Instagram analytiikka – Näin tarkastelet Instagramin kävijätietoja ja kasvatat Instagram-tilisi näkyvyyttä ja sitoutuneisuutta

Instagram analytiikka – näin kasvatat Instagram-tilisi näkyvyyttä ja sitoutuneisuutta

Miksi seurata Instagramin analytiikkaa eli kävijätietoja?

Onko Instagram yrityksellesi tärkeä työkalu ja myyntikanava?
Haluatko kasvattaa Instagram-tilisi näkyvyyttä?
Haluatko saada Instagram-profiiliisi enemmän sitoutuneita kävijöitä?
Haluatko tehdä Instagram-seuraajistasi maksavia asiakkaita?

Jos vastasit kyllä, suosittelemme siinä tapauksessa perehtymään ajan kanssa Instagramin analytiikkaan. Alla kerromme, minkälaisia työkaluja Instagramin analytiikka sinulle tarjoaa ja kuinka saat analytiikasta irti lisätietoa, joka auttaa sinua tunnistamaan ja ymmärtämään paremmin nykyistä kohderyhmääsi, kasvattamaan tilisi näkyvyyttä ja sitoutuneisuutta sekä kehittämään sisältöäsi entistä houkuttelevammaksi.

Mitä lukuja Instagramin kävijätiedoissa voi seurata?

Instagramin kävijätiedoista saat lisätietoja tilisi seuraajista ja tehokkuudesta. Voit myös tarkastella kävijätiedoista yleisösi sitoutumista tiettyjen julkaisujen, tarinoiden ja videosisältöjen parissa. Näet kävijätiedoista myös maksetun toiminnan, jos olet tehnyt tililläsi Instagram-mainontaa. Tarkastellaan näitä tietoja seuraavaksi lähemmin.

Kävijätietojen yleiskatsaus:

Kävijätietojen yleiskatsaus-osio tarjoaa näkymän tavoitettuihin ja sitoutuneisiin tileihin sekä seuraajien yhteismäärän. Lukuja voit tarkastella 7, 14 tai 30 päivän ajalta tai määritellä itse haluamasi aikavälin. Suosittelemme, että perehdyt jokaiseen kohtaan kuitenkin hieman tarkemmin. Jatka siis lukemista, kerromme näistä luvuista tarkemmin.

Tavoitetut tilit:

Kun napautat Tavoitetut tilit-muuttujaa, näet tietoa tilisi kattavuudesta ja näyttökerroista.

Tarkastele, minkälainen tavoitettu kohderyhmä on ollut.
Saat tavoitetusta kohderyhmästä tietoosi esimerkiksi
– yleisimmät paikkakunnat
– suosituimmat maat
– yleisimmät ikäryhmät
– sukupuolijakauman.

Lisäksi näet kattavuuteen perustuvan jaon, onko tavoitetut tilit olleet seuraajiasi vai muita kuin seuraajia. Tämä on mielenkiintoinen tieto, kun mietit missä paikoissa julkaisusi todennäköisesti näkyy ja mistä käyttäjät löytävät profiilisi.

Kiinnitä seuraavaksi huomiota sisällön kattavuuteen. Tämä kohta auttaa sinua ymmärtämään, minkätyyppiset sisällöt tavoittavat kohderyhmäsi ja mitä tiettyjä sisältöjäsi nähdään eniten.

Näet myös profiilin toiminnan tietoja, kuten vierailut profiilissa ja sivuston napautukset. Jos sinulla on profiilissasi toimintopainike, näet myös toimintopainikkeiden napautusten määrän. Näet esimerkiksi puhelu-painikkeen, hae reittiohjeet -painikkeen, sähköposti-painikkeen, teksti-painikkeen ja sivusto-painikkeen napautustiedot.
Näet myös huippujulkaisut, tarinat ja videot jaoteltuna kattavuuden mukaan.

Ota huomioon ainakin tämä:
– Onko tilisi tavoitettu kohderyhmä linjassa unelma-asiakkaasi kanssa? Jos et vielä ole perehtynyt, mikä on yrityksesi unelma-asiakas ja miten unelma-asiakas auttaa sinut kasvuun, käy lukemassa aiempi postauksemme aiheesta tästä.
– Kuinka hyvin tilisi tavoittaa nykyiset seuraajat, vai koostuuko tavoitettujen tilien luku muista kuin seuraajistasi? Näytkö siis lainkaan seuraajasi kuvavirrassa hänen skrollatessaan Instagramin etusivua?
– Minkälainen sisältöformaatti tavoittaa parhaiten katsojia?

