Näillä 5 vinkillä yrityksen Instagram kuntoon

5 vinkkiä yrityksen Instagramiin. Yrityksen Instagram-tili kuntoon.

Heippa!

Allekirjoittanut on vannoutunut instagrammaaja jo usean vuoden ajalta, mutta tämän vuoden aikana on tullut todettua erittäin vahvasti, että sosiaalisessa mediasta on todellakin hyötyä myös yrityksen näkyvyyden kannalta!
Teemme intohimolla Makumin omaa Instagramia, joka onkin yksi tärkeimmistä liidikanavistamme tällä hetkellä, sekä autamme useita asiakasyrityksiä myös kyseisen kanavan käytössä.
Siitä intoutuneena tulikin nyt mieleen jakaa 5 helppoa vinkkiä, joilla saat yrityksesi somen edustavampaan kuntoon hetkessä!

Vinkki 1: Instagram-tilisi käyttäjänimi ja nimi

Aloitetaan helpolla. Instagram-käyttäjänimellä sekä nimellä! Onko käyttäjänimesi helppo ja looginen, esimerkiksi yrityksesi nimeen liittyvä tai sitten suoraan vain yrityksesi nimi? Esimerkiksi Makumilla käyttäjänimi on mietitysti @markkinoinninkumppani– eikä esimerkiksi @makummarkkinoinninkumppani – koska voi kauhistus tuota käyttäjänimen pituutta 😅 Eihän nimesi myöskään missään nimessä sisällä esimerkiksi i-kirjaimen tilalla 1-numeroa, tai tarkoituksella useampaa i-kirjainta esimerkiksi putkeen? Tämä vaikeuttaa aina muita muistamaan ja löytämään käyttäjänimesi.
Käyttäjänimen lisäksi Instagramiin kannattaa ehdottomasti määritellä erikseen myös nimi. Nimi kannattaa miettiä niin, että siitä selviää yrityksen nimi SEKÄ myös toiminnallenne tärkeä sana tai sanoja! Esimerkiksi meillä on nimen kohdalla ”Digimarkkinointi | Makum”, jotta kun joku kirjoittaa etsi-kenttään ”digimarkkinointi”, meillä on hyvä mahdollisuus suodattua esiin myös nimen avulla, vaikka käyttäjänimessä ei mainitakaan kyseistä sanaa.

Vinkki 2: Bio

Myös yrityksen esittelyteksiin eli bioon kannattaa viljellä yrityksesi kannalta tärkeitä sanoja. Näillä on myös vaikutusta profiilin löydettävyyteen. Bioa voisi myös miettiä lyhyenä ja ytimekkäänä ”käyntikorttina” Instagramissa. Biosta on siis hyvä selvitä kävijälle mitä yrityksesi tekee ja esimerkiksi mahdollinen toimialue. Bioon voi lisätä myös hashtageja! Tai no.. kysytään ensin, onhan yritykselläsi olemassa omat hashtagit?! Jos ei – tee ne heti!

PS. Tiesithän, että voit myös ottaa seurantaan pelkät hashtagit? Näin näet uudet julkaisut kyseisellä hashtagilla aina myös uutisvirrassasi.

Vinkki 3: Hashtagit 

Tätä aihetta avasinkin jo toisen vinkin kohdalla. Kolmas vinkkini siis onkin: Tee yritykselle omat hashtagit!
Ja muista, että pelkkä hashtagien laitto bioon ei riitä – näitä yrityksesi omia  hashtageja tulisi käyttää paljon. PALJON! Yleisten hashtagien avulla, kuten esimerkiksi Makumin kohdalla #markkinointi #digimarkkinointi, myös uudet käyttäjät löytävät meidät, mutta meidän omilla hashtageilla, kuten #markkinoinninkumppani ja #vinkkikirjasto meidät jo löytäneet ja meistä kiinnostuneet voivat nähdä paljon lisää mielenkiintoista sisältöä Instagramista.

Vinkki 4: Kohokohdat

Hyvään Instagram-sisältöön voisikin tehdä kokonaan oman postauksensa, joten siksi nostan tähän helppojen vinkkien listalle nyt sisältöaiheesta esiin pelkästään kohokohdat. Stories Highlightseihin eli kohokohtiin voi tallentaa parhaat ja tärkeimmät palat 24h tuntia kestävistä storeista. Mitä kohokohtiin sitten kannattaa laittaa? Minun vinkkini on, että laita tärkeimmät asiat, joista uusi seuraaja, kiinnostunut vierailija tai jopa potentiaalinen asiakas voisi kiinnostua. Itse tykkään ajatella kohokohtia ns. bion jatkeena. Koska biossa on todella rajattu merkkimäärä, niin en itse lähtisi esimerkiksi täyttämään bioa yhteystiedoilla, vaan tekisin kohokohtiin erikseen pallukan ”Yhteystiedot”. Näin profiilissa vieraileva löytää tarvittaessa yhteystietosi helposti!
Kohokohdissa voit hyvin esimerkiksi esitellä tiimiä, palveluita, tuotteita, tarjouksia, aiempien asiakkaiden kokemuksia.. MUTTA –

Luokittelethan ja nimeäthän kohokohdat selkeästi?! Mikään ei allekirjoittaneesta ainakaan ole kauheampaa katsottavaa, kuin kymmenenkin pallukan ”Kohokohdat”-nimellä olevat ryppäät, jossa on aivan sekalaisesti sisältöä. Anteeksi suorapuheisuus, mutta juuri näin kauheaa katsottavaa se mielestäni on 😆 Mielummin selkeästi otsikoidut kohokohdat, joissa on tarkasti rajattua sisältöä ja hillitty määrä storeja. Tämä voi toki olla myös makuasia! Mutta jos tykkäät ajatusmallistani, niin vilkaise Makumin profiilin kohokohdat ja inspiroidu! Huolehdithan myös, että kohokohdissa ei ole vanhaa tietoa esimerkiksi tiimiin, yhteystietoihin tai tarjouksiin liittyen.

Vinkki 5: Vuorovaikutus

Aivan kuten sisällöstäkin voisi tehdä täysin oman postauksensa, voisi myös tästä aiheesta kirjoittaa pitkästi. Mutta koska tähän postaukseen oli pyydetty nimenomaan lyhyitä, helposti toteutettavia vinkkejä, niin let’s keep it simple siis!
Tämä vinkki on tarkoituksella tämän listan viimeinen. Tahdon korostaa tällä sitä, että voit viilata ja höylätä ulkonäköasioita Instagramissa mielinmäärin, mutta kokemuksen syvällä rintaäänellä voimme Makumilla sanoa, että yksi suurin vaikutus Instagramin suosioon ja kasvuun on omalla vuorovaikutuksellasi! Ulkonäköseikat ovat toki tärkeitä, kun halutaan houkutella, vakuuttaa ja koukuttaa profiilissa vierailevia, mutta suurimman ja syvimmän yhteyden luot uusiin ja vanhoihin seuraajiin vuorovaikutuksellasi. Mitä sitten tarkoitan vuorovaikutuksella?
Vuorovaikutus on helpoimmillaan muiden käyttäjien sisältöjen tykkäilemistä, kommentoimista ja tilien seuraamista. Mitäpä jos veisit vuorovaikutuksen kuitenkin syvemmälle jakamalla esimerkiksi jonkun seuraajasi mielenkiintoisen storyn tai huikean tarjouspostauksen? (Muista toki kysyä lupa jakoon.) Yksi hyvä tapa luoda Instagramissa suhteita seuraajiin on myös yksityisviestit. Milloin viimeksi olet viestitellyt jonkun seuraajasi kanssa ajan kanssa? Kokeile ja katso, mitä apua vuorovaikutuksessa olosta voi sinun yrityksesi Installe olla!


Tässä allekirjoittaneen mielestä tärkeimmät viisi vinkkiä edustavampaan yritysprofiiliin Instagramissa!
Näiden viiden vinkin lisäksi mieleen juolahti tätä kirjoittaessa noin 50 muutakin vinkkiä, mutta suodatin tähän vinkkilistaan nyt ehkä ne insta-maailmassa yritysten yleisimmät mokat!

Kolahtiko joku vinkki? Vai onko teillä nämä viisi vinkkiä jo selkeästi hallussa?
Muista myös lukea tästä aiempi postaus, jossa on kerrottu 4 vinkkiä yrityksen kannattavaan somen käyttöön!

Kivaa loppukesää tai alkusyksyä ja nähdään Instagramin syövereissä! 😉

PS. Seuraathan sinä meitä jo Instagramissa?


Maksuton somekonsultaatio yrityksille

Nyt kun pääsit vauhtiin Instagramin kanssa, haluatko oppia tekemään Instagramia vieläkin ammattitaitoisemmin ja saada Instagramista enemmän hyötyä yrityksen näkyvyydelle ja myynnille?
Saat meiltä halutessasi 30min henkilökohtaisen somekonsultaation, jossa saat apua yrityksesi Instagramiin liittyen Makumin asiantuntijalta – ja toki täysin veloituksetta!

Oliko tämä teksti hyödyllinen?
KylläEi
Shopping Cart
Scroll to Top