TikTok-mainonta tiivistetysti

Tämä blogipostauksemme kertoo TikTok-mainonnan ytimekkäästi ja tiivistetysti! Opit mikä ylipäätään on TikTok, miten yrityksesi voi hyötyä kyseistä somekanavasta ja kuinka TikTokissa mainostetaan. Nappaa vinkit talteen, jos TikTok-mainonnan potentiaali kiinnostaa 🔥

Mikä on TikTok?

TikTok on yksi Suomen nopeimmin kasvavista ja suosituimmista sovelluksista ja sosiaalisen median kanavista, joka on tarkoitettu lyhytvideoiden jakamiseen. Tällä hetkellä Suomessa on viikottain 1,2 miljoonaa TikTok-käyttäjää. Sovelluksen ikäraja on 13v mutta jopa yli 40% suomalaisista käyttäjistä on yli 25-vuotiaita, joten myös yritykset ovat alkaneet kiinnostumaan TikTokissa olosta ja siellä mainostamisesta.

Mitä on TikTok-mainonta?

Kuten missä tahansa somekanavassa, myös TikTokissa yritys voi olla orgaanisesti ja/tai tehdä maksettua mainontaa. Orgaanisella tekemisellä on tärkeää, että yritys tavoittaa ja rakentaa aktiivisen seuraajakunnan. Maksetulla mainonnalla sen sijaan yritys voi tavoittaa potentiaalisia yleisöjä jopa ilman että yritys on orgaanisesti TikTokissa. Eli good news everyone, yrityksesi ei tarvitse lähteä tuottamaan tanssivideoita TikTokkiin jotta yrityksesi voi mainostaa kyseisessä somekanavassa ✌️

Kenelle TikTok-mainonta sopii?

Mainosalustana TikTok sopii etenkin verkkokauppayrityksille ja kuluttajabrändeille. Aivan kuten jokaista mainoskanavaa kannattaa ensin analysoida, kannattaa ennen TikTok-mainonnan aloittamista määritellä tarkastasti yrityksen unelma-asiakas ja miettiä, minkälaista kohdeyleisöä valitusta kanavasta halutaan tavoittaa? Onko yrityksen potentiaaliset asiakkaat juuri tässä kanavassa? Sopiiko yrityksenne tuote/palvelu/brändi kyseiseen somekanavaan?

Suosittelemme, että TikTok-mainonta otetaan käyttöön yritykselle, jolla on jo aiempaa kokemusta visuaalisesta maksetusta mainonnasta muissa somekanavissa (esimerkiksi Instagram). Tärkeä huomio on myös, että yrityksellä tulee olla testattu ja toimiva digitaalinen ostopolku, jotta voit olla varma, että mainonta on kustannustehokasta ja maksaa itsensä takaisin.

TikTok-mainonta sopii yritykselle, joka haluaa maksetun mainonnan avulla tavoittaa potentiaalista uutta yleisöä ja mahdollisesti kasvattaa myös suoria ostoja mainonnan avulla.

Entä millaiset tavoitteet TikTok-mainonnalle tulee asettaa?

Aivan kuten muissakin somemainonnan kanavissa, on tärkeää että maksetulle mainonnalle ja kampanjoille asetetaan tavoitteet. TikTokin kampanjatavoitteet ovat tuttuja esimerkiksi Metan puolelta:

Kun nämä lähtökohdat ja tavoitteet kuulostavat tutuilta, on yrityksellesi suuri potentiaali TiKTokin maksetun mainonnan parissa!

Löydä uusi potentiaalinen yleisö kohdentamalla TikTok-mainontaa

TikTokissa on tehokkaat tavat kohdentaa mainokset potentiaaliselle yleisölle:

TikTok-alustan kohdennus: Mainonta kohdennetaan esimerkiksi sijaintia, kieltä ja demografisia tietoja hyödyntäen.

-Omaan dataan perustuva kohdennus: Mainonta kohdennetaan esimerkiksi verkkosivujesi kävijätietoihin perustuen.

-Algoritmin kohdennus: Mainonnassa hyödynnetään tehokkaasti algoritmia ja mainonta kohdennetaan esimerkiksi look-a-like-yleisöille eli perustuu jo mainosta klikanneista tai ostaneista saatuun tietoon. Tässä kohdennuksessa korostuu pitkäjänteisyys, sillä sitä enemmän dataa ja parempaa kohdennusta voidaan tehdä!

Millainen mainossisältö toimii TikTokissa?

TikTokin mainossisältöjä miettiessä, on erityisen tärkeää huomioida kanavan ja alustan ominaisuudet! Mainossisältöjen tulee olla visuaalisesti näyttäviä videosisältöjä

Yleisin mainos TikTokissa on fiidimainos, joka on kestoltaan 9-15s. Tämä mainosformaatti on edullisin ja sen tavoitteena on, ettei mainos korostu mainoksena vaan sulautuu muuhun sisältöön. Fiidimainoksen lisäksi TikTokissa on myös muita mainosformaatteja, mutta nämä eivät vielä ole käytössä Suomessa.

Pyri mainossisällöissä siihen, että mainos ei korostu mainoksena vaan sulautuu alustan muihin sisältöihin. Tavoitteena on saada katsoja pysähtymään mainoksen äärelle, joten mainoksen tulisi sisällöltään ja visuaalisuudeltaan yllättää, inspiroida ja viihdyttää katsojaa!

Tässä vielä tiivistelmä mitä TikTok-mainoksen tulee pitää sisällään:

📹 Video: Mainoksen tulee olla videomuodossa, koko näytön kokemus huomioiden! Käytä rohkeasti ja näyttävästi erilaisia graafisia elementtejä.

🎵 Musiikki: Musiikki on tärkeä osa TikTokin orgaanista tyyliä

✏️ Teksti: Mainostekstille on tilaa muutaman rivin verran. Panosta siis muuhun!

👆 Toimintakehoite: Valitse toimintakehoite sen mukaan, mitä haluat katsojan tekevän seuraavaksi.

Millainen budjetti TikTok-mainonnassa tarvitsee olla?

Oikein tehtynä TikTok-mainonta on erittäin kustannustehokasta ja edullista. Kampanjatasolla TikTokin budjetti on 50€/päivässä ja mainosryhmätasolla 20€/päivässä. Eli esimerkiksi kuukauden kampanjan budjetoin tulee olla vähintään 620€ (20€x31päivää).

Aivan kuten kaikkea muutakin maksettua mainontaa, seuraa myös TikTok-mainonnan tuottamia lukuja aktiivisesti! Seurattavat luvut riippuvat hieman yrityksesi mainonnan tavoitteista. Huolehdi, että seuraat juuri kampanjallesi olennaisia lukuja, koska näiden pohjalta saat optimoitua mainontaasi ja tehtyä mainoksista aiempaa kustannustehokkaampia!

TikTok-mainontaa sinun yrityksellesi

Oikein suunniteltuna, kohdennettuna ja oikeilla mainossisällöillä TikTokissa on valtava potentiaali! Onko teillä jo testattu esimerkiksi muutaman kuukauden kampanjalla TikTok-mainonnan mahdollisuus? ⭐

Kiinnostaako sinua kokeilla ja tehdä yrityksellesi TikTok-mainontaa?
Me Makumilla autamme mielellämme yrityksesi alkuun TikTok-mainonnan kanssa! Tutustu lisää Makumin TikTok-mainonnan palveluun tästä.

Vai tahdotko mainonnan ulkoistamisen sijaan oppia tekemään itse TikTok-mainontaa yrityksellesi? Saat meiltä henkilökohtaista valmennusta TikTok-mainontaan liittyen coaching-pakettien muodossa. Katso lisää coaching-valmennuksistamme tästä.

-Meri Makumilta

Oliko tämä blogiteksti hyödyllinen?
KylläEi
Shopping Cart
Vieritä ylös