Instagram-linkkipuu

Miten ja miksi lisätä linkkejä Instagram-profiiliin? Mitä tarkoittaa linkkipuu Instagramissa? Miten Instagramissa kannattaa hyödyntää Linkkejä? Lue vinkit tästä blogipostauksesta!

Miten ja miksi lisätä linkkejä Instagram-profiiliin? Mitä tarkoittaa Instagramin linkkipuu? Miten Instagramissa kannattaa hyödyntää linkkejä? Lue vinkit tästä blogipostauksesta!

Mikä on Instagram-linkkipuu?

Instagram-linkkipuu viittaa yleisesti ottaen Instagram-profiilin linkkeihin tai tapaan, jolla Instagram-käyttäjä jakaa linkkejä, kuten verkkosivuston, verkkokaupan, blogin, muita somekanavia tai muita tärkeitä linkkejä profiilissaan. Viralliselta nimeltään tämä linkkien jako-ominaisuus on Linkit, mutta sitä kutsutaan linkkipuuksi, koska moni on käyttänyt apunaan linkkien jaossa ulkopuolisia Linktree tai Link.bio sivustojen työkaluja, joilla on saanut rakennettua Instagram profiilin bioon laajemman linkkivalikon eli linkkipuun. Aiemmin Instagram-profiilin biossa oli mahdollisuus lisätä vain yksi linkki – mutta tähän on tullut muutos tänä keväänä! 😉👉🏽

Instagram julkaisi huhtikuussa uuden, paljon toivotun ominaisuuden, joka mahdollistaa jatkossa sen, että profiiliin tietoihin saa 1 linkin sijaan jatkossa jopa 5 linkkiä, jotka saa myös nimettyä! 🔥

Huomioi nämä seikat lisätessäsi linkkejä Instagram-profiiliisi

🔗 Tärkeimmät linkit ensin: Aseta tärkeimmät linkit ensimmäisiksi Instagram-linkkipuussasi. Esimerkiksi, jos puhut postauksessasi tietystä asiasta ja haluat ohjata kävijän tiettyyn linkkiin, kuten verkkokauppaan tai blogipostaukseen, niin nosta tämä ajankohtaisin linkki helposti löydettäväksi!

🔗 Älä enää käytä kolmannen osapuolen linkkipuupalveluita: Uuden IG-ominaisuuden myötä, suosittelemme ettet enää käytä palveluja kuten ”linktree” tai ”bio.link”, vaan hyödynnä Instagramin omaa linkkiominaisuutta.

🔗 Rajoita linkkien määrä: Älä täytä Instagram-linkkipuutasi liian monilla linkeillä. Liian monen linkin käyttäminen voi sekoittaa käyttäjiä, ja liikaa vaihtoehtoja saattaa hajottaa huomion. Voit tällä hetkellä laittaa jopa 5 linkkiä Instagram-bioosi, mutta mieti, ovatko nämä kaikki relevantteja!

🔗 Päivitä linkit säännöllisesti: Muista päivittää Instagram-linkkipuutasi tarpeen mukaan. Jos sinulla on uusia tuotteita, blogikirjoituksia tai tärkeitä linkkejä, päivitä ne säännöllisesti varmistaaksesi, että käyttäjät löytävät ajan tasalla olevan sisällön ja että tärkeät linkit myös varmasti toimivat!

🔗 CTA: Lisäämällä pelkät linkit profiilisi bioon tuskin saat kävijöitä! Muista siis julkaisuissasi (feed, reels, story) nostaa aktiivisesti esiin toimintakehoitteita ja ohjata profiilissa käyneitä klikkaamaan linkeistä. Muotoile CTA (call-to-action) eli toimintakehoitteet selkeiksi ja yhtenäisiksi!

🔗 Linkkitarra: Yksi hyvä tapa ohjata kävijöitä haluamallesi sivustoille ja linkkeihin, on hyödyntää aktiivisesti Instagram tarinoissa Linkkitarraa. Jos tämä huikea ominaisuus ei vielä ole sinulle tuttu, tutustu lisää aiemmasta blogipostauksestamme klikkaamalla TÄSTÄ!

🔗 PROTIP – rema: Kun saat Instagram-profiilin linkistä klikanneista verkkosivuvierailijoita, hyödynnä rema-mainonnan mahdollisuuksia tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti! Toki on toivottavaa, että kävijä tekee halutun toimenpiteen heti sivustovierailunsa aikana (kuten osto, yhteydenotto yms). Usein haluttu konversio ei kuitenkaan toteudu ensimmäisellä kerralla ja tällöin rema-mainonta on erittäin tehokas tapa! Rema-mainonnalla saat tehtyä kohdennettua mainontaa verkkosivukävijöille ja palautettua yrityksesi/tuotteesi/palvelusi kävijän mieleen myöhemmässä vaiheessa – ja näin ollen kävijä palaa sivustolle tekemään toivotun toimenpiteen loppuun! 💸

🔗 PROTIP – muista algoritmi: Algoritmin toiminnasta sanotaan, että Instagram suosii parhaiten sisältöä, joka kannustaa käyttäjää käyttämään aikaa alustalla, ja sen sijaan rankaisee sisältöä, jossa ohjataan käyttäjä pois Instagramista. Käytä siis hyvän maun rajoissa ohjauksia ulkoisiin linkkeihin sekä linkkitarroja, ettei Instagramin algoritmi ala hylkimään sisältöäsi.


Lisää somevinkkejä?

Kun kaipaat lisää ajankohtaisia, käytännönläheisiä somevinkkejä, tilaa Makumin maksuton Kuukauden somevinkki. Saat Makumin kuukauden somevinkin suoraan sähköpostiisi kerran kuukaudessa, jossa asiantuntijoidemme testaamia, ajankohtaisia sekä käytännönläheisiä vinkkejä yrityksen somen käyttöön.

Tilaa Makumin kuukauden somevinkit yrityksesi avuksi tästä!

Oliko tämä teksti hyödyllinen?
KylläEi
Shopping Cart
Scroll to Top