Syksy on täällä, sillä Makumin Lounastreffien 2. tuotantokausi starttasi perjantaina kesätauon jälkeen – ja tietysti treffien aiheena oli heti monia yrityksiä ja yrittäjiä koskettava aihe: Miksi olla yrityksenä Instagramissa. Jos et jostain syystä ollut mukana kuuntelemassa Lounastreffejä, saat onneksi kuunneltua tallenteen Youtube-kanavaltamme. Meillä Makumilla on paljon omakohtaista kokemusta sekä omasta Instagramin käytöstä että yritysasiakkaidemme kautta siitä, miksi yrityksen on hyvä olla – tai olla olematta – Instagramissa. Kokosimme tähän blogipostaukseen 4 pääkohtaa Lounastreffien aiheesta ”Miksi yritykselle on Instagramissa?”
Pohdimme Lounastreffeillä jopa aiheen ääripäätä – milloin on vain ok todeta, ettei yrityksen kannata olla Instagramissa? Jos sinusta tuntuu, että et tavoita oikeaa ja relevanttia kohderyhmää yrityksellesi, sisältösi ei tunnu toimivan sekä koet Instagramin käytön aikasyöppönä ja stressavana, etkä ole kokenut Instagramista olevan mitään hyötyä yrityksellesi, kannattaa ennen tilin sulkemista pyytää meiltä apua ja vinkkiä yrityksesi Instagramin käyttöön. Me olemme oman Instagram-tilin sekä asiakkaiden tilien kohdalla nostaneet suunnan ylöspäin mietittyämme mm. näillä Lounastreffeillä käsiteltyjä aiheita.
Olet sitten yksityisyrittäjä tai isomman yrityksen somevastaava,
tässä 4 ajatusta Instagramista, joita on välillä hyvä pysähtyä miettimään:
⭐ Yritykset ja Instagram: tunnetko Instagram-tilisi tavoitteen?
Milloin viimeksi olet aidosti pohtinut, miksi yrityksesi on Instagramissa? Oletko tässä somekanavassa vain koska kaikki muutkin yritykset ovat? Vai onko yritykselläsi Instagramissa olemiselle jokin aito tavoite ja syy?
Moni yritys on ollut Instagramissa jo pitkiäkin aikoja ja kun tietynlainen alkuhuuma on instagrammaamisen kanssa jo ehkä kaikonnut, on hyvä palauttaa mieleen, mikä sinut sai lähtemään Instagramiin yritystilinä alunperin? Tai jos olet vasta perustanut yrityksellesi Instagram-tilin, on syytä miettiä heti alkuun, mitä tahdot Instagramissa olemisella saavuttaa? Tämä sama vinkki kannattaa monistaa kaikkiin sosiaalisen median kanaviin, joissa yrityksesi on.
Entä kuinka mittaat Instagramin kannattavuutta? Puhutaan sitten markkinoinnin tavoitteista tai nyt Instagramin kannattavuudesta, on hyvä miettiä tavoitetta myös mitattavuuden kautta. Minkälainen tavoite yritystililläsi on ja miten mittaat tätä? Ilman mitattavaa tavoitetta, yrityksen somessa oleminen voi olla melko silmät ummessa tekemistä. Seuraatko, mikä Instagramiin tuottamassa sisällössäsi toimii ja mikä ei? Kuinka usein tarkastelet näitä lukuja? Muutatko tekemisiäsi tämän pohjalta?
On myös hyvä miettiä, kuinka Instagram-tavoite näkyy tekemisessäsi? Onko tämä tavoite irrallinen muista yrityksen toimintamalleista? Entä ketkä kaikki tämän tavoitteen tietävät yrityksessäsi? Onko tavoite tiedossa vain somevastaavalla vai onko tavoite selkeästi yhteydessä muuhun yrityksen toimintaan?
⭐ Kenen takia olet Instagramissa?
Kun olet määrittänyt Instagramin yritysprofiilillesi tavoitteet, on syytä tarkastella myös yritystilisi kohderyhmää. Eli, ketä haluat tavoittaa yrityksesi Instagram-tilillä? Oletko tietoinen, minkälaista seuraajakuntaa yritystililläsi on tällä hetkellä? Oletko määrittänyt tarkasti Instagramillesi unelmaseuraajan?
Instagramista itsestään löytyy tähän hyvät analytiikat, joiden avulla voit tarkastella nykyistä kohderyhmääsi tarkemmin.
⭐ Sisältö ja sosiaalisuus
Lounastreffeillä korostettiin Instagramin olevan nimenomaan SOSIAALISEN median kanava. Tällä tarkoitamme, että Instagramissa oleminen on paljon muutakin kuin kivojen kuvien ja videoiden julkaisemista. Menestyvän yritysprofiilin kannattaa olla Instagramissa aktiivisesti sosiaalinen. Tervehditkö kivijalkamyymälään tulevaa asiakasta? Oletamme, että kyllä – mieti siis, miten tervehtisit yritysprofiiliisi tulevaa asiakasta?
Kuulemme usein, että yritysten sometilit eivät kerää haluttua määrää yksityisviestejä, verkkosivuvierailuja ja yhteydenottoja. Puhuimme Lounastreffeillä siitä, kuinka tärkeää on ITSE olla aktiivinen muiden suuntaan sekä rohkaista ja osallistuttaa seuraajiasi olemaan aktiivinen sinuun päin – sillä miksi saisit viestejä ja yhteydenottopyyntöjä, jos et ole itse aktiivinen ja sosiaalinen seuraajiisi päin?
Sosiaalisuuteen liittyy vahvasti myös sisältö. Minkälaista sisältöä julkaiset Instagramiin? Houkutteleeko nykyinen sisältösi seuraajiasi sosiaalisuuteen. Sisällöllä on vahva merkitys sosiaalisuuteen.
Lounastreffeillä nousi esiin tärkeä vinkki sisältöön liittyen. Kaikki isoimmat Instagramin uudistukset ovat liittyneet sisältöihin, jotka suosivat VIDEOITA. Näitä ovat esimerkiksi Instagram Reels sekä IG-TV. Jos kaipaat Instagram-videoihin vinkkiä, kannattaa nyt pistää Lounastreffien tallenne pyörimään!
⭐ Myyntipolkusi somessa
Puhuimme Lounastreffeillä myös myyntipolun tärkeydestä somessa. Aiemmin mainitsimme siitä, kuinka tärkeää on, että yrityksen Instagram-tilin tavoite on yhteydessä yrityksen muuhun toimintaan, eikä Instagramin yritystilisi ole vain irralinen unohdettu somekanava. Tähän pohjautuen, on hyvä miettiä, miten haluat Instagram-tililläsi ohjata potentiaalisia asiakkaitasi. Kannustamme rohkeasti ohjaamaan yleisöä ja seuraajia eteenpäin – esimerkiksi verkkosivuillesi.
Seuraa myös myyntipolkuusi liittyen analytiikkaa. Tulet näkemään, kuinka hyvin myyntipolkusi Instagramista verkkosivuillesi toimii. Ja analytiikasta näet senkin, kuinka yleisö liikkuu verkkosivuillasi vai klikkaavatko he itsensä sivustoltasi samantien pois. Myyntipolun on tärkeä jatkua myös verkkosivuilla.
Myyntipolkuun on tulossa merkittävä muutos Instagram Storeihin liittyen! Swipe up-linkkien käyttö loppuu ja tilalle tulee ”linkkitarra”, jonka avulla voit ohjata yleisön storeista verkkosivuillesi. Ja kaikista parasta on, että tämä ominaisuus tulee käyttöön myös alle 10K seuraajien tileille! ⭐
Tässä 4 pääkohtaa syksyn ensimmäisiltä Lounastreffeiltä! Jos haluat kuunnella aiheesta lisää, pistä Lounastreffien tallenne pyörimään alta. Nähdään seuraavilla Lounastreffeillä 24.9. ja jatketaan juttua Instagramissa!