STOP irralliselle somen tekemiselle – Luo yritykselle somesuunnitelma!

Nyt tulee stoppi seuraajien kalastelulle ja pelkän seuraajaluvun toljottamiselle, kaikkien somekanavien ahmimiselle sekä somen pahimmille aikasyöpöille! Asiantuntijamme listasi yleisimmät mokat, joita yrityksen Instagramiin liittyen tehdään – ja näillä asiantuntijavinkeillä myös vältät ne 😉


Tässä yleisimpiä mokia yrityksen someen liittyen:

Somelle ei ole tarkkaa tavoitetta – moka #1

Törmäämme usein yrityksiin ja yrittäjiin, jotka ovat, tekevät ja käyttävät aikaa someen – ilman tavoitetta 🆘 Ennen kuin voit saada somella aitoa hyötyä yrityksellesi, tulee sinun laatia tarkka tavoite jokaiselle somekanavalle. Yleisimpiä tavoitteita ovat ”enemmän myyntiä, paljon liidejä, lisää liikennettä kotisivuille”. Haastamme sinua kuitenkin miettimään tavoitteita vieläkin tarkemmin. Ja etenkin – millä stategialla yrityksen somekanava pääsee tavoitteeseen?

💡 Asiantuntijavinkki: Jos et ole aiemmin miettinyt yrityksen somekanavalle tarkkaa tavoitetta, tee se ensimmäiseksi! Miksi yrityksesi on somessa? Miksi käytät aikaa someen? Mitä somessa ololla halutaan tavoittaa?
Tämän jälkeen lähde laatimaan somestrategiaa, jolla tavoitteeseen päästään. Tässä apuna voi olla somesuunnitelmapohjamme.

Haluat jatkuvasti enemmän seuraajia – moka #2

Onko teidän yrityksen tavoitteena saada jatkuvasti enemmän seuraajia, hankkia uusia seuraajia kyseenalaisin keinoin ja sitten vielä seuraatte kävijätiedoista ainoastaan seuraajalukua? STOP tälle toiminnalle.

Asiantuntijamme muistuttaa, että pelkällä seuraajien määrällä ei ole mitään merkitystä – seuraajien laadulla sen sijaan on! Mitä yrityksesi tekee esimerkiksi ulkomaalaisilla tai samalla alalla olevilla seuraajilla? Toki jos yrityksesi unelma-asiakkaisiin kuuluvat nämä esimerkit, sitten jatkakaa! Mutta – jos sen sijaan yrityksesi somen tavoite on kasvattaa myyntiä ja asiakasmääriä – kannattaa tosissaan miettiä, minkä laatuisia seuraajat ovat!

💡 Asiantuntijavinkki: Sen sijaan, että kasvatat seuraajamäärää jatkuvasti, mitä jos yrittäisit tutustua nykyseuraajiin ja sitouttaa heitä paremmin tiliisi ja sisältöihisi? Seuraajaluvun ohella tarkastele jatkossa kävijätiedoista etenkin sitoutumislukuja! 🔗

Somessa ei ole myyntipolkua – moka #3

Todella usein törmäämme someprofiileihin, jotka ovat täysin irrallaan yrityksen muusta toiminnasta, eli ei esimerkiksi ohjata seuraajia lainkaan yrityksen kotisivuille tai verkkokauppaan. Harva seuraaja/kävijä tekee ostoja/yhteydenottoja suoraan esimerkiksi yrityksen Instagram-profiilissa vierailematta yrityksen verkkosivuilla tai verkkokaupassa. Eli jotta saat vakuutettua seuraajan/kävijän, mieti some tärkeänä osana myyntipolkua – usein jopa niin sanottuna ”sisäänheittäjänä”.

Et noudata somessa brandbookia – moka #4

Hyvännäköinen some on lähes jokaisen yrityksen tavoite. Nykyään ajatellaan yrityksen someprofiilia ns. yrityksen käyntikorttina somessa. Katso nykyistä someprofiiliasi ja mieti, onko profiili ja julkaisut yhtenäisiä ja yrityksen brändiä tukevia?

