Mikä on Google-hakukonemainonta ja miten mainokset toimivat Googlessa? - Makum

Mikä on Google-hakukonemainonta ja miten mainokset toimivat Googlessa?

Rikot lastesi rattaat, avaat internetin, kirjoitat ensimmäisenä mieleen tulevan hakukoneen nimen “Ai, Google vai?”, kyllä juurikin se. Sivusto aukeaa ja kirjoitat hakupalkkiin “parhaat lastenrattaat” koska et halua ostaa enää ikinä sekundaa, joka leviää käsiin… kuulostaako tämä tutulta? Tässä kohtaa silmäsi selaavat ensimmäisiä hakutuloksia, jotka tarjoilevat juuri sen mitä sinä haluat löytää… Tämä houkuttelee klikkaamaan tutkiaksesi aihetta lisää paina tästä *Klik* ja tarina jatkuu tilaamaan uudet testivoittaja lastenrattaat, joka löytyivät vielä saman päivän aikana läheltä…

 

Tämä esimerkki havainnollistaa Googlen maksettujen hakumainosten tehokkuutta. Kun käyttäjät näkevät maksetut mainokset Google-hakujen yläreunassa, he eivät useinkaan koe tarvetta selata hakutuloksia yhtään tämän pidemmälle sivulla – tämän vuoksi Google-hakumainokset ovat täydellinen mainosstrategia yrityksellesi.

 

Mutta mitä ovat nämä Googlen hakumainokset ja miten ne konkreettisesti toimivat? Tästä kirjoituksesta löydät kumpaakin kysymykseen vastauksen alta, joten jatka lukemista…

 

Jos haluat vielä enemmän digitaalisen markkinoinnin neuvoja, liity jäseneksi Makumin postituslistalle.

 

Mitä ovat Googlen hakumainokset?

 

Googlen hakutulosten mainokset ovat toiselta nimeltään käytettynä pay-per-click (PPC) -mainoksia, jotka näkyvät Googlen hakutulosten yläosassa sekä alaosassa. Olet todennäköisesti törmännyt maksullisiin mainoksiin joidenkin Google-hakujen yhteydessä. Ne näyttävät yleensä samalta kuin tavalliset hakutuloksen listautumiset, mutta niiden yläkulmassa on ”Mainos”-merkintä.

 

Google-mainonnasta on hyötyä, kun haluat tavoittaa yleisösi verkossa. Tämä johtuu siitä, että mainokset näkyvät vain tietyille, merkityksellisille avainsanoille. Jos siis joku hakee hakusanalla ”pyöreä pöytä”, hän todennäköisesti näkee pyöreitä pöytiä koskevia mainoksia.

 

Kaikki haun mainokset eivät näytä samalta. Useimmat näkyvät kuten orgaaniset hakutulokset, mutta joissakin mainoksissa näytetään kuva tietystä tuotteesta ja sen hinta.

 

  

Google-mainonnan avulla voit luoda mainoksia kummassakin muodossa, riippuen siitä, mitä myyt.

 

Miten maksetut hakumainokset toimivat?

 

Jos haluat käynnistää maksetun hakumainoskampanjan, voit tehdä sen Googlen oman alustan Google Ads -palvelun kautta. Voit myös perustaa kuvallisia mainoskampanjoita Google Adsin avulla, jos olet kiinnostunut visuaalisesta mainonnasta, kuten brändimainonnasta.

 

Jos haluat aloittaa hakumainokset, laadi itsellesi luettelo hakusanoista, joihin haluat kohdistaa mainokset. Varmista, että avainsanasi ovat erittäin relevantteja mainostamasi kohteen kannalta – älä siis mainosta ”kirjanpitopalveluja”, jos tarjoat kirjanpidon konsultointipalveluja.

 

Kun tiedät, mihin avainsanoihin haluat kampanjasi kohdistaa, voit tehdä niistä tarjouksia Google Adsissa toimivassa huutokaupassa. Tarjoukset kertovat Googlelle, kuinka paljon olet valmis maksamaan joka kerta, kun käyttäjä klikkaa mainostasi. Yritä olla tekemättä liian korkeita tarjouksia, mutta pidä samalla mielessä, että kilpailijasi tekevät tarjouksia samoista hakusanoista ja korkein hintatarjous voittaa, näin huutokauppa toimii.

 

Aina kun joku hakee avainsanaa, Google näyttää mainoksia kahden tekijän perusteella:

 

  • Asetettu tarjousmäärä
  • Laatupisteet eli “Quality Score” (Joka on Googlen muodostama arvio mainoksesi laadusta).

 

Kun olet asettanut tarjoukset, voit luoda mainokset ja niitä vastaavat mainonnan laskeutumissivut. Kun sinulla on optimaalinen tarjousstrategia ja riittävän korkeat laatupisteet, voit nopeasti alkaa tavoittamaan käyttäjiä Googlen kautta ja lisätä yrityksesi myyntiä sekä konversioita.

 

Parasta on se, että Google-mainosten maksut toimivat klikkiperusteisesti, eli sinun tarvitsee maksaa mainoksistasi vain silloin, kun ihmiset klikkaavat niitä. Tämä tekee Google PPC:stä hyvin toteutettuna erittäin kustannustehokkaan mainonnan strategian yrityksellesi!

 

4 vinkkiä Google PPC -mainosten optimointiin

 

Nyt kun ymmärrät pintaraapaisuna perusasiat siitä, miten Googlen maksulliset mainokset toimivat, niin seuraava kysymys kuuluu miten voit saada parhaat tulokset mainoskampanjoistasi? Onneksi sinulla on useita vaihtoehtoja mainosten parantamiseen.

 

Tässä neljä tapaa parantaa Google-mainoksesi suorituskykyä!

 

#1. Kohdista brändättyjä avainsanoja

 

Kun teet Google-mainonnassa tarjouksia avainsanoista, joissa mainoksesi näkyvät, sinun on valittava sellaiset avainsanat, joiden avulla tavoitat mahdollisimman relevantin yleisön. Monissa tapauksissa tämä tarkoittaa tiettyjen tuotteiden tai palveluiden nimien kohdentamista. Ehkä se merkityksellisin avainsana on kuitenkin yrityksesi nimi.

 

Siksi voit hyötyä brändiavainsanojen kohdentamisesta. Brändättyjä avainsanoja ovat avainsanat, jotka sisältävät brändikohtaisia termejä, kuten yrityksesi nimi tai tavaramerkkituotteiden nimet, joita yrityksesi edustaa.

 

Kun kohdistat omat brändiavainsanasi, sinun on helpompi tavoittaa paras mahdollinen yleisö, koska kaikki, jotka etsivät yrityksesi nimeä, ovat jo valmiiksi kiinnostuneita sinusta. Se tekee heistä vastaanottavaisimman yleisön, jota kannattaa yrittää muuntaa.

 

#2. Hyödynnä RLSA (remarketing lists for search ads)

 

Avainsanat eivät ole ainoa tapa, jolla voit hioa mainoksesi tietylle yleisölle. Googlella on erilaisia yleisön kohdentamisvaihtoehtoja, joista hakumainosten uudelleenmarkkinointiluettelot (RLSA) ovat yksi merkittävimmistä.

 

RLSA on Google Adsin ominaisuus, jonka avulla voit kohdentaa mainokset käyttäjille, jotka ovat käyneet verkkosivustollasi aiemmin. Google voi seurata liikennettä tietyille sivuille ja sitten ohjata mainoksia näillä sivuilla käyneille henkilöille.

 

RLSA on niin hyödyllinen siksi, että aivan kuten brändättyjen avainsanojen kohdalla, jokainen sivustollasi vieraileva henkilö on jo ilmaissut kiinnostuksensa yritystäsi kohtaan. Tämä tarkoittaa, että he ovat parhaita kohteita, koska he ovat niitä ihmisiä, jotka todennäköisimmin konvertoivat.

 

#3. Käytä mainoslaajennuksia

 

Yleensä maksetut hakumainokset koostuvat kahdesta pääelementistä: Otsikkotunnisteesta ja kuvauksesta. Voit käyttää näitä kahta elementtiä houkutellaksesi liikennettä ja klikkauksia, mutta mainosten sanamäärä asettaa rajoitteita mainosteksteille. Onneksi voit kuitenkin käyttää mainoslaajennuksia, jos haluat antaa mainoksessasi enemmän tietoa.

 

Mainoslaajennukset ovat lisäelementtejä, joita voit kiinnittää mainoksesi alareunaan. Eräitä mainoslaajennuksia ovat mm:

 

  • Puhelinnumero
  • Osoite
  • Sivuston linkit
  • Ja paljon muuta!

 

Mainoslaajennuksia kannattaa käyttää siksi, että ne antavat sinulle lisämahdollisuuksia houkutella käyttäjiä klikkaamaan sivullesi. Joku ei ehkä ole kiinnostunut mainoksen otsikosta tai kuvauksesta, mutta linkki tietylle sivulle verkkosivustollasi voi kiinnostaa klikkaamaan.

 

#4. Seuraa tuloksia

 

On helppo olettaa, että kun mainoksesi ovat käynnissä, työsi on päättynyt – mutta se ei voisi olla kauempana totuudesta. Päinvastoin, olet todella aivan alussa. Jos et seuraa mainosten edistymistä, niistä ei ole hyötyä yrityksellesi.

 

Google Adsissa voit tarkastella mainosten suorituskykyyn liittyviä mittareita, kuten klikkauskerrointa (CTR) ja konversioastetta. Tarkkaile näitä parametrejä, jotta näet mitkä mainokset toimivat hyvin ja mitkä eivät toimi ja reagoi niihin.

 

Heikosti toimivien mainosten osalta voit joko optimoida ne uudelleen tai keskeyttää ne. Hyvin toimivien mainosten kohdalla voit puolestaan harkita suuremman osan budjetista käyttämistä niihin.

 

Digitaaliset markkinointikampanjamme vaikuttavat yrityksesi tärkeimpiin mittareihin!

 

Makum voi auttaa sinua saamaan maksetuista hakumainoksistasi kaiken irti.

Tarvitsisitko apua Googlen maksettujen hakumainosten käynnistämiseen? 

Makum tukee sinua! Meillä on yhteensä yli 20 vuoden kokemus digitaalisesta markkinoinnista, joten olemme Googlen hakumainonnan asiantuntijoita.

 

Google-mainonnan palveluidemme avulla saat apua kampanjoidesi optimoinnissa kaikkien edellä lueteltujen vinkkien ja muidenkin asioiden osalta. Saat myös asiakkuudestasi vastaavan asiantuntijan, joka pitää sinut ajan tasalla kaikesta, mitä teemme puolestasi.

 

Jos haluat aloittaa kanssamme, soita meille numeroon 040 9621041 tai ota meihin yhteyttä jo tänään!

 

Comments are closed.

Ota yhteyttä