Kuinka kasvattaa Instagram-tilin orgaanista näkyvyyttä?

Orgaaninen näkyvyys Instagramissa ja 30 vinkkiä sen kasvattamiseen

Mitä on Instagramin orgaaninen näkyvyys?

Orgaaninen näkyvyys Instagramissa tarkoittaa luonnollista näkyvyyttä, jonka tili saa ilman maksettua mainontaa. Kasvattaaksesi Instagram-tilisi orgaanista näkyvyyttä, kokosimme tähän blogipostaukseen tehokkaiksi todettuja vinkkejä. Näillä vinkeillä parannat Instagram-tilisi orgaanista löydettävyyttä, tavoitat potentiaalisia uusia silmäpareja, optimoit Instagram-tilisi sekä opit käyttämään monipuolisesti Instagram-alustaa.

Orgaanista näkyvyyttä voi boostata tekemällä Instagramissa myös maksettua mainontaa IG-tilin näkyvyyden kasvattamiseksi. Asiantuntijamme kuitenkin suosittelevat huolehtimaan mm. alla mainituista 30 kohdasta, ennen kuin alat ohjaamaa kävijöitä yrityksen Instagram-tilille maksetulla mainonnalla. Näin mainoseurot eivät mene hukkaan, kun ensin panostat Instagram-tiliisi orgaanisin keinoin!

30 vinkkiä Instagram-tilin orgaanisen näkyvyyden kasvuun

💎 Vastaa kaikkiin tulleisiin kommentteihin.
On suositeltavaa vastata kaikkiin julkaisuihin tulleisiin kommentteihin, sillä tällä oletetaan olevan positiivista vaikutusta alrgoritmiin. Kommentin jättäneelle on myös merkittävä asia saada huomiota jättämälleen kommentilleen sekä kannustaa toisia käyttäjiä myös kommentin kirjoittamiseen.

💎 Vastaa kaikkiin DM-viesteihin.
DM-eli yksityisviesteillä ei ole suurta vaikutusta algoritmin toimintaa, mutta tämä on merkittävä asia suhteiden luonnin kannalta. Yksityisviestin laittaneelle henkilölle on varmasti iso asia, että hänen viestinsä huomioidaan ja tällä on suuri vaikutus hänen sitoutumiselleen tiliäsi kohtaan jatkossakin.

💎 Käytä Instagramin alustaa aktiivisesti ja säännöllisesti.
Algoritmi suosii säännöllistä ja aktiivista alustan käyttöä. Ottamalla käyttöön juurikin näitä vinkkejä omassa somen tekemisessä, kulutat varmasti monipuolisesti aikaa eri ominaisuuksien parissa. Algoritmille merkkaa myös se, kulutatko enemmän aikaa omaa sisältöä tehdessäsi vai kuluttamalla enemmän toisten tekemiä sisältöjä.

”Seuraajien ja käyttäjien sitoutumisella on suuri merkitys sille, nostaako algorimi tiliäsi paremmin esille.”

💎 Optimoi Instagram-tilin nimi ja bio.
Instagramissa käyttäjänimi ja nimi ovat eri asioita. Käyttäjänimen on oltava uniikki, esimerkiksi meillä käyttäjänimenä on @markkinoinninkumppani. Nimi näkyy profiilissa erikseen ja sen tarkoituksena on auttaa ihmisiä löytämään tilisi. Meillä nimenä on Digimarkkinointi | Makum. Sisällyttämällä nimeen yrityksellesi tärkeän sanan (meillä Digimarkkinointi), parannamme profiilin löydettävyyttä Instagramissa tehtävissä hauissa.

Bio on profiilissa näkyvä esittelyteksti. Biossa merkkiraja on 150, joten pidä esittely lyhyenä ja ytimekkäänä. Pyri käyttämään yrityksellesi tärkeitä avainsanoja.

Ota mallia vaikka meidän profiilista!

💎 Käytä yritystiliä tai sisällöntuottajatiliä.
Saadaksesi käyttöösi enemmän ominaisuuksia ja käyttömahdollisuuksia, Instagram-tiliä kannattaa käyttää yritystilinä tai sisällöntuottajatilinä. Olennaisinta näissä tilityypeissä on varmasti se, että näillä kahdella tilityypillä tilisi on julkinen, eli kuka tahansa voi nähdä ja reagoida julkaihisi ja aloittaa seuraamaan tiliäsi, mutta näkyvyyttähän sinä halusitkin tätä tekstiä lukiessasi!

