Millaiset ovat hyvät kotisivut?

Millaiset ovat hyvät kotisivut

Millaiset ovat hyvät kotisivut yritykselle? Suunnitelmissa uudet kotisivut yritykselle? Huomioi ainakin nämä 12 kohtaa.

1. Tuo selkeästi esille mistä on kyse

On tärkeää tuoda heti sivun alussa esiin mistä on kyse. Mitä myyt? Mikä on palvelusi? Mitä varten sivut ylipäätään ovat olemassa?

Suosittelen kiinnittämään sivukävijän huomion näyttävällä cover-kuvalla, joka löytyy heti sivun yläosasta. Hyvä keino on lisätä cover-kuvan päälle tekstiä, jossa on ytimekkäästi kerrottu mistä on kyse.

2. Ennalta ja tarkoin suunniteltu myyntipolku

Sivuilla täytyy olla mietittynä selkeä myyntipolku, joka ohjaa sivukävijää kohti haluttua toimenpidettä, kuten ostoa. Heti sivun alussa on hyvä olla jokin CTA (call to action) eli toimintakehote. Jos myyt esimerkiksi jotain palveluita, on sivun alussa hyvä olla heti jokin CTA, josta ohjataan tutustumaan palveluihisi.


Jos myyntipolkua ei ole mietittynä, sivukävijästä tulee mitä todennäköisemmin pelkkä sivuselaaja, joka ei koskaan päädy tekemään haluttua toimenpidettä. Ilman ostopolkua sivukävijälle voi myös tulla todella epävarma tunne siitä, mihin hänen oikeasti sivuilla pitäisi ohjautua.

Tutki kotisivujesi myyntipolku tarkasti ja tartu ongelmakohtiin mitä huomaat tai mistä saat palautetta.

3. Hakukoneoptimointi

Tähän alkuun on pakko mainita, että jotta sivusi voivat näkyä hakukoneissa, sivuille tarvitaan kävijöitä. Ei siis riitä, että sivuille on tehty viimeisen päälle hakukoneoptimointia. Jos sivuillasi ei käy ketään niin et myöskään voi menestyä hakukonenäkyvyyden kilpailussa. 

Erityisesti sivujen avauduttua on tärkeää tehdä myös maksettua mainontaa, josta ajetaan ihmisiä verkkosivuille. Tällä tavalla sivut voivat saada paljon hyviä verkkosivukävijöitä ja sivut voivat päästä mukaan hakukonenäkyvyyden kilpailuun. Kuitenkaan tässäkään ei ole oikotietä onneen – vaikka tekisit mainontaa miljoonilla euroilla ja saisit lukuisia verkkosivukävijöitä, jos verkkosivukävijät eivät viihdy sivuilla, eivät sivut menesty hakukonenäkyvyyden kilpailussa.

Hakukoneoptimoinnissa on tärkeää ottaa huomioon sisäinen, ulkoinen ja tekninen hakukoneoptimointi. Olemme kirjoittaneet kaikista edellä mainituista osa-alueista blogipostaukset, jotka suosittelemme lukemaan ajatuksella. 

4. Helppo navigointi

Erityisesti valikon rakannetta on syytä pohtia ja siihen on hyvä panostaa huolella.  Päävalikko kannattaa pyrkiä pitämään mahdollisimman selkeänä ja ytimekkäänä. Liian laaja päävalikko turhauttaa helposti ja asioiden löytäminen on vain entistä hankalampaa.

Jaa asiat muutamaan pääkategoriaan, joiden alle voit rakentaa myös alavalikon, jossa asioita on voitu jaotella pienempiin osioihin. Kiinnitä huomiota siihen, että valikko toimii järkevästi myös responsiivisesti!

Sivunavigoitumista on hyvä helpottaa myös lisäämällä linkkejä sivulta toiselle. Tässä muutamia esimerkkejä:

– Epäiletkö, että asiakkaalla voisi herätä kysymyksiä? – Lisää sivulle CTA, josta ohjaat hänet usein kysytyt kysymykset -sivulle.
– Epäiletkö, että tietyn sivun luettuaan asiakas haluaa ottaa yhteyttä? – Lisää sivulle CTA, josta ohjaat hänet ota yhteyttä -sivulle.

5. Responsiiviset

Ota huomioon, että nykyään useat ihmiset selaavat nettiä mobiililaitteilla. Mobiililaitteiden lisäksi kotisivukävijät saattavat käyttää sivujasi tablettilaitteilla, jonka vuoksi on äärimmäisen tärkeää huomioida responsiiviset näkymät. Miten kotisivusi toimivat mobiililaitteella? Entä tabletilla? Tiesitkö, että vaikka sivusi näyttäisivät hyvältä niin desktop- kuin mobiili-näkymissä, saattavat ne silti näyttää järkyttäviltä tablet-näkymässä?

Voisi kuvitella, että sivut skaalautuvat automaattisesti responsiivisiksi, mutta tämä vaatii usein manuaalista käsityötä, jotta responsiiviset näkymät toimivat halutulla tavalla. Sen takia on hyvä käydä sivut rauhassa läpi niin mobiili- kuin tablet-näkymien osalta.

Yleisiä ongelmia mobiili- ja tablet-näkymissä ovat muun muassa:

– Yliskaalautuva sisältö
– Valikko ei toimi halutulla tavalla tai se hukkuu täysin cover-osioon.
– Teksti on liian pientä/suurta
– Kuvat skaalautuvat väärin
– Verkkosivusisältö pinoutuu väärällä tavalla

6. Yrityksen näköiset

Muista pitää verkkosivut yrityksesi näköisenä. Välillä törmää sivuihin, jossa kotisivujen ulkoasu on täysin eri tyylinen kuin esimerkiksi yrityksen somekanavien ulkoasu. Värit ja fontit ovat täysin ristiriidassa, joka luo helposti koko brändi-ilmeelle suuren ristiriidan.

Verkkosivukävijä on voinut seurata somekanavaasi jo pitkään ja on vihdoin päättänyt siirtyä tutkimaan palveluitasi kotisivuillesi. Kotisivujen ulkoasu on kuitenkin täysin erilainen kuin yrityksen brändi-ilme somessa, joka luo suuren hämäyksen ja saa tunteen, että kyseessä ei ole luotettava yritys.

Kotisivujen ulkoasua pohtiessa ota huomioon ainakin seuraavat asiat:

– Brändiväri/-värit
– Fontit
– Tekstin tyyli
– