Google julkaisi syyskuussa tietoa, minkälaisia uusia ominaisuuksia Googlen hakukoneeseen on pian tulossa. Nämä muutokset tälläkin kertaa tulevat vastaamaan käyttäjien muuttunutta hakukonekäyttäytymistä. Google tekee säännöllisin väliajoin muutoksia ja uudistuksia, koska Googlen omin sanoin: ”Tehtävänämme on tarjota käyttäjälle paras mahdollinen hakukokemus”.
Koostimme tähän blogipostaukseen muutamat pääkohdat, joita hakukoneoptimoinnissa on hyvä huomoida vuonna 2022.
Mitkä asiat vaikuttavat hakukonesijoitukseen nyt ja tulevaisuudessa?
Edelleen hakukonesijoitukseen tulee vaikuttamaan 3 tuttua asiaa: verkkosivuston sisältö, tekniikka ja linkit.
Verkkosivuston sisältö on edelleen yksi tärkeimmistä seikoista siihen, kuinka verkkosivusto sijoittuu Googlen hakutuloksissa. Sisällön on tärkeää olla relevanttia, eli vastata käyttäjien tekemiin hakuihin. Sen lisäksi sisältöä on oltava riittävästi, monipuolisesti ja aiheeseen liittyen. Nämä seikat ovat tärkeä huomioida, kun verkkosivustolle tuotetaan jatkossakin sisältöä.
Hakukoneoptimoinnille on nyt ja tulevaisuudessa tärkeää myös sivuston tekniikka. Sivuston on teknisesti oltava Googlen löydettävissä, jotta sivusto voi listautua hakutuloksiin.
Kolmas hakukonesijoittumiseen vaikuttava aihe on sivuston linkit. Google haluaa tietää, mistä sivustolle päädytään ja mihin sivustolta pääsee? Tämän pohjalta Google tietää, minkälainen maine sivustolla on, eli minkälaisilta ja minkä laatuisista linkeistä ja lähteistä sivustolle tullaan. Ovatko nämä lähteet luotettavia ja hyvämaineisia? Onko sivustolla olevat ulospäin suuntautuvat linkit myös laadukkaita ja relevantteja?
Mitä tarkoitetaan sivuston käyttäjäkokemuksella ja miksi se on tärkeää hakukonenäkyvyyden kannalta?
Pohdimme ja puhumme usein verkkosivujen käyttäjäkokemuksesta. Kuten alussa mainittua, Googlen tavoitteena on tarjota paras mahdollinen hakukokemus käyttäjälleen, joten Google haluaa tätä käyttäjäystävällisyyttä myös antamiltaan ja näytettäviltä hakutuloksilta.
Mitä tällä paljon puhutulla käyttäjäkokemuksella sitten tarkoitetaan?
Tässä muutama seikka kertauksena, joilla on jatkossakin iso vaikutus sivuston käyttäjäkokemukseen:
– Yksinkertaiset ja helposti näytettävät sivut
– Sivuston responsiivisuus eli toimiminen eri laitteilla
– Sivuston helppo navigointi ja rakenne
– Sivuston relevantti uudelleenohjaus
– Sivuston nopeus
– Sisällön laatu, monipuolisuus ja pituus
Nämä käyttäjäkokemukseen vaikuttavat asiat koostuvat isoista kokonaisuuksista ja pienistä yksityiskohdista. Siksi jo verkkosivuja suunnitellessa ja tehdessä kannattaa huomioida käyttäjäkokemus sekä SEO, koska nämä ovat sivustolle elintärkeitä seikkoja myös jatkossa.
Google 2022
Googlelle on tärkeää koittaa selvittää käyttäjän tarkoitus hakukyselyn takana. Syyskuussa kerrottujen uusien ominaisuuksien myötä Google koittaa jatkossakin varmistaa, että hakukoneen käyttäjä saa oikeat tiedot oikeaan aikaan muodossa, joka on käyttäjälleen hyödyllisin. Näin ollen hakukonetulosten sisältö monipuolistuu jatkossa entisestään.
MUM Multitask unified model
Koska kuvien ja videoiden merkitys on kasvanut suuresti Internetissä ja somemaailmassa, myös Google ottaa tästä kopin. MUM on algoritmi, joka on etsii eri kielien, kuvien ja videoiden kautta vastaukset käyttäjän kysymyksiin. Näin ollen Google yhdistää jatkossa hauissa tekstin, kuvan ja videot aiempaa enemmän!
Videoiden käyttö on erittäin hyödyllistä ja suosittua ja MUM:n avulla videot saavat jatkossa Googlessa mahdollisuuden näyttäytyä arvovaltaisena ja hyödyllisenä tiedonlähteenä. Eli jos teillä ei vielä ole panostettu videosisältöihin tekstien ja kuvien ohella, nyt alkaa olemaan korkea aika!
”Things to Know” ja UKK-osio
Google tulee jatkossa antamaan yhä enemmän tietoa, jolla käyttäjä pääsee helposti syvemmälle hakutulokseen. Esimerkiksi Things to Know ja kysymys-osioiden avulla käyttäjä hakemastaan aiheesta helposti lisätietoa aiheeseen liittyen. Google haluaa jatkossa antaa vastauksen ilman että tarvitsee edes klikata hakutulosta. Jotta sivusto vastaa tähän ominaisuuteen, kannattaa jatkossa panostaa sisällöntuotantoon tällä näkökulmalla.
Äänihaku
Äänihausta on puhuttu paljon jo aiemmin, mutta esimerkiksi Suomessa tämän suosio ei ole kasvanut kaavaillun räjähdysmäisesti. Tällä hetkellä noin 58% kuluttajista käyttää äänihakua – erityisesti paikallisia yrityksiä ja palveluita etsiessään. Näin ollen esimerkiksi Google My Busineksen merkitys korostuu. Oletko milloin viimeksi tarkastanut, että yrityksen aukioloajat ja yhteystiedot ovat ajantasalla?
Nollatuloksen merkitys
Google on saanut jo kritiikkiä uusiin ominaisuuksiin liittyen, sillä tämä ns. nollatuloksen sisältömäärä kasvaa entisestään, joka tarkoittaa, ettei ensimmäiselle hakusivulle enää mahdu noin vain ja perinteisten hakutulosten merkitys tippuu entisestään. Jatkossa on siis tärkeää panostaa sisällön monipuolisuuteen ja huomioida nämä muutokset hakukoneoptimoinnissa, jotta yritys löytyy jatkossakin hakutulosten ensimmäiseltä sivulta. Ja jokainen meistä tietää, että Googlen ensimmäiseltä hakutulosten sivulta löytyminen on yritykselle jopa elintärkeää!
Kuinka päästä nollatuloksen paikalle?
Jatkossa on luvassa suurempi kilpailu yritysten ja sisältöjen välillä Googlen nollatuloksista. Nollapaikalle päästäkseen on tärkeää tehdä jatkossakin hakukoneoptimointia säännöllisesti ja monipuolisesti. Selvitä alaasi liittyviä kysymysmuotoisia hakuja, tuota Q/A-muotoista sisältöä, huolehdi metatiedoista, jaottele sisältöä selkein ja relevantein väliotsikoin ja varmista, että yrityksestä on saatavilla monipuolista ja ajantasaista tietoa Google My Business-tiedoissa.
Tässä lyhyt katsaus Googlen uusiin ominaisuuksiin. Nähtäväksi kuitenkin jää, meneekö pitkälle ensi vuoteen, että nämä kaikki uudet ominaisuudet pääsevät käytännön tasolle saakka Suomessakin. Mutta on kuitenkin hyvä asia, että tulevista muutoksista ja ominaisuuksista tietää ennakkoon ja osaa lähteä suuntaamaan tekemistään oikeaan suuntaan hyvissä ajoin!
Jos sinusta tuntuu, että tarvitset apua, sparrausta ja näkökulmaa asiantuntijoilta Googlen syövereissä, ota meihin yhteyttä!
Parannetaan ja toteutetaan yhdessä yrityksenne hakukoneoptimointia, sisällönsuunnittelua ja Google-näkyvyyttä!
Lisää vinkkejä digimarkkinointiin liittyen?💡
Tämä oli Makumin Vinkkikirjaston vinkki nro. 25.
Lue myös muut Vinkkikirjastovinkit blogistamme ja paranna yrityksen digimarkkinointia ja kasvata myyntiä!