Sometrendit 2023 – Mitä sosiaalisessa mediassa on luvassa vuonna 2023?

Mitä somessa tapahtuu vuonna 2023 ja mitä sosiaalisen median trendejä on ennustettavissa tulevalle vuodelle? Lue asiantuntijoidemme näkemykset tästä blogipostauksesta ja pysy somessa ajantasalla myös ensi vuonna!🔮


Lyhytvideoiden suosio jatkuu 🎥

Jo parin viime vuoden aikana lyhytvideoiden (eng. short-form videos) suosio on noussut räjähdysmäisesti, tästä esimerkkinä toimii TikTokin ja Instagram Reels-videoiden yhä kasvava suosio. Somealustat tulevat täyttymään ensi vuoden aikana entisestään lyhytvideoista, esimerksi Youtube tekee merkittävää panostusta Youtube Shorts-sisältöjen esille nostoon.

Uskallammekin väittää, että jokaisen sitouttavaa, laadukasta ja monipuolista sisältöä haluavan yrityksen tulee ottaa aktiivisesti haltuun viimeistään ensi vuoden aikana lyhytvideot. Se missä somekanavassa alatte tuottamaan näitä lyhytvideoita riippuu täysin teidän yrityksen tavoitteista! Muistutammekin, että ei ole yritykselle hyödyllistä olla mahdollisimman monessa somekanavassa, vaan yrityksen on kannattavaa panostaa yhteen selkeään pääkanavaan ja ottaa siellä laadukkaasti haltuun kaikki sisältöformaatit sekä alustalle ominaiset ominaisuudet.

Onko teidän yritys hyödyntänyt jo lyhytvideoiden suosiota? Onko teidän yritykselle olennaista huumorivideot vai teettekö te esimerkiksi yritykseenne liittyviä ohje-ja vinkkivideoita? Miten lyhytvideot kuuluvat osaksi teidän somestrategiaa? 🎥


Somesisällön saavutettavuus 🔎

Saavutettavuus (eng. accessibility) somessa on nouseva trendi vuonna 2023 ja joka jokaisen yrityksen ja sisällöntuottajan tulisi huomioida somesisällöissään viimeistään ensi vuoden aikana.

Saavutettavuudella tarkoitetaan kaikkien käyttäjien sosiaalisen median käyttöä mahdollisista rajoituksista ja haasteista huolimatta. Nämä rajoitukset ja haasteet voivat liittyä esimerkiksi kuuloon tai näköön.

Tässä 4 vinkkiä somesisällön saavutettavuuden lisäämiseksi:

  • Lisää somesisältöihin alt-teksti eli vaihtoehtoinen teksti. Alt-tekstien avulla näkövammainenkin näkee sisällön, jonka muut näkevät silmin. Riittävä kuvaus kertoo yhdellä lauseella kuvan olennaisen sisällön.
  • Tekstitä videot. Tämä saavutettavuuden vinkki lisää yleisöä ihan yleiselläkin tasolla! On paljon käyttäjiä, jotka eivät katso videoita äänet päällä, joten tekstittämällä jatkossa some-ja mainosvideot sisältösi saavutettavuus kasvaa!
  • Kirjoita hashtagit isoilla kirjaimilla. Esimerkkinä ei näin #somevinkkejäyrittäjille vaan mielummin #SomevinkkejäYrittäjille.
  • Suosi selkeyttä! On kyse sitten somekuvasta, kuvan tekstielementeistä tai kuvatekstistä, suosi selkeyttä. Huomoi esimerkiksi tekstikuvissa käytettävät fontit ja värit sekä toista tärkeimmät asiat sekä kuvassa/videolla sekä kyseisen julkaisun kuvatekstissä.

Näkövammaisten liitto on kertonut aiheesta ja tarkoista ohjeista kattavasti sivuillaan. Käy tutustumassa klikkaamalla tästä.


Yrityksen somekanava on asiakaspalvelu-ja myyntikanava 💬

Viimeiset vuodet ja maailman tilanne ovat kasvattaneet verkko-ostamista räjähdysmäisesti. Tällöin korostui myös yritysten somessaolo. Käyttäjät pitävät yhä enemmän somekanavanaa myös asiakaspalalvelu-ja myyntikanavana. Jopa 54% käyttäjistä käyttää somea tuotteiden tutkimiseen. Käyttäjät etsivät somesta esimerkiksi arvosteluita, koska ne auttavat ostopäätöksen teossa. Hyödynnättehän te saamianne asiakaspalautteita somesisällöissä?

Käyttäjistä jopa 70% vierailee yrityksen Instagram-profiilissa ennen ostamista. Käyttäjät haluavat nähdä miten brändi esitellään ja useat käyttäjät jopa yrittävät tavoitella somen kautta ennemmin kuin yhteydenottolomakkein tai sähköpostitse. Yhä useampi käyttäjä tahtoo myös tehdä oston suoraan somekanavassa, esimerkiksi Instagramin, Facebookin sekä TikTokin tarjoamin ominaisuuksin. Tähän ostamistyyliin ennustetaan ensi vuodelle räjähdysmäistä kasvua ainakin ulkomailla, nähtäväksi jää kuinka suomalaiset tähän reagoivat. Tätä somessa suoraan tehtävää ostamista kutsutaan someshoppailuksi (eng. Social Commerce). Kauppa-ominaisuuden odotetaan valtaavan myös muita somealustoja tulevan tai viimeistään tulevien vuosien aikana. 🛒

Onko teidän yritys hyödyntänyt jo somealustojen Kauppa-ominaisuuksia? Nyt jos koskaan on aika ottaa tämä ominaisuus käyttöön!