Tilejä sitoutunut:

Kun napautat Tilejä sitoutunut-muuttujaa, näet erittelyn julkaisujesi, tarinoidesi ja videosisältöjen sitoutumisesta ja vuorovaikutuksista. Näihin sisältyvät tykkäykset, kommentit, tallennukset, jaot, vastaukset ja muut sisällöissäsi tehdyt toimet. Näet myös huippujulkaisut, tarinat, kelat ja videot jaoteltuna vuorovaikutusten mukaan.

Ota huomioon ainakin tämä:
– Kiinnitä huomiota, minkälaiset julkaisut ovat keränneet eniten vuorovaikutusta ja mitkä sen sijaan vähiten.
– Pohdi, mistä aiheesta eniten vuorovaikutusta kerännyt julkaisusi kertoo, sisältääkö kuvateksti toimintakehoitetta ja mistä muista syistä juuri nämä julkaisut ovat menestyneet? Entä mitä vähiten vuorovaikutusta herättäneet julkaisut pitävät sisällään? Kuinka näitä vähiten vuorovaikutusta keränneitä julkaisuja voisi upgradeta?
– Tavoittaako tilisi paljon käyttäjiä, mutta heidän sitoutuneisuus on heikkoa? Poimi vinkit aiemmasta blogipostauksestamme, miten sitouttaa yleisö.

Seuraajia yhteensä:

Kun napautat Seuraajia yhteensä-muuttujaa, saat tietoa seuraajistasi ja heitä koskevista trendeistä, kun sinulla on vähintään 100 seuraajaa. Voit nähdä seuraajistasi seuraavia kävijätietoja:
– seuraajamääräsi kasvu (kuinka monta seuraajaa olet saanut tai menettänyt)
– seuraajiesi parhaat sijainnit
– seuraajiesi ikäryhmän
– seuraajiesi sukupuolen
– seuraajien aktiivisimman ajat Instagramissa

Ota huomioon ainakin tämä:
– Kuinka seuraajien kasvukäyrä käyttäytyy? Tuleeko tai lähteekö uusia seuraajia selkeästi tietyn julkaisun ja toiminnan jälkeen?
– Hyödynnä kävijätiedoista löytyvä tieto seuraajiesi aktiivisimmista ajoista. Kokeile jatkossa julkaista uutta sisältöä seuraajiesi suosituimpaan aikaan.

Instagramin analytiikasta apua sisällöntuontantoon, näkyvyyteen, sitoutuneisuuteen ja seuraajien tuntemiseen

Uskallan väittää, että perehdyttyäsi ajan kanssa yllä mainittuihin Instagram analytiikasta löytyviin lukuihin, saat paljon lisätietoa siihen, kuinka kasvatat ja kehität yrityksen Instagram-tiliä.
Perehtymällä yllämainittuihin lukuihin ja seuraamalla niitä säännöllisesti, saat apua ja tietoa
– minkälainen sisältö kohderyhmääsi kiinnostaa
– keitä tavoitat Instagram-tililläsi
– missä paikoissa ja kenelle julkaisusi näkyvät Instagramissa
– millä mallilla tilisi vuorovaikutus ja sitoutuneisuus ovat nyt ja kuinka tehostat näitä
– minä viikonpäivinä ja kellonaikoina kannattaa julkaista ja olla aktiivinen

Maksuton Instagram-työkirja

Haluatko oppia tekemään Instagramia ammattitaitoisemmin? Olemme koonneet Makumin IG-työkirjaan käytännönläheisiä vinkkejä tehokkaampaan ja myynnillisempään Instagramin käyttöön. Suosittu Instagram-työkirjamme on kerännyt suuren määrän positiivista palautetta! 🤩

Lataa Makumin maksuton IG-työkirja KLIKKAAMALLA TÄSTÄ.
UUTTA! Instagram-työkirjassa nyt mukana myös REELS-osio, jossa apua ja sisältöideoita Instagram Reels-videoiden tekoon. Lataamalla IG-työkirjamme, saat lisäksi veloituksetta Makumin suositun Somekalenterin, jossa julkaisuideat kuukauden jokaiselle päivälle!

Näemme mielellämme, minkälaiseen sisältöön työkirjamme on teitä inspiroinut, joten tägääthän meidät Instagramissa @markkinoinninkumppani, jos sait IG-työkirjastamme apua! 🤗

Iloista Instagrammailua, nähdään Instassa!

Terveisin Meri Makumilta

Oliko tämä teksti hyödyllinen?
KylläEi
Shopping Cart
Scroll to Top