Oletko joskus pohtinut, että miksi sun verkkokauppa ei myy? Tai onko suunnitelmissa perustaa verkkokauppa ja haluat jo valmiiksi huomioida verkkokauppojen yleisimmät kompastuskivet? Mikäli vastasit kyllä, niin jatka lukemista, sillä tässä postauksessa kerron yleisimmät syyt siihen, miksi sun verkkokauppa ei myy.
1. Sun verkkokaupan tuotteet ovat kalliita ja muualta saa halvemmalla
Myytkö tuotteita, joita on saatavilla myös muista verkkokaupoista? Oletko ottanut selvää, mihin hintaan muut verkkokaupat myyvät kyseisiä tuotteita? Verkkokauppojen hintoja on helppoa ja kätevää vertailla keskenään, joten jos myyt tuotteita, joita saa muualta halvemmalla, menetät todennäköisesti asiakkaat toisaalle.
Vaikka myisit täysin uniikkeja tuotteita, mutta mikäli hinta on liian korkea, voi se olla myös esteenä myynnille. Tarkastele tuotteidesi hinnat läpi realistisesti, mutta muista, että älä myöskään myy liian halvalla. Edes alhainen hinta ei ole takuu myynnille.
2. Sun verkkokaupan tuotteille ei ole kysyntää
Yksinkertainen selitys sille, minkä takia sun verkkokauppa ei välttämättä myy ollenkaan – sun tuotteille ei vain ole kysyntää. Vaikka verkkokauppasi olisi rakennettu visuaalisesti ja teknisesti kuinka hienosti tahansa samalla myyntipolut huomioon ottaen, mikäli tuotteillesi ei ole kysyntää, on vaikea tehdä myyntiä.
3. Sun verkkokaupan maksutavat ei miellytä
Monipuoliset ja luotettavat maksutavat ovat avainasemassa verkkokauppamyynnissä. Ihmiset ovat usein tottuneet käyttämään tiettyjä maksutapavaihtoehtoja, joten jos heille tuttua maksutapavaihtoehtoa ei löydy, jättävät he helposti koko oston tekemättä.
4. Sun verkkokaupan ostoprosessi on ihan liian pitkä ja monimutkainen
Vaatiiko ostoprosessin loppuun vieminen monen eri vaiheen läpikäymisen? Pyri tekemään ostoprosessista mahdollisimman selkeä, jota asiakkaan on myös helppo seurata.
5. Sun verkkokauppa ei toimi mobiililaitteella
On tärkeää ottaa huomioon, että tänä päivänä moni selaa verkkokauppoja mobiililaitteella. Käy verkkokauppasi läpi myös mobiililaitteella ja kiinnitä huomiota sen mobiilikäytettävyyteen. Mikäli huomaat ongelmia verkkokaupan mobiilitilauksessa niin korjaa nämä välittömästi!
6. Sun verkkokaupassa ei käytetä oikeita avainsanoja ja siksi se ei löydy Googlesta
Oletko tehnyt avainsanatutkimusta? Tiedätkö, mitä avainsanoja sinun tulisi käyttää verkkokaupassasi? Mikäli avainsanatutkimus on tekemättä niin tee se viipymättä. Tuo tärkeitä avainsanoja esiin mm. otsikoissa ja tuotekuvauksissa.
HUOM! Pelkästään hyvät avainsanatkaan eivät riitä takaamaan Google-näkyvyyttä vaan rinnalle tarvitaan laadukasta hakukoneoptimointia. Tiesithän, että myös me Makumilla teemme hakukoneoptimointia?
7. Sun verkkokaupasta ei löydy vastauksia asiakkaan kysymyksiin
Kysymyksiä herää aina erityisesti tuotteisiin ja toimitukseen liittyen ja näihin on hyvä varautua jo ennalta. Vinkkinä kysymyksien vastaamiseen suosittelen rakentamaan UKK eli usein kysytyt kysymykset -sivun. Tänne voit koota kysymyksiä ja vastauksia, joita asiakkailla saattaa ilmetä. Muista myös päivittää UKK-osiota. Tämän lisäksi on hyvä laittaa yhteystiedot selkeästi näkyville.
8. Sun verkkokaupasta ei löydy tarpeeksi tietoa tuotteista
Liian usein törmää verkkokauppoihin, joissa tuotekuvaukset on jätetty täysin minimiin tai unohdettu kokonaan täyttää. Muista kertoa tuotteesta tarpeeksi selkeästi. Panosta tuotekuvauksien lisäksi myös tuotekuviin. Lisää riittävästi tuotekuvia, joissa tuote tulee selkeästi esiin.
9. Sun verkkokauppa ei herätä asiakkaan luottamusta
Luotettavuuden herättäminen potentiaalisissa asiakkaissa on äärimmäisen tärkeää. Luotettavuuteen vaikuttaa moni asia, joista on tässäkin blogipostauksessa mainittu. Ota siis huomioon ainakin seuraavat asiat:
– Monipuoliset ja luotettavat maksutavat
– Verkkokaupan toimivuus
– Verkkokaupan oikeinkirjoitus
– Riittävä tieto verkkokaupan tuotteista
– Selkeät tuotekuvat
10. Sun verkkokauppaa ei löydetä
Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä vinkkinä tämä: ohjaa aktiivisesti potentiaalisia ostajia sun verkkokauppaasi maksetun mainonnan, somen ja oman aktiivisuutesi avulla. Älä luota, että esimerkiksi kaikki someseuraajasi tai aiemmat asiakkaasi löytäisivät automaattisesti verkkokauppaasi – sinun on suunnitelmallisesti ja aktiivisesti mainostettava verkkokauppasi olemassaoloa. Seuraa siis verkkokaupallesi tärkeitä avainlukuja analytiikan avulla ja kehitä niiden pohjalta verkkokauppaasi, ostoprosessia ja maksettua mainontaa.
Mikäli vielä näidenkin jälkeen pohdit, miksi sun verkkokauppa ei myy, niin sparraillaan yhdessä lisää ja kehitetään sun verkkokauppaa!
-Mette Makumilta