Pk-yritysten markkinoinnin automatisointi: Automaatiotyökalun valinta

Pk-yritysten markkinoinnin automatisointi- Automaatiotyökalun valinta

91 prosenttia markkinoinnin automaatiota käyttävistä yrityksistä kuvailee markkinoinnin automaatioita ”erittäin tärkeäksi” heidän menestyksensä kannalta. On kuitenkin harhaluulo, että markkinoinnin automaation hyödyistä pääsevät nauttimaan ainoastaan suuryritykset ja teknologiayritykset. Tämän päivän markkinoinnin automaatiotyökalujen ansiosta lähes kaikki pienet ja keskisuuret yritykset (pk-yritykset) voivat tehostaa markkinointiaan automaatioiden avulla.

Makumin tiimi voi auttaa sinua tekemään markkinointikampanjoistasi tehokkaampia ja menestyksekkäämpiä markkinoinnin automaatiopalveluidemme avulla. Ota meihin yhteyttä saadaksesi lisätietoja!

Tai jatka lukemista ja ota selvää pk-yritysten markkinoinnin automaatiosta ja siitä, miksi se on tärkeää yrityksellesi! 👉🏽

Mikä on PK yritys?

Pk yritykseksi luokitellaan pieni ja keskisuuri yritys. Tilastokeskuksen määritelmän mukaan pienet ja keskisuuret yritykset (eli PK-yritykset) määritellään yrityksiksi, joiden palveluksessa on vähemmän kuin 250 työntekijää ja joiden vuosiliikevaihto on enintään 50 miljoonaa euroa.

Elinkeinoelämän keskusliitto EK antaa määritelmälle seuraavanlaisen kokoluokittelun:

Mikroyritysten sekä pienten ja keskisuurten yritysten (pk-yritysten) luokka koostuu yrityksistä, joiden palveluksessa on vähemmän kuin 250 työntekijää ja joiden vuosiliikevaihto on enintään 50 miljoonaa euroa tai taseen loppusumma on enintään 43 miljoonaa euroa.

Pk-yritysten luokassa pieni yritys määritellään yritykseksi, jonka palveluksessa on vähemmän kuin 50 työntekijää ja jonka vuosiliikevaihto tai taseen loppusumma on enintään 10 miljoonaa euroa.

Pk-yritysten luokassa mikroyritys määritellään yritykseksi, jonka palveluksessa on vähemmän kuin 10 työntekijää ja jonka vuosiliikevaihto tai taseen loppusumma on enintään 2 miljoonaa euroa.

Eli suurin osa suomalaisista yrityksistä kuuluu pk-yritysten määritelmään. Nyt kun määritelmät ovat hallussa, niin palataan takaisin markkinoinnin pariin.

Mitä on pk-yritysten markkinoinnin automatisointi?

Markkinoinnin automatisointi on prosessi, jossa käytetään teknologiaa markkinointitehtävien suorittamiseen ilman että sinulla uppoaa ihmistyötunteja markkinoinnissa toistuviin tehtäviin. Automaatiotyökalujen avulla pk-yritykset voivat lähettää ajastettua viestejä automaattisesti, luoda asiakassegmenttejä, seurata kampanjan tuloksia ja paljon muuta. Näiden tehtävien automatisointi voi tehdä markkinointitoiminnoista skaalautuvia, tehokkaampia ja tarkempia.

Markkinoinnin automaation edut pk-yrityksille

Markkinoinnin automaatio-ohjelmisto pk-yrityksille tarjoaa monia etuja, joiden ansiosta se on kannattava investointi. Muutamia etuja ovat mm:

1. Ajan säästyminen

Markkinoinnin automaatio voi säästää tiimiltäsi huomattavia määriä aikaa. Automaatiotyökalut hoitavat erityisen tehokkaasti toistuvia tehtäviä – vapauttaen työntekijöiden aikaa, jonka voi keskittää merkittävimpiin tehtäviin, kuten uusasiakashankintaan ja asiakasrajapintaan.

2. Lisääntynyt tuottavuus

Oikean automaatio-ohjelmiston avulla yksi työntekijä voi hoitaa projekteja, jotka muuten vaatisivat kokonaisen tiimin tullakseen hoidetuksi. Nämä ominaisuudet lisäävät yrityksesi tuottavuutta ja tehokkuutta huomattavasti.

3. Paremmat tiedot ja raportointi

Monet automaatiotyökalut voivat kerätä tietoja asiakkaistasi ja kampanjoistasi sekä analysoida ja raportoida näitä tietoja. Kerättyjen tietojen avulla saat parempaa ymmärrystä, ja voit tehdä tietoon perustuvia päätöksiä. Tietojen kerääminen ja analysointi automaation avulla on paljon tehokkaampaa kuin tietojen kerääminen kyselyiden tai muiden menetelmien avulla manuaalisesti.

