Vinkkikirjasto nro 24: Tunti tehokkaasti somessa – ajanhallintavinkit yrityksen somen käyttöön

Kuulemme usein, että some on työkaluna ja kanavana todellinen aikasyöppö. Tunti katoaa nopeasti nasevaa kuvatekstiä miettiessä tai vain muiden kuvia selaillessa. Tästä postauksesta löydät ajanhallintavinkit, kuinka käytät tunnin somessa tehokkaasti! ⏰🔥 Näillä ajanhallintavinkeillä sisällytät yrityksesi somen tekemiseen myös tärkeät tehtävät muuhunkin kuin sisällön julkaisemiseen liittyen.

Jos sinusta tuntuu, ettei aika riitä kaikkeen somessa, niin kokeile viikon ajan tätä aikataulutusta somen parissa töitä tehdessäsi!

Tässä vinkki, kuinka käytät tunnin tehokkaasti somessa:

Tällä tuntirytmityksellä saa tunnissa aikaan ihmeitä yrityksen somessa. Riippuu toki, kuinka suuri työkalu some on yritykselle. Sovella siis tätä ajanhallintavinkkiä sen mukaan, kuinka suuri panos yrityksellä on someen liittyen. Mutta pääideana tässä ajanhallintavinkissä on se, että teet selkeät aikaraamit somen sisällä tehtäviin työtehtäviin.

Moni varmasti ajattelee, että some työkaluna tarkoittaa sisällön tuottamista ja sen julkaisemista somekanaviin. Olet toivottavasti jo lukenut aiemman blogipostauksemme aiheesta Sosiaalisuus somessa – kuinka sitouttaa yleisö, ja huomannut, että yrityksen onnistunut ja menestyksekäs somen käyttö on paljon muutakin kuin laadukkaan sisällön tuottamista.

Ja juuri tästä syystä, tämä somen ajanhallintavinkki pitää sisällään erityisesti muitakin osa-alueita kuin pelkkään sisällön julkaisemiseen liittyen.

Tunti tehokkaasti somessa:

20 min – Sisällön julkaiseminen: Onko sinulla tapana pohtia ja tuottaa päivittäin tai useita kertoja viikossa hyvää sisältöä yrityksen somekanaviin? Näin saat uppoamaan someen useita työtunteja useasti viikossa. Mitä jos kokeilisit, että teet kerralla sisältöä useammalle julkaisukerralle valmiiksi, niin kutsutuksi sisältöpuskuriksi? Ainakin allekirjoittaneella tämä tapa toimii, koska laadukkaan sisällöntuottaminen omalla kohdallani vaatii luovan mielentilan ja ympäristön, ja olenkin huomannut, että kun kerralla tuotan useamman päivän sisällöt valmiiksi, olen huomattavasti tehokkaampi (ja luovempi) kuin, että päivittäin yrittäisin tuottaa jonkun pienen sisältöaiheen valmiiksi. Näin ollen sinulla ei mene päivittäin edes tuota kahtakymmentä minuuttia sisällön julkaisemiseen, jos vielä otat käyttöön esimerkiksi Facebook- ja Instagram-julkaisuja varten olevan ajastustyökalun, Creator Studion.

15 min – Kommentteihin vastaaminen: Yrityksen somesisällöllä on hyvä olla tavoite, aivan kuten yrityksen somekanavilla ylipäätään. Onko sisällön tavoitteena tiedottaa, viihdyttää, brändätä, auttaa tai osallistaa seuraajia? Etenkin nämä osallistavat julkaisut yleensä saavat keskustelua aikaiseksi joko kommenttien muodossa tai yksityisviestein. Varaa näiden vastaamiseen riittävästi aikaa! Esimerkiksi Instagramin algoritmi suosii, että tulleisiin kommentteihin vastaaminen on muutakin kuin vain emojeilla vastaamista. Mitä enemmän julkaisujen alla on aitojen seuraajien kanssa käytyä keskustelua, sitä enemmän algoritmi suosii julkaisua ja ajansaatossa myös tiliä.
Olen törmännyt usein eri alojen laadukkaisiin asiantuntijajulkaisuihin, joihin on selkeästi nähty paljon vaivaa. Mutta näiden julkaisujen alta löytyy seuraajien ja potentiaalisten asiakkaiden kommentteja, joihin kukaan ei ole vastannut. Itse vertaan tätä samaksi asiaksi, kuin asiakkaan saapumista kivijalkamyymälään ja samaan aikaan yrittäjä lähteekin takahuoneeseen kahvitauolle. Eli – jätät asiakkaan, joka on selkeästi kiinnostunut tuotteista ja palveluista, yksin pyörimään.

5 min – muiden seuraaminen + 10 min muiden julkaisujen kommentointi: Jos tavoitteena on kasvattaa esimerkiksi Instagram-tilin seuraajamäärää, on tärkeää, että tili on itse vuorovaikutuksessa muihin. Ota siis seurantaan potentiaalisia asiakkaita, yhteistyökumppaneita tai muita alan toimijoita. Kommentoi muiden tilien sisältöä aktiivisesti.
Vältä kuitenkin selvää ”kalastelua” – tämä on takuuvarma turnoff seuraajille ja kommentoijille.

5 min sisällön selaaminen: Tärkeä ajanhallintavinkki yrityksen somesta vastaavalle on, että käytä enemmän aikaa somesisältöjen tuottamiseen kuin muiden sisältöjen kuluttamiseen. Tällä vinkillä tarkoitan, että on kivaa ja viisastakin hakea inspiraatiota muiden sisällöistä, mutta tämä on se suurin syy, miksi some on aikasyöppö! Tähän muiden sisältöjen selailuun unohtuu herkästi pidemmäksikin aikaa, joten tämän tehtävän kohdalla on viimeistään syytä laittaa puhelimeen ajastin hälyttämään viiden minuutin päähän. Lisäksi – usein paras, laadukkain ja suosituin sisältö on autenttista ja uniikkia, eikä kopiointia muilta alan tekijöiltä – luota siis itseesi!

5 min analytiikka: Lisään heti, että tähän kohtaan voi suosiolla käyttää aikaa enemmän kuin viisi minuuttia. Esimerkiksi kun saat aiemmin mainitsemani sisältöpuskurin toimimaan, voit hyvin käyttää sisältöjen tuottamisesta ja julkaisemista vapautuneen ajan analytiikkaan perehtymiseen. Analytiikkaan käytetty aika on ehkä jopa se tehokkain vinkki yrityksen sometekemiseen liittyen! Tällä tarkoitan, että analytiikkaan perehtymällä saat aitoa tietoa, minkälainen sisältö kannattaa ja kiinnostaa.
Esimerkiksi Instagramissa on itsessään jo paljon saatavilla analytiikkaa. Instagramin kävijätiedoissa on nähtävillä paljon lisätietoa kävijätiedoista, yleisöstä, seuraajista ja julkaisuista.
Käytä siis aikaa tutkiaksesi yritystilin kävijätietoja ja analytiikkaa säännöllisestii, tee muistiinpanoja ja hyödynnä saamaasi tietoa jatkossa somesisältöjä tuottaessasi ja vuorovaikutukseen panostaessasi.

Näillä vinkeillä – tehokasta somettelua 😉


Vieritä ylös