Vinkit paremman Meta-mainonnan tekoon

Somemainonta on erittäin tehokasta ja toimivaa – oikein toteutettuna. Väärin tai huonosti toteutettuna mainonta voi olla valitettavasti pelkkä kuluerä ja pyöriä täysin ilman hyötyjä!

Somemainonnalla tarkoitetaan eri sosiaalisen median kanavissa tehtävää maksettua mainontaa. Tästä blogipostauksesta saat vinkit parempaa Meta-mainontaa varten. Meta-mainonta tarkoittaa Facebook-ja Instagram-kanavissa tehtävää maksettua mainontaa. Asiantuntijamme listasi 10 virhettä, jotka kannattaa välttää somemainontaa tehdessä!


#1 Teet mainontaa ilman strategiaa

Somemainonnan, kuten kaiken muunkin mainonnan ja markkinoinnin tulisi nojata yritykselle määriteltyyn strategiaan. Näin kaikki markkinoinnin ja mainonnan toimenpiteet ovat tarkkaan mietittyjä, niitä yhdistää ns. punainen lanka eikä mainontaan varattu budjetti valu hukkaan tekemällä vain irrallisia mainonnan toimenpiteitä.

Puuttuuko sinulta yrityksen someen luotu strategia? Makumin somesuunnitelmapohjan avulla laadit yrityksen someen strategian, kanavassa tehtävää maksetun mainonnan strategiaa unohtamatta. Osta somesuunnitelmapohja verkkokaupasstamme!

#2 Kampanjan optimointi väärälle tavoitteelle

Aloittaessasi Meta-mainontaa valitset kampanjallesi tavoitteen; konversiot, liikenne, brändin tunnettuus, kattavuus, sitoutuminen, liidit yms. Jos valitset kampanjallesi liikenne-tavoitteen ja haluat saada mahdollisimman monta konversiota, olet valinnut väärän tavoitteen kampanjallesi. Kampanja ei tule tuottamaan sinulle niin hyviä tuloksia, kuin jos olisit valinnut kampanjan tavoitteeksi konversiot. Joten mieti tarkasti, minkälaisia tuloksia tahdot Meta-mainonnalla saavuttaa ja valitse kampanjan tavoite sen mukaan!

#3 Teet mainontaa buustaus-painikkeella, etkä Business Manageria käyttäen

Moni ensikertalainen sortuu tekemään mainontaa helpoimman kautta, eli painamalla Instagramissa ”Mainosta julkaisua”-painiketta. Tämä on yksi tapa tehdä mainontaa, mutta jos ja kun tahdot tehdä mainontaa oikeaoppisesti ja kustannustehokkaasti, on Meta Business Managerin käyttö ehdotonta! Useampi asiakas ja valmennettavamme on sanonut, että Business Managerin käyttöönotto aiheuttaa päänvaivaa, ja siksi tarjoammekin apua tähän verkkokoulutuksen muodossa. Tutustu lisää meidän henkilökohtaiseen Meta Business Suite -alkeet verkkovalmennukseen (2h), jos tarvitset apua Meta Business Managerin käyttöönotossa ja mainonnan aloittamisessa!

#4 Kohdennat mainokset liian pienelle kohderyhmälle

Meta-mainonta koki suuren muutoksen iOS14-päivityksen jälkeen. Käyttäjistä ei jää enää tarkkaa tietoa alustalle heidän jokaisesta kiinnostuksen kohteestaan tai mitä käyttäjä on tehnyt eri verkkosivuilla ja sovelluksissa. Tämä tarkoittaa, että mainostaminen hyvin pienille ja tarkkaan rajatuille kohderyhmille ei ole enää järkevää, jos yrityksesi haluaa saada kauppaa ja liidejä Meta-mainonnan avulla.

Metan algoritmi on erittäin hyvä itsessään etsimään potentiaalisia ihmisiä, jotka todennäköisesti tekisivät haluamasi toiminnon (tähän vaikuttaa aiemmin mainittu kampanjatavoite ja valittu konversiotapahtuma!). Antamalla Metalle enemmän tilaa toimia, edesautat kampanjoitasi suoriutumaan tehokkaammin. 

Toki on poikkeuksia, jolloin tarkka kohdentaminen on tärkeää! Jos esimerkiksi yrityksesi asiakkaat ovat vain tietyssä kaupungissa tai tietyllä kilometrisäteellä, esimerkiksi kampaajan tai ravintolan ei ole kannattavaa mainostaa ympäri Suomen vaan tällöin tarkka kohdennus on paikallaan.

Tähän kohtaan asiantuntijamme myös muistuttaa Meta-pikselin käytöstä! Vaikka et välttämättä saa kerättyä dataa jokaisesta kävijästä iOS-päivityksen takia, on pikselin asentaminen yrityksen verkkosivuille tärkeää Meta-mainonnan optimoinnin vuoksi. Meta-pikseli mahdollistaa mainonnan tuottamien konversioiden seuraamisen. Mainosten klikkaukset eivät vielä pelkästään kerro toimiiko mainos vai ei.