4. Personointimahdollisuudet

Automaattisen tiedonkeruun sekä automaatiotyökalujen avulla voit personoida viestisi eri käyttäjille.

Esimerkiksi voit automaattisesti järjestää asiakkaat segmentteihin heidän yhdistävien ominaisuuksiensa perusteella, jolloin voit kohdentaa asiakkaitasi paremmin kiinnostavaa sisältöä automaatisesti. Tämä kaikki on mahdollista toteuttaa jopa yksilötasolla. Personointi parantaa käyttäjäkokemusta ja voi nostaa konversioastetta ja sitoutumista.

5. Sijoitetun pääoman tuotto paremmaksi (ROI)

Markkinoinnin automaatio voi auttaa sinua nostamaan konversioastetta ja tuloja, sillä sen avulla voit tavoittaa enemmän potentiaalisia asiakkaita, personoida vuorovaikutusta asiakkaiden mieltymysten mukaan ja paljon muuta. Markkinoinnin automaatiotyökaluilla ja automatisoinneilla onnistuessaan on erinomainen ROI, ja ne voivat myös lisätä digitaalisten markkinointikampanjoidenne ROI:ta.

Miten valita pk-yritykselle markkinoinnin automaatio-ohjelmisto?

Kun haluat valita yrityksellesi parhaat PK-yrityksen markkinoinnin automaatiotyökalut, voi sinulla olla melko monta vaihtoehtoa edessäsi, mikäli haluat puntaroida jokaisen mahdollisen vaihtoehdon. Miten voit rajata valintaasi ja nopeuttaa etenemistä? Seuraavassa esitämme prosessin pk-yritysten markkinoinnin automaatio-ohjelmiston valintaan.

Aseta tavoitteet: 

Valitse oikea markkinoinnin automaatio-ohjelmisto pk-yrityksellesi, kun tiedät, mitä haluat saavuttaa sitä käyttämällä.

Silloin kun tiedät, mitä haluat automatisoida ja miksi, voit helpommin valita työkalun, jossa on oikeat ominaisuudet.

Tee taustatutkimusta:

Etsi verkosta automaatiotyökaluja, jotka auttavat sinua saavuttamaan tavoitteesi. 

Tutustu yritysten verkkosivustoihin, arvostelusivustoihin, suositteluihin ja muuhun tarjoalla olevaan tietoon.

Voit myös kysyä muilta pienyritysten omistajilta, mitä työkaluja he ovat valinneet markkinointinsa automatisointiin ja mitä he ovat kokeneet näistä?

Kerää alustavia tietoja ominaisuuksista, hinnoittelusta ja asiakastuesta useista vaihtoehdoista.

Tee lyhyt lista:

Kokoa lista mielestäsi parhaista vaihtoehdoista ja tee niistä vielä perusteellisempaa tutkimusta. 

Tutustu tarkemmin verkossa lueteltuihin ominaisuuksiin, hinnoitteluun ja asiakastukivaihtoehtoihin. 

Tutustu useampiin arvosteluihin ja suositteluihin.

 Voit myös ottaa yhteyttä yrityksiin ja esittää kysymyksiä. 

Se, miten he vastaavat, antaa sinulle käsityksen siitä, millaista heidän asiakastukensa voi olla.

Rekisteröidy ilmaisiin kokeilujaksoihin ja demoversioihin:

Seuraavaksi voit alkaa testata parhaita vaihtoehtoja. 

Rekisteröidy ohjelmiston demo- ja ilmaisiin kokeilujaksoihin saadaksesi käsityksen siitä, miten se toimii.

Tee valintasi:

Kun olet kerännyt kaikki nämä tiedot, on aika tehdä valinta. 

Harkitse vaihtoehtojasi huolellisesti, jotta voit varmistaa, että valitset tarpeisiisi parhaiten sopivan pk-yritysten markkinoinnin automaatiotyökalun.

Mitä arvioida, kun arvioit pk-yritysten markkinoinnin automaatio-ohjelmistoa?

Olemme hahmotelleet prosessin pk-yritysten markkinoinnin automaatio-ohjelmiston valintaa varten, mutta sinun on myös tiedettävä, miten mahdollista automaatiotyökalua arvioidaan. Seuraavassa on joitakin tärkeimpiä tekijöitä, joita kannattaa tarkastella.

Ominaisuudet

Kun tarkastelet kunkin tuotteen ominaisuuksia, pidä mielessäsi ultimaattinen tavoitteesi. Näin voit keskittyä sinulle hyödyllisimpiin ominaisuuksiin ja välttää maksamasta ylimääräistä ominaisuuksista, joita et tarvitse.

Käyttäjäystävällisyys

Jos työkalu on helppokäyttöinen, saat siitä nopeammin hyötyä, ja tiimisi käyttää sitä todennäköisemmin johdonmukaisesti. Voit arvioida käyttäjäystävällisyyttä arvostelujen, suosittelujen, tuote-esittelyjen ja ilmaisten kokeilujaksojen avulla.

Yhteensopivuus ja liitokset

Huomioi myös, onko automaatiotyökalu yhteensopiva olemassa olevan teknologiasi kanssa. Etsi sisäänrakennettuja integraatioita ja mahdollisuutta lisätä integraatioita.

Asiakaspalvelu ja tuki

Lähetä myyjälle muutama kysymys nähdäksesi, millaista heidän asiakaspalvelunsa on. Vaikka et uskoisi tarvitsevasi paljon teknistä tukea, asiakaspalvelu voi auttaa sinua päättelemään, onko yritys hyvä pitkän aikavälin kumppani sinulle.

Ainutlaatuiset myyntiehdotukset

Mieti, mikä tekee yrityksestä ja sen tuotteesta ainutlaatuisen – sen ainutlaatuiset myyntiehdotukset eli USP:t. Tämä kertoo, mitä yritys asettaa etusijalle, ja voi auttaa sinua valitsemaan useiden samankaltaisten vaihtoehtojen välillä.

ROI

Tee parhaasi määrittääksesi, kuinka paljon aikaa käytät markkinointitehtäviin, joita työkalu voi automatisoida, sekä kuinka paljon voit odottaa lisääväsi tulojasi käyttämällä automaatio-ohjelmistoa. Tämä auttaa sinua arvioimaan, onko tietty tuote kannattava investointi.

Mitkä ovat parhaat markkinoinnin automaatio-ohjelmistot pk-yrityksille?

Vaikka markkinoinnin automatisointityökaluja on paljon enemmän kuin tässä luettelossa mainitut, tarkastellaan nyt muutamia suosituimmista vaihtoehtoja.

Marketo

Adoben Marketo sisältää erilaisia markkinoinnin automaatio-ominaisuuksia, jotka liittyvät sähköpostimarkkinointiin, liidien seurantaan, ROI:n optimointiin ja muuhun. Sillä on helppokäyttöinen käyttöliittymä ja se on käyttäjäystävällinen myös niille, joilla on vähän teknistä kokemusta.

Marketon avulla voit luoda laskeutumissivuja, julkaista verkkosivuston sisältöä ja julkaista viestejä sosiaalisessa mediassa. Se integroituu myös erilaisiin asiakassuhteiden hallintajärjestelmiin (CRM).

HubSpot

HubSpot on toinen suosittu markkinoinnin automaatio-ohjelmisto. Sen avulla voit hallita erilaisia markkinointitoimenpiteitä lukuisissa kanavissa bloggaamisesta sähköpostiin ja hakukoneoptimointiin. Se on hyödyllinen sisällön suunnittelussa, tulosten seurannassa ja kampanjoiden parantamisessa. Tämä työkalu voi myös integroitua monenlaisiin muihin ohjelmistoihin, ja se tarjoaa monia vaihtoehtoja työnkulkujen personointiin.

Constant Contact

Constant Contact on pk-yrityksille suunnattu markkinoinnin automaatiotyökalu, joka keskittyy sähköpostimarkkinointiin, mutta sisältää myös ominaisuuksia verkkosivujen sisältöön, verkkokauppaan, sosiaaliseen mediaan ja verkkomainoksiin. Constant Contactin avulla voit segmentoida yhteystietolistasi, hoitaa liidit ja seurata tuloksia automaation avulla. Se integroituu myös useisiin muihin yritystyökaluihin.

ActiveCampaign

Eräs toinen huippuvaihtoehto on ActiveCampaign. Tämä työkalu on suunniteltu pienille yrityksille, ja se sisältää ominaisuuksia sähköpostimarkkinointiin, liidien hallintaan, CRM:ään, tietojen analysointiin ja muuhun. ActiveCampaign on erinomainen markkinoinnin automaatio-ohjelmisto pk-yrityksille, jotka haluavat paljon ominaisuuksia yhdessä ohjelmassa.

Saat markkinoinnistasi enemmän irti automaatiopalveluiden avulla.

Markkinoinnin automatisointi pk-yrityksille voi auttaa sinua vähentämään markkinointikustannuksia ja lisäämään konversioita, myyntiä ja tuloja, joita se tuo yrityksellesi.

Kysy Makumin asiantuntijalta markkinoinnin automaatiokonsultointia – meillä on oikea kokemus ja työkalut hallussa, joiden avulla saat kaiken irti kampanjastasi. Meillä on yli 20 vuoden kokemus digitaalisesta markkinoinnista.

Jos haluat lisätietoja markkinoinnin automaatiopalvelustamme, pyydä ilmainen kartoitus jo tänään.

Vieritä ylös