Mitä kannattaa ottaa huomioon, kun haluat yrityksesi Instagram-profiilin kuntoon? Miten antaa mahdollisimman paljon tietoa yrityksestäsi Instagram-profiilisi avulla? Miten yrityksesi tulee paremmin löydetyksi Instagramista? Ota huomioon ainakin seuraavat asiat:
1. Instagram käyttäjänimi
Valitse käyttäjänimeksi yrityksesi nimi, mikäli se vain on käytettävissä. Moni etsii yritystä somesta juurikin yrityksen nimellä, joten tämän vuoksi olisi hyvä, että olet somesta helposti löydettävissä yrityksen nimellä.
2. Nimi
Profiilisi nimi kohtaan ei suinkaan ole pakko laittaa yrityksesi nimeä – tämä kohta onkin todella hyvä hyödyntää muuhun tarkoitukseen. Nimi kohtaan voit hyvinkin kirjoittaa yrityksestäsi jonkin oleellisen asian, jolla uskot ihmisten hakevan tietyn aihepiirin Instagram-käyttäjätilejä.
Esimerkiksi meillä Makumilla nimi kohdassa lukee ’’digimarkkinointi | verkkosivut’’. Jos henkilö hakee Instagramista käyttäjiä hakutermillä ’’verkkosivut’’ tai ’’digimarkkinointi’’, on meidän käyttäjätilin esiintuleminen hyvin mahdollista, sillä hakuominaisuus hakee tilejä nimi kohdan perusteella.
3. Bio
Kerro tässä lisää yrityksesi toimialasta. Mitkä ovat palveluitasi? Mitä yrityksesi tarjoaa? Mitä yrityksesi Instagram tarjoaa? Hyödynnä koko bion merkkimäärä, jotta Instagram-profiilistasi saa mahdollisimman paljon tietoa!
4. Profiilin linkki
Instagram-profiiliin pystyt laittamaan vain yhden linkin, joten mieti olisiko järkevämpää rakentaa erillinen linkkipuu, jonka takaa löytyy useampi tärkeä linkki. On olemassa lukuisia erilaisia linkkipuu-työkaluja ja -sovelluksia, joilla voit rakentaa valmiiseen pohjaan tärkeät linkkisi yhden linkin alle.
Otimme Makumilla käyttöön verkkosivuillemme tehdyn linkkipuun, joka löytyy osoitteesta makum.fi/linkkipuu. Tällöin linkkipuun visuaaliseen ilmeeseen on rajattomat muokkausmahdollisuudet ja linkkipuun linkit on myös kätevä päivittää verkkosivujemme kautta.
5. Kohokohdat
Kohokohtiin saat kiinnitettyä tarinat-osuudessa julkaisemiasi tarinoita, jotta ne pysyvät profiilissasi näkyvillä pidempään kuin 24h ajan. Kohokohtiin onkin hyvä kiinnittää oleellisia asioita yrityksestäsi, jotta profiilista saa mahdollisimman informatiivisen. Kohokohdissa on myös kiva näkyä hieman ’’arkisempia’’ tarinoita, eli ei pelkästään asiapitoista informaatiota sisältäviä tarinoita.
Voit määrittää kohokohdille myös erikseen kansikuvat. Kansikuvilla saat kivasti tuotua profiiliisi lisää ilmettä. Makumin Instagram profiilissa olemme määrittäneet tällä hetkellä jokaiselle kohokohdalle keskenään yhtenäiset kansikuvat:
6. Feed
Tämä onkin melko kaksipiippuinen juttu. Toisaalta on tärkeää, että feedi näyttää ulospäin hyvältä, houkuttelevalta ja sopii yrityksesi arvoihin, mutta taas toisaalta sen ulkonäöstä ei todellakaan kannata ottaa turhia paineita. Feedin liiallinen pohtiminen tekee sisällöntuotannosta äkkiä todella turhauttavaa ja työlästä, jolloin koko Instagramin ylläpitämisestä voi tulla tuskaista.
Jotta feedi pysyy jokseenkin yhtenäisenä, mutta jotta siitä ei tule turhan työlästä, on tässäkin hyvä käyttää apuna somen ajastustyökaluja. Näin pystyt ennalta määrittämään ja suunnittelemaan kuvien julkaisutahdin, jolloin feedi on myös helpompi pitää järjestyksessä.
Makumin Instagram-tilillä olemme toteuttaneet alusta lähtien salmiakkikuviota. Alla muutama esimerkki erilaisista feed-malleista, jos suunniteltu ja visuaalisempi feedi tuntuu omalta jutulta: