagram-julkaisun kiinnittämiseen – Googlen hakutulosten nollasijoitus

Googlaamalla esimerkiksi ”instagram kiinnitys”, aukeaa meidän melkotuore blogipostaus Googlen nollasijoituksella. Haun tehnyt etsii todennäköisesti ohjeita Instagram kiinnitysominaisuuteen liittyen ja haluaa tietää miten ominaisuutta käytetään. Meidän blogipostaus vastaa tähän tekijän hakuun, joten Google on nostanut meidän kyseisen blogipostauksen nollasijoitukselle. Tämä hakutulos saavutettiin hakukoneoptimointiin nähden lyhyessä ajassa, sillä vastasimme sisällöllämme hakuihin, joihin ei vielä löytynyt vastaavaa vastausta. Tämän esimerkin nollasijoitus saavutettiin muutamassa kuukaudessa.


Case: Ulkoinen SEO + Postausideoita someen – Googlen hakutulosten 1.sijoitus

Olemme sijoittuneet usealla palvelusivullamme ja blogipostauksellamme Googlen 1.hakutulokseksi. Tässä esimerkit ”ulkoinen seo” ja ”postausideoita someen”.

Halusimme parantaa orgaanista Google-näkyvyyttämme hakukoneoptimointiin liittyen. Tahdoimme tavoittaa henkilöitä, jotka jo hieman tietävät hakukoneoptimoinnista, jonka vuoksi lähestyimme asiaa tarkemmilla hakukoneoptimointiin liittyvällä termeillä, kuten ”ulkoinen seo”. Haun tehnyt saa helposti sisällöstämme vastauksen, mitä on ulkoinen seo ja mikä kaikki siihen vaikuttaa.

Postausideoita someen -hakutuloksen sijoittuminen oli meille tärkeä projekti. Meille on tärkeää kasvattaa aktiivisesti Kuukauden somevinkki -sähköpostilistaamme, joten tahdoimme parantaa Google-näkyvyyttämme postausidea-kulmalla. Aiheesta googlaaja todennäköisesti kamppailee postausideoiden puutteen kanssa, ja tässä me autamme tarjoamalla 50 postausideaa yrityksen someen, kun tilaa meidän Kuukauden somevinkin.


Case: Facebook-mainoskoot

On myös erittäin hyvä tulos sijoittua Googlen hakutuloksissa heti esimerkiksi Googlen tai Metan omien hakutulosten jälkeen! Koska hakutulosten sijoittumiseen vaikuttaa suuresti myös sivuston ikä sekä suosio, kuten kävijöiden määrä, on erittäin haastavaa ohittaa tiettyjen toimijoiden omia sivuja.


Kuinka sijoittua Googlen ykkössivulle? – Huomioi ainakin nämä!

  • Tee avainsanatutkimus: Pyri tuottamaan yrityksen verkkosivuille sisältöä, jolle on aidosti kysyntää. Aloita sisällöntuotantoprosessi aina tekemällä avainsanatutkimus, jotta tiedät millaisia hakuja käyttäjät aiheen tiimoilta tekevät.
  • Sisällön optimointi: Avainsanatutkimuksen lisäksi pyri pitämään silmällä, miten aiempi sisältösi sijoittuu Googlessa. Onko jokin sisältö noussut Googlessa hyville sijoituksille? Voiko esimerkiksi jonkun suositun blogipostauksen sisältöä optimoida entisestään? Pystytkö luomaan parempaa ja relevantimpaa sisältöä johonkin tiettyyn aiheeseen liittyen, jossa yrityksesi ei ole vielä saavuttanut hakukonenäkyvyyttä?
  • Vastaa kysymykseen: Pyri sisällölläsi vastaamaan kysymykseen, joita hakukonekäyttäjät tekevät. Vastatessasi kysymykseen ja sisältöä tehdessäsi mene suoraan asiaan ja huomioi otsikkotasot. Näin hakukone osaa löytää kysymyksen ja vastauksen helpommin. Muotoile sisältö muutenkin viisaasti hakukonenäkyvyyden kannalta: pidä vastaukset lyhyinä ja ytimekkäinä (n. 50 sanaa) sekä pidä vastaus keskeisellä paikalla sivua, mielellään lähellä sivun alkua, jotta Googlen on helppo tehdä sisällöstä nosto ja poiminta.
  • SEO: Hakukonenäkyydelle on olennaista hyvän ja olennaisen sisällön lisäksi myös hakukoneoptimointi eli SEO. Google suosii hakutuloksissa sivustoja, jotka on hakukoneoptimoitu. Käytännössä verkkosivustosta tehdään hakukoneoptimoinnin avulla käyttäjäystävällinen, teknisesti sulava ja sisällöltään asiakkaiden tarpeita kiinnostava. Tutustu lisää hakukoneoptimointiin tästä.
  • Luotettavuus ja ikä: Google suosii hakutuloksissa sivustoja, jotka ovat luotettavia ja suosittuja. Lisäksi myös sivuston iällä on merkitystä. Sivuston luotettavuuden ja iän vuoksi voi case-esimerkissämme esitellyn Googlen oman tai Metan sivuston ohittaminen hakutuloksissa olla erittäin haastavaa, sillä nämä sivustot ovat Googlen silmissä erittäin luotettavia, suosittuja sekä iältään vanhempia kuin meidän blogipostaus.
  • Strategiset valinnat: Älä koskaan lähde tavoittelemaan sisällölläsi ja sivustoillasi pelkkää Google-näkyvyyttä, vaan pyri aina tuottamaan sisältöä, joka on oikeasti yrityksesi kannalta olennaista ja merkityksellistä. On varmasti paljon aiheita, joissa olisi helppo tavoittaa korkea hakukonenäkyvyys, mutta on erittäin tärkeää, että aihe on olennainen. Mieti, tahdotko edes ohjata verkkosivustolle ns. turhia kävijöitä, jotka etsivät tietoa aivan yrityksesi aiheen vierestä?
    Lisäksi kannustamme etsimään aiheita ja tuottamaan sisältöä, joissa on spesifejä hakuja (hakumäärät esimerkiksi 20-100/kk) ja joissa on selkeesti vähemmän kilpailua. Instagram-ominaisuudet vs. Instagram-mainonta olkoot tästä erittäin toimiva esimerkki! 😉
  • Ei oikotietä! Hakukonenäkyvyyden rakentaminen ja parantaminen on ennemmin maraton kuin sprintti. Hakukonenäkyyvydelle ei ole oikotietä, mutta tarkoilla toimenpiteillä ja oikeanlaisella sisällöllä hyvä hakukonenäkyvyys ja sijoittuminen Googlen ykkössivulle parhaimpiin hakutuloksiin on täysin mahdollista!

”Tarkoilla toimenpiteillä ja oikeanlaisella sisällöllä hyvä hakukonenäkyvyys ja sijoittuminen Googlen ykkössivulle parhaimpiin hakutuloksiin on täysin mahdollista!”


Hakukoneoptimointia teidänkin yritykselle?

Haluaako teidän yritys parempaa hakukonenäkyvyyttä? Kaipaatteko apua hakukoneoptimoinnissa? Etsittekö asiantuntevaa SEO-tekijää?

Oliko tämä blogiteksti hyödyllinen?
KylläEi
Shopping Cart
Scroll to Top