Tästä artikkelista saat vinkkejä siihen, että kuinka kannattaa toimia ja kuinka ei kannata toimia rekrytoidessa. Rekrytointitilanteissa tulisi muistaa, että markkinoit samalla yritystäsi. Siispä yksi pahimpia virheitä mitä voit tehdä on jättää vastaamatta työtä kysyvälle, voit nimittäin mahdollisesti menettää hyvän tekijän. Ole erottuva rekrytoidessa, äläkä huku muuhun massaan ilmoituksillasi.
Muista, että sinä olet yrityksesi kasvot
Toisinaan sähköpostiisi saattaa tipahdella viestejä, missä työnhakija kyselee töitä tai vaikkapa työharjoittelupaikkaa. Jos jätät tällaisiin viesteihin vastaamatta, et anna kovin hyvää kuvaa yrityksestäsi. Siispä vastaa aina työnhakijalle ja saata prosessi loppuun, vaikka et päätyisikään tarjoamaan töitä hakijalle. Ei ole myöskään kovin viisasta jättää vastaamista kovin myöhäiseksi. Jos vastaat hakijalle vasta kolmen viikon kuluttua, on todennäköistä, että hakija on saanut töitä jo toisaalta tai muuttanut suunnitelmiaan.
Kiinnostava työpaikkailmoitus
Tee työpaikkailmoituksestasi mielenkiintoinen ja erottuva. Aloita ilmoitus herättävällä lauseella, kuten ”Hei sinä rakennusalan ammattilainen! Meidän huipputiimissämme olisi nyt paikka vapaana osaavalle ja innokkaalle tekijälle…”. Tällainen ilmoitus todennäköisesti puhuttelee hakijaa enemmän ja on innostavampi kuin perinteinen ”Etsimme tekijää rakennusalan töihin…”. Ilmoituksen tulisi olla kiinnostava loppuun saakka ja kertoa asioita, joita hakija haluaa oikeasti työnkuvasta ja työpaikasta tietää. Kukaan ei jaksa lukea loputonta informaatiota yrityksen perustamisen historiasta, sillä se ei ole hakijalle kovinkaan oleellista ja innostavaa. Loppuun voisi esimerkiksi liittää mukaan lyhyen videon, jossa joku työntekijöistä kertoo työtehtävistään tai omaa tarinaansa yrityksessä. Tällaisilla videoilla voidaan realisoida työnhakijalle, että minkälaista työ tulisi olemaan ja samalla hakija voi nähdä sneak peekin työpaikasta ja tulevista työkavereista.
Some apuna rekrytoinnissa?
Some on tänä päivänä erittäin tärkeä osa markkinointia ja somen avulla voit tavoittaa laajemmin potentiaalisia työnhakijoita. Älä siis unohda hyödyntää sitä. Ensin täytyy valita oikeat kanavat markkinointiin ja sitten luoda mielenkiintoista ja hyvä laatuista sisältöä. Sisältö voi olla esimerkiksi video Instagramissa tai vaikka tekstimuotoinen postaus Facebookissa tai sekä että. Tässäkin tapauksessa tulisi muistaa, että kenelle sitä markkinointia tehdään, eli pohdi minkälainen sisältö herättelisi juuri sinun kohderyhmääsi.
Löydät somekäyttäytymiseen lisää vinkkejä blogipostauksestamme Sometrendit 2023 – Mitä sosiaalisessa mediassa on luvassa vuonna 2023?.
Muista siis nämä asiat:
Julkaisemme myös Instagram-tilillämme paljon hyödyllisiä somevinkkejä, käy tutustumassa täältä ja ota meidät seurantaan!