Aitouden korostuminen somessa 👤

Aitous ja autenttisuus ovat korostuneet somekanavissa etenkin vuoden -22 aikana. Tästä esimerkkinä toimii TikTokin kasvava suosio ja melko uusi BeReal-alusta. Ennustetaankin, että seuraajat haluavat jatkossa somekanavasta riippumatta aitoa, autenttista somesisältöä. Erityisen tärkeää on esimerkiksi yrityksien näkökulmasta tuoda kasvoja ja aitoja asiakastilanteita ja-palautteita esille.

Kuinka teidän yritys tuo esille aitoutta ja autenttista sisältöä?


Somenäkyvyys ja somen SEO📱

Somealustojen algoritmien ennustetaan muuttuvan entisestään. Olemme kannustaneet somessa profiilin optimointiin aiemminkin mutta vuonna 2023 tämä somen SEO tulee korostumaan entisestään. Onko teidän yrityksen someprofiili optimoitu löytymään tärkeimmillä avainsanoilla ja paikannuksilla? Entä löytyykö yrityksen relevanttia somesisältöä tärkeimmillä avainsanoilla etsiessä tai nouseeko yrityksenne somesisältö Tutki-sivulle?

Algoritmit suosivat jatkossa yhä enemmän sisältöä, joka saa seuraajissa aikaiseksi sitoutumista. Sitoutumisella tarkoitetaan tykkäyksiä, tallennuksia, keskusteluita ja muuta seuraajien/katsojien aktivoimista.

Somenäkyvyyteen panostaminen ja somen SEO on tärkeää teidän yritykselle, sillä ilman someprofiilin ja somesisältöjen tietoista optimointia, somenäkyvyys voi laskea suuresti tulevan vuoden aikana, yrityksen profiili ei näy hakutuloksissa sekä sisältö jää helposti taka-alalle kilpailijoiden sisältöihin verrattuna.

Näin optimoit yrityksen IG-profiilin:

  • Optimoi yrityksen nimi käyttämällä tässä yrityksellesi tärkeintä hakusanaa.
  • Lisää bioon eli elämänkertaan lyhyt ja ytimekäs kuvaus yrityksestä. Kerro esimerikiksi, mitä seuraaja saa seuraamalla teidän tiliä?
  • Lisää aito ja selkeä profiilikuva, esimerkiksi yrityksenne logo!
  • Järjestele profiilin kohokohdat eli highlightit. Lisää tärkeimmät palvelut ja tuotteet sekä asiakaspalautteet kohokohtiin.
  • Huolehdi, että profiilissa oleva linkki on toimiva. Suosittelemme tähän yrityksen omalle verkkosivulle rakennettua linkkipuuta. Katso esimerkkiä meidän Instagramista.
  • Aktivoi profiilissa olevat olennaiset toimintopainikkeet, kuten esimerkiksi yhteydenotto tai ajanvaraus.
  • Käytä somesisällöissä yritykselle olennaisia hashtageja, luokituksia ja Reels Aiheita!


Kaikki lähtee somestrategiasta 💡

Kuten aiemmin jo kirjoitimme, on todella tärkeää, että yrityksellä on yksi pääsomekanava, yritys tietää missä somekanavissa on kannattavinta olla ja ylipäätään miksi yritys on somessa. Tätä kaikkea kutsutaan somestrategiaksi. Vuonna 2022 eikä varsinkaan vuonna 2023 ei somessa olemassaolo enää pelkiltään riitä, vaan kannattava, tavoitteellinen ja tuloksekas some vaatii panostusta ja työtä!!

Asiantuntijamme korostavat, että someen laitetun rahan arvo on pystyttävä mittamaan. Mitä yritys haluaa saavuttaa somessa ololla, mitä mittareita seurataan ja miten somen aito hyöty voidaan mitata ja seurata?

Nyt viimeistään kannattaa laatia yritykselle somesuunnitelma eli somestrategia. Tässä isona apuna on paljon kehuja keräännyt Somesuunnitelmapohjamme. Tutustu lisää ja osta pohja helposti itsellesi verkkokaupastamme!


Miten teidän yrityksen some? Apua tarjolla! 🤝

Mikä tilanne teidän yrityksen sosiaalisen median kanavilla on? Kipuiletteko tietyn somekanavan tai somesisältönne kanssa? Janoatteko parempia tuloksia yrityksen somemainonnalla? Tarvitsetteko apua somestrategian luonnissa? Kaipaatteko asiantuntijan rehellisen mielipiteen siitä, mitä yrityksenne somessa kannattaa kehittää?

Tahdomme olla yrityksenne avuksi! Toteutamme 5 nopeimmalle yritykselle paljon kehuja keränneen 30min somekonsultaation – täysin veloituksetta! (Vain 1 konsultaatio / yritys!)
Tutustu lisää ja varaa yrityksellenne puolituntinen asiantuntijamme kanssa!

Oliko tämä blogiteksti hyödyllinen?
KylläEi
Shopping Cart
Scroll to Top