Yritykselle lisää myyntiä Instagramin avulla

Matka maksavaksi asiakkaaksi - asiakkaan ostopolku Instagramissa.

Onko tavoitteenanne kasvattaa yrityksenne myyntiä Instagramin avulla?

Jos haluat kasvattaa yrityksenne myyntiä Instagramin avulla, on erityisen tärkeää miettiä, miten yrityksenne Instagram-tili palvelee potentiaalisia asiakkaita eri ostoprosessin kohdissa. Ostoprosessilla / ostopolulla / myyntipolulla / myyntitunnelilla tarkoitetaan prosessia, joka tapahtuu ennen varsinaista kauppaa. Jotta potentiaalinen asiakas hyötyy yrityksenne Instagram-tilistä ja sen sisällöistä sekä kulkee eteenpäin ostoprosessia kohti ostopäätöstä, on tälle potentiaaliselle asiakkaalle tarjottava ostopäätöstä tukevaa sisältöä somessa sekä markkinoinnissa. Eli asiakkaan ostopolun huomioiminen tekemisessänne on tärkeää, jotta prosessia voidaan somesisältöjen ja markkinoinnin avulla tehostaa kohti ostopäätöstä.

Tarpeen tiedostaminen

Asiakkaan matka alkaa siitä, että asiakas tiedostaa tarpeensa. Tässä vaiheessa hän alkaa tutkimaan asiaa, kuinka hän voi tyydyttää tarpeensa. Tällöin on hyvä tarjota asiakkaalle esimerkiksi somesisältöjä, jotka auttavat asiakasta ymmärtämään tarpeensa ja sen ajankohtaisuuden. Mitä paremmin saat asiakkaan tarvetta sanoitettua ja puhuttelet asiakasta, sen enemmän hän kiinnostuu sinusta seuraavalla ostopolun askeleella.

Harkinta ja kiinnostus

Harkinta-ja kiinnostusvaiheessa asiakas jo tietää tarkemmin, mitä hän on etsimässä. Hän ei kuitenkaan vielä ole päättänyt keneltä ostaa, joten hän vertailee erilaisia vaihtoehtoja ja palveluntarjoajia. Riippuen kuinka hyvin edellisessä ostopolun kohdassa osasit sanottaa potentiaalisen asiakkaan tarpeita ja ajatuksia, sitä paremmin olet nyt kisassa mukana! Älä kuitenkaan luota, että vahva pelaaminen edellisessä askelmassa riittäisi, vaan ole aktiivinen vaihtoehto asiakkaalle.
Tässä ostopolun vaiheessa asiakkaalle on hyvä tarjota ratkaisuja, jotka vastaavat hänen tarpeisiinsa. Somesisällöissä tämä voi tarkoittaa tuote-ja palveluesittelyjä eri näkökulmilla.

Päätöksenteko

Päätösvaiheessa asiakas on jo lähellä ostopäätöstä ja on tehnyt valinnan potentiaalisista palveluntarjoajista täyttääkseen tarpeensa. Tässä vaiheessa asiakas tulisi vakuuttaa, miksi hänen tulisi valita juuri sinun palvelusi.
Tässä apuna voivat olla referenssit, asiakaspalautteet, tuotearviot tai esimerkiksi ilmaiskokeilut. Joskus myös deadlinellinen tarjous voi olla tarvittava potku persuksille ostopäätöksen tekoon. Me kuitenkin kannustamme tukemaan asiakasta päätöksenteossa monipuolisesti muillakin keinoilla, kuin pelkkien alennuksien varjolla.

Suosittelu ja lisämyynti

Onnea uudesta asiakkaasta! Älä kuitenkaan unohda asiakasta ostopäätöksen jälkeen, vaan jatka hänen matkaansa suositteluiden ja lisämyynnin piirissä. Näin sitoutat asiakasta mahdolliseksi vakioasiakkaaksi ja esimerkiksi aktiiviseksi Instagram-seuraajaksenne. Pyydä siis rohkeasti suosittelut ja kartoita asiakkaan mahdolliset tarpeet lisäpalveluille! Vaikkei lisäpalveluille olisi välttämättä heti tarvetta, mutta edes kartoittamalla tarpeen ja tarjoamalla tietoa, että yrityksenne on käytettävissä myös myöhemmin kun tarve taas iskee, asiakas todennäköisemmin hakee teiltä suoraan ratkaisua tulevaisuudessa eikä edes vilkaise kilpailijoiden tarjontaa!

Mainonta tukena ostopolulla

Toivottavasti sait kiinni, miten voit esimerkiksi yrityksen somesisällöillä tukea ostopäätöstä tekevää asiakasta. Jos kuitenkin haluat esimerkiksi Instagramista tärkeän myyntikanavan yrityksellenne, on kaikista tehokkainta yhdistää puhuttelevaan somesisältöön myös ostopolun eri kohdissa kulkevaa asiakasta puhuttelevaa ja tukevaa mainontaa!
Jos tarvitset apua tässä myyntipolun suunnittelussa ja toteuttamisessa, ota meihin yhteyttä – osaamme auttaa!

-Meri Makumilta

PS: Haluatko lisää vinkkejä digimarkkinointiin ja myyntiin liittyen? 💡

Tämä oli Makumin Vinkkikirjaston vinkki nro. 31.
Lue myös muut Vinkkikirjastovinkit blogistamme, paranna yrityksen digimarkkinointia ja kasvata myyntiä vinkkiemme avulla! 💸

Vieritä ylös