Mikä on metateksti?

Mikä on metateksti? Makum Blogi

 

Metatekstiksi kutsutaan tekstiä, joka ei näy verkkosivun vierailijoille fyysisesti, mutta se indeksoituu hakukoneiden hakutuloksiin. Metakuvaus on lyhyt esittelyteksti / katkelma sivusta. Se näkyy hakukoneiden hakutuloksissa linkin ja osoitteen alapuolella. Metakuvauksen tehtävänä on antaa yhteenveto sivun sisällöstä, jotta käyttäjät voivat löytää oikean juuri oikean sivun. Vaikka se ei ole varsinainen hakutulosten listautumiseen vaikuttava tekijä hakukoneiden silmissä, voit hyvää metatekstiä hyödyntäen saada enemmän ihmisiä sivullesi.

 

Kuvankaappaus Googlen hakutuloksesta.


Tarvitseeko verkkosivusi metakuvauksia?

Kyllä tarvitsee, koska:

Sen avulla voit houkutella kävijöitä sivullesi orgaanisessa haussa

Yhteen Googlen hakutulossivuun mahtuu 10 sinistä, ei-maksettua mainoslinkkiä, mutta kaikki nämä kymmenen hakutulosta ei saa yhtä paljon klikkauksia sivuilleen. “Mitä enemmän saat klikkauksia sitä paremmin näyt hakutuloksissa.” Metakuvaukset ovat sinulle mahdollisuus ohjata ihmiset klikkaamaan sinun sivujen hakutulosta muiden tulosten sijaan.

Tarjoat ihmisille oikean tiedon oikeeseen aikaan

Kun ihmiset tekevät tarkennettuja hakuja. Tarkennettu haku antaa ihmisille mahdollisuuden määrittää enemmän hakukriteereitä hakusanoille. Näin ollen hakutulokset ovat toivotusti enemmän paikkansapitäviä. Metakuvaukset ovat tärkeä osa tarkennettuja hakutuloksia ja se määrittelee näkyykö sivusi ollenkaan.


Jos käytössäsi on WordPress-pohjaiset sivut

Yoast SEO-lisäosa on oiva apuvälinen metakuvausten kirjoittamiseen. Lisäosasta löytyy kattava ilmaisversio ja maksullinen premium-versio, mikäli kaipaat useampien avainlauseiden määrittämistä sivuille. Yoast SEO -lisäosa on älykäs. Se antaa käyttäjälle vinkkejä miten sivustoa voidaan hakukoneoptimoida paremmaksi.

 

Lataa Yoast SEO-lisäosa käyttöösi TÄSTÄ.


Ideaali pituus metakuvaukselle on 160  merkkiä sisältäen välilyönnit

Metakuvaus ja -teksti esimerkki.

Tässä yksi hyvä esimerkki metatekstistä. Otsikko alkaa avainlauseella, samoin kuin metatekstin kuvaus. Metatekstin avulla pyritään rakentamaan asiakkaaseen luottamusta kertomalla faktoja yrityksen toiminnasta. Metateksti päättyy myös toimintakehotteeseen, jota sivulle klikattaessa voi tehdä.

Huono metakuvaus on vaikeaselkoinen, eikä siinä kuvailla sivua täsmällisesti.


Muutama vinkki vielä:

  • Kirjoita sisältö kiinnostavaksi.
  • Käytä yhtä tai kahta hakutermiä/lauseketta metakuvauksissasi.
  • Tähtää 155-160 merkin pituuteen.
  • Poista ei-aakkosnumeeriset merkit

Mietinnässä uudet kotisivut yrityksellesi?

Tutustu lisää alta:

Oliko tämä teksti hyödyllinen?
KylläEi
Shopping Cart
Scroll to Top