💎 Julkaise sisältöä säännöllisesti.
Kuten aiemmin mainittua, algoritmi suosii alustan säännöllistä käyttöä. Jotta saat Instagram-tilillesi enemmän näkyvyyttä ja seuraajia, on säännöllinen sisällön julkaisu erittäin tärkeää, koska hyvän ja tuoreen sisällön perässä käyttäjät yleensä liikkuvat. Jos sisällöntuotanto takkuaa, lataa tästä maksuton Makumin somekalenteri.

💎 Julkaise tarinoita säännöllisesti.
Pyri julkaisemaan tarinoita myös säännöllisesti. Suositus on, että sinulla olisi aina joku aktiivinen tarina näkyvillä. Tarinat säilyvät 24h.

💎 Käytä storeissa sitoutuneisuutta lisääviä tarroja ja elementtejä.
Kasvatat kävijöiden sitoutumista huomattavasti lisäämällä tarinoihin erilaisia tarroja ja elementtejä. Käytössäsi on kysely, visa, linkki, äänestys yms. Kokeile kaikkia rohkeasti ja inspiroidu muiden käyttäjien tarrojen käytöstä!

💎 Julkaise säännöllisesti reels-videoita.
Reels-videoilla eli Keloilla saa huomattavasti enemmän orgaanista näkyvyyttä kuin tavallisella kuvapohjaisella. julkaisulla. Jos reelssit ovat sinulle vielä vieraita, lataa IG-työkirjamme ja perehdy ajatuksella REELS-osioon!

💎 Kommentoi toisten julkaisuja.
Orgaanisen näkyvyyden kasvattamiselle on olennaista vuorovaikutus. Omalla aktiivisuudellasi on posiitivista vaikutusta algoritmeihin sekä kommentteja jättämällä myös muut voivat löytää tilisi. Lue lisää aiemmasta blogipostauksestamme, miksi sosiaalisuus on somessa tärkeää.

💎 Kokeile julkaisuille eri julkaisuajankohtia.
Julkaisemalla sisältöä eri ajankohtina, tavoitat seuraajasi ja muut käyttäjät tehokkaammin. Voit tarkastella analytiikan puolelta, mitkä ovat seuraajiesi aktiivimmat ajat Instagramissa.

💎 Perehdy optimaalisiin julkaisuajankohtiin.
Jos käytät apunasi Metan Julkaisutyökaluja, suosittelemme myös perehtymään työkalun antamiin julkaisujen ”Optimaalisiin ajankohtiin”, jotka perustuvat siihen tietoon, milloin seuraajat ovat olleet aktiivisimmillaan viimeisen viikon aikana. Näin saat julkaisullesi heti paremman näkyvyyden.

💎 Kokeile tehdä klikkiotsikoita.
Somessa toimii sama idea kuin uutislööpeissä; mitä paremmin otsikko herättää katsojan mielenkiinnon, sen todennäköisemmin hän perehtyy sisältöön paremmin. Tätä toimintamallia käytetään nykyään esimerkiksi Instagramin Reels-videoissa. Keräsimme IG-työkirjan Reels-osioon klikkiotsikkomaisia otsikkoideoita. Inspiroidu!

💎 Käytä relevantteja hashtageja.
Hashtagien avulla kasvatat orgaanisesti julkaisujen ja tilin näkyvyyttä helposti. Suosittelemme kuitenkin käyttämään yrityksellesi vain relevantteja hashtageja, jotka liittyvät tiiviisti tuotteisiin ja palveluihisi. Me käytämme esimerkiksi aktiivisesti hashtageja #digimarkkinointi, #markkinointi, #somemarkkinointi ja #markkinointitoimisto. Näillä hashtageilla tavoitamme joka kerta uusia silmäpareja, jotka ovat aidosti aiheesta kiinnostuneita. Käytä aikaa perehtyäksesi yrityksellesi kannattavimmat hashtagit. Suosi etenkin suosioltaan keskikokoisia hashtageja, jotta hashtagin avulla on varmasti liikehdintää, mutta et katoa satojentuhansien julkaisujen joukkoon. Mieti myös kielivalintaasi hashtagien käytössä.