💡 Asiantuntijavinkki: Saat yrityksen someen kaipaamaasi yhtenäisyyttä, kun noudatat myös somessa yrityksen brandbookia. Käytä somessa brändivärejä, sovittua typografiaa sekä yrityksen kuvapankkia ja -tyyliä. Tutustu lisää täältä, jos brandbook eli brändikirja on vieras!

Julkaiset irrallisia julkaisuja ja lähdet mukaan kaikkiin trendeihin – moka #5

Lähdetkö usein mukaan kaikenmaailman trendeihin, vaikka ne eivät sovi yhtään yrityksen muuhun sisältöön? Teetkö täysin irrallisia postauksia siinä toivossa, että sisällöt menisivät viraaliksi? Vai onko yrityksenne somesisältö pääasiassa erilaisten juhlapyhien toivottelua?

Tällaisten somesisältöjen lopputuloksena usein on, että kaikille jää epäselväksi, mitä yritys oikein edes tekee sekä tällaiset somesisällöt ovat pahimpia aikasyöppöjä sisällöntuotannossa.. Jos siis lähdette mukaan erilaisiin trendeihin, muovatkaa rohkeasti sisältö omaan aihealueeseen sopivaksi ja teidän näköiseksi, tuottakaa laadukasta somesisältöä sekä muistakaa sisällönkierrätys!

💡 Asiantuntijavinkki: Laadi yritykselle selkeä sisältö-/somekalenteri, seuraa millaiset sisällöt ovat toimineet parhaiten ja kehitä sisältöä jatkuvasti saadun datan pohjalta!

Yritys on kaikissa somekanavissa – moka #6

Yksi iso moka useille yrityksille on, että ollaan monessa somekanavassa ilman kanavakohtaisia suunnitelmia, tavoitteita ja ideoita. Törmäämme usein myös someprofiileihin, joissa ei hyödynnetä sisällönkierrätystä TAI eri kanavien sisällöt ovat keskenään todella ristiriitaisia. Tee itsellesi palvelus ja vältä tämä yksi pahimmista aikasyöpöistä – ota ensin yksi somekanava kerrallaan haltuun kunnolla ja saa se tukemaan tavoitettaan, ennenkuin yrität ylläpitää, tuottaa sisältöä ja saada kannattavaksi kaikkia yrityksen eri somekanavia!

Et myy – moka #7

Monella somen tavoitteena on saada enemmän asiakkaita ja lisää myyntiä, mutta todella moni ujostelee myynnin kanssa somessa! Asiantuntijamme muistuttaa, että myyntiä voi tehdä somessa todella monella tapaa.
-Esittele referenssejä
-Esittele tuotteita/palveluita
-Asiakaspalautteita/kommentteja
-Ajankohtaista tietoa/tarjouksia
-Korosta asiantuntijuuttasi, anna ”maistiaisia” 😉

Yrityksellä ei ole somesuunnitelmaa – moka #8

Jos luit tänne asti, tahdot todennäköisesti aidosti yrityksen somesta tavoitteellisen, yhtenäisen ja merkittävän kanavan yrityksellesi! Viimeisenä asiantuntijamme muistuttaa somesuunnitelman tärkeydestä – nämäkin yllä mainitut 7 (+ monta muuta) mokaa vältetään laatimalla yritykselle yksilöllinen, laadukas somesuunnitelma.

Tunnistatko itsesi seuraavista?

  • Haluat kehittää yrityksen somekanavia, pääpaino Instagramissa.
  • Olet tehnyt yritykselle somea saamatta aikaan konkreettisia tuloksia ja hyötyjä.
  • Haluat, että yrityksen Instagram on yrityksen yksin tärkeimmistä liidi-/myyntikanavista.
  • Olet vasta perustamassa yrityksen somekanavia.
  • Tahdot tehdä yrityksen somea tavoitteellisesti ja ammattimaisesti tavoin.

Jos tunnistat itsesi näistä, suosittelemme hankkimaan asiantuntijamme laatiman somesuunnitelmapohjan! Tutustu lisää alta ja tee yrityksen Instagramista tavoitteellinen ja merkittävä kanava yrityksellesi! 🌟

-Meri Makumilta

Oliko tämä teksti hyödyllinen?
KylläEi
Shopping Cart
Scroll to Top