#5 Et huomioi eri mainospaikkoja sisällöissä

Kun olet huomioinut kampanjatavoitteet, pikselit ja kohdennuksen, on aika keskittyä toimivaan ja houkuttelevaan mainossisältöön! Ammattimaisen mainonnan tunnistaa siitä, että Metan eri mainospaikat on huomioitu. Huomioi siis mainossisällöissäsi, että hyödynnät kaikki relevantit mainospaikat ja että sisältö on niihin sopivaa. Vinkit mainoskokoihin aiemmasta blogipostauksestamme!

#6 Et hyödynnä videoita mainossisällöissä

Yhä enemmän Metan alustat suosivat videosisältöä – ja sama koskee myös mainontaa! Jos tahdot tehdä erottuvaa ja houkuttelevaa mainontaa, asiantuntijamme suosittelee ehdottomasti hyödyntämään mainonnassa videoiden voimaa!

Asiantuntijamme listasi viisi vinkkiä videomainosten tekemiseen:
1. Suunnittele mobiili edellä! Huomioi edellisessä kohdassa mainitut mainoskoot videoita rajatessasi ja editoidessasi.
2. Suunnittele mainos toimimaan ilman ääntä, eli muista tekstitys!
3. Pidä videot lyhyinä!
4. Mene heti asiaan!
5. Älä pelkää videoiden tekemistä!

#7 Et kehitä mainontaa testaamalla

Meta-mainonnassa on tärkeää muistaa, että katsoja ei halua nähdä samaa sisältöä useasti. Jo siksi on tärkeää, että kehität mainontaasi aktiivisesti testaamalla. Voit tehdä A/B-testauksia esimerkiksi mainossisällön, mainostekstien, kohdennusten ja laskeutumissivujen parissa. Tärkeintä on, että visuaalinen ilme ja mainostekstit pysyvät tuoreina, eivätkä ihmiset näe samaa mainosta koko ajan useaan kertaan. Jatkuva testaus auttaa sinua saamaan parempia tuloksia pitkällä aikavälilllä!

#8 Ostopolku/myyntisuppilo on liian monimutkainen

Kun laadit Meta-mainonnalle strategiaa, huomioi mainonnassa yksinkertainen ostopolku! Liian usein törmäämme monimutkaisiin myyntisuppiloihin, jotka pahimmassa tapauksessa päätyvät jopa umpikujaan. Ja et varmaankaan halua käyttää mainosrahaa siihen, että mainoksen klikannut käyttäjä ei edes päädy oikeaan paikkaan?

Muista kuitenkin ostopolkua suunnittellessa huomioida asiakkaan eri vaiheet ostopolulla. Voitko odottaa suoria ostoja mainonnalla, jos brändisi ja yrityksesi on täysin vieras, vai pitäisikö mainontaan sisällyttää esimerkiksi bränditunnettuuden lisääminen? Avasimme ostopolun merkitystä tarkemmin aiemmassa blogipostauksessamme.

#9 Mainokselle ei ole optimoitua ländäriä

Asiantuntijamme painottaa, että ostoksen tekeminen, yhteystietojen jättäminen tai muu haluamasi konversio tapahtuu ländärillä eli laskeutumissivulla eli siellä, mihin mainoksesi ohjaa kävijät. Varmista siis, että laskeutumissivu on yhtenäinen mainoksen kanssa, se on rakennettu loogisesti sekä optimoitu tuottamaan haluttu toimenpide.

#10 Et seuraa ja analysoi tuloksia

Usea asiakkaamme on sanonut, että Metasta saatava data on sekavaa ja jopa liian monipuolista. Ymmärrämme, mutta ei hätää! Haluamme muistuttaa, että et tarvitse läheskään kaikkia Metasta saatavia lukuja seurataksesi ja analysoidaksesi mainonnan tuloksia. Tärkeintä on, että seuraat ja analysoit kampanjatavoitteellesi tärkeimpiä lukuja, kuten esimerkiksi liikenne-kampanjassa kattavuutta, klikkimääriä ja -hintaa, kun taas konversio-kampanjassa tärkeimpiä lukuja ovat konversioiden määrät ja konversiokustannukset. Pyri seuraamaan näitä aktiivisesti, ja mikä tärkeintä – optimoimaan mainontaa saatujen tulosten ja lukujen pohjalta!


Jos Meta-mainonnan aloittaminen tai kehittäminen on ajankohtaista ja sinusta tuntuu, että kaipaisit asiantuntijan näkemystä – varaa nyt maksuton 30minuutin somekonsultaatio asiantuntijamme kanssa – me osaamme auttaa!

-Meri Makumilta

Oliko tämä teksti hyödyllinen?
KylläEi
Shopping Cart
Scroll to Top