💎 Käytä sijaintimerkintää.
Käyttämällä sijaintimerkintää julkaisuissa ja tarinoissa mahdollistat, että saat etenkin paikallisesti näkyvyyttä. Jos yrityksesi toiminta on kivijalassa tai sijaintisidonnaista, suosittelemme kokeilemaan myös sijainti-hashtagin käyttöä!

💎 Luo omannäköistä sisältöä.
Näkyvyyden ja seuraajamäärien kasvatukseen on olemassa kymmeniä kikkakolmosia, mutta tärkeimpänä kuitenkin tilisi suosion kannalta on se, että sisältösi on aitoa, omannäköistä ja kiinnostavaa. Panosta siis laadukkaaseen, omannäköiseen ja aitoon sisältöön! Vältä siis etenkin kuvapankkikuvia.
Olemme otettuja, että meidän julkaisut keräävät paljon positiivista palautetta freesistä ulkonäöstä 🙂 Vaikka monet markkinointivinkkimme ovatkin samoja kuin monella muulla digimarkkinointitoimistolla, teemme sisällöstä rohkeasti meidän näköistä. Työkaluvinkkinä laadukkaseen sisältöön on Canva.

💎 Huolehdi kohokohdat aina ajantasalle.
On tärkeää, että nostat kohokohtiin esille yrityksellesi tärkeimmät asiat helposti uuden vierailijan nähtäville.
Poimi tästä aiemmasta blogipostauksesta vinkkimme Instagram Kohokohtiin liittyen.

💎 Tee julkaisuihin houkuttelevat kansikuvat.
On julkaisusi sitten video, reels tai vaikka karusellipostaus, suosittelemme, että lisäät julkaisuun aina ensimmäiseksi houkuttelevan kansikuvan! Käytä rohkeasti tässä aiemmin mainittuja klikkiotsikko-tyylejä.

💎 Tee julkaisunosto aina storyn puolelle.
Tästä vinkistä ollaan kahta mieltä, mutta olemme itse tulleet useiden testailujen jälkeen siihen tulokseen, että feed-postauksen ja storyn voivat nähdä täysin eri seuraajat. Joten tekemällä julkaisunoston storyn puolelle, lisäät mahdollisuuksia, että julkaisusi tavoittaa enemmän katsojia. Kunhan huolehdit, että julkaiset tarinoissa muutakin kuin vain näitä nostoja…

💎 Tee karusellipostauksia.
Suosi karusellipostauksia! Karusellipostauksiin saat kivasti tehtyä esimerkiksi mikroblogin jostain yrityksellesi tärkeästä aiheesta. Tiesitkö, että algoritmi suosii karusellipostauksia, jossa käyttäjät pysähtyvät jokaisen kuvan kohdalle lukemaan sisältöä ja selaavat kaikki karusellin kuvat loppuun saakka?

💎 Käytä julkaisuissa aina Call To Action -kehoitteita.
Lisätäksesi julkaisuissa tehtyjen toimintojen määrää, ohjaa ihmisiä rohkeasti! Haluatko, että julkaisustasi tykätään tai tallennetaan? Tahdotko, että katsojat ottavat tilisi seurantaan? Haluatko, että julkaisu kerää kommentteja? Vai onko tarkoituksena ohjata esimerkiksi yrityksen verkkosivustolle? Lisää aina julkaisuun CTA, eli toimintakehoite.

💎 Lisää vain yksi toimintakehoite per julkaisu.
Tätä on myös testattu! On selkeästi tehokkainta, että lisäät aina vain yhden toimintakehoitteen per julkaisu. Mieti siis, onko julkaisulle tärkeää saada kommentteja, tykkäyksiä, tallennuksia vai ohjata verkkosivuillesi? Muista myös miettiä siltä kulmalta, mitä katsoja hyötyy toiminnosta! Onko julkaisun aihe esimerkiksi sellainen, että se kannattaa tallentaa myöhempää käyttöä varten? Vai onko kyseessä enemmänkin supporttaus tykkäyksen muodossa? Vai saako lukija lisää tietoa julkaisun aiheesta vierailemalla verkkosivustollasi?

💎 Promoa ristiin eri somekanaviasi.
Moni käyttäjä on aktiivinen useammassa somekanavassa. Promoa rohkeasti ristiin aktiivisia somekanaviasi!
Me esimerkiksi olemme tehneet Linkedinin ja TikTokin puolelle nostot, että olemme aktiivisempia Instagramissa ja kehoittaneet vierailemaan tilillämme Instan puolella. Näin käyttäjä, joka on löytänyt meidät näistä kanavista, saapuu meidän pääkanavaamme eli Instagramiin.

💎 Pidä yhteislive toisen käyttäjän kanssa.
Yhteisliveissä on voimaa! Tällöin tavoitetaan kahden tilin seuraajakunta. Kenet sinä voisit pyytää vieraaksi yrityksesi insta-liveen? 😉

💎 Osallistu toisten käyttäjien livelähetyksiin.
Jos äskeinen vinkki oli vielä too much, mene itse katsomaan toisten livelähetyksiä ja osallistu rohkeasti keskusteluun jättämällä kommenttia ja reaktioita. Älä tee tätä kuitenkaan spämmimielellä.

💎 Tägää toisia käyttäjiä.
Mitä jos ensi kerralla, kun näät hyödyllisen vinkin Instagramissa, tägäisit siihen vinkistä hyötyvän kaverisi? 🔥 Tällä tavoin luot lisää näkyvyyttä kommentoidulle julkaisulle, tägätylle kaverillesi sekä mahdollisesti myös itsellesi!

💎 Tarkasta ja tulkitse säännöllisesti kävijätietoja.
Kävijätietoja tarkastamalla ja tulkitsemalla saat arvokasta tietoa siitä, minkälainen sisältösi seuraajiasi aidosti kiinnostaa. Jos Instagramin analytiikka ei vielä ole täysin hallinnassa, käy ehdottomasti lukemassa tästä aiempi postauksemme Instagramin kävijätietojen hyödyntämiseen liittyen!

💎 Pysy mukana trendeissä!
Oletko jo TikTokissa? Suosittelemme sinne liittymistä, sillä uskallamme rohkeasti väittää, että nykyään menee aikalailla 2 viikkoa, että Tiktok-trendi tulee Instan puolelle. TikTok on siis oiva paikka etsiä trendejä ja olla trendeissä mukana hyvissä ajoin myös Instan puolella!

💎 Kannusta seuraajia sisältösi jakamiseen.
Kannustamalla seuraajia sisältösi jakoon tavoitat todella tehokkaasti uusia käyttäjiä! Jakamiseen kehoittaminen kannattaa, sillä nykyään moni käyttäjä hieman säikkyy jakamista ilman lupaa. Julkaisun jakaminen meidän mielestä ehkä se isoin kunnianosoitus 😇 Huolehdi siis, että sisältösi on niin hyödyllistä, että toiset haluavat jakaa sen jopa eteenpäin!

💎 Jaa itse aktiivisesti muiden relevanttia sisältöä.
Tässäkin asiassa suosittelemme, että toimit itse samoin kuin toivoisit toisten käyttäjien toimivan sinun julkaisuja kohtaan. Eli jos toivot, että käyttäjät jakavat sisältöäsi, aktivoidu myös itse jakamaan toisten sisältöä. Tälläkin vuorovaikutuksella uskotaan olevan iso vaikutus algoritmiin.


Henkilökohtaista valmennusta yrityksesi Instagramin kanssa?

Tahdotko yrityksen Instagramista tärkeän liidi-ja myyntikanavan yrityksellesi? Me itse teemme Instagramia kirkkailla tavoitteilla ja tuo somekanava onkin nykyään yksi tärkeimmistä liidilähteistämme. Jos haluat apua somesuunnitelmiin, Instagramin ammattitaitoisempaan käyttöön tai enemmän myyntiä Instagramin kautta, valmennamme sinut ja yrityksesi kohti tuloksekkaampaa Instagramin käyttöä!
Tutustu lisää Digimarkkinoinnin coaching-paketteihimme tästä. Somen ja digimarkkinoinnin asiantuntijamme auttavat sinua mielellään Instagramin syövereissä!

Seuraathan meitä jo Instagramissa? Jos et, niin ota meidät heti seurantaan tästä, niin saat jatkossakin toimivia somevinkkejä! 🙂

Terkuin Meri Makumilta

Vieritä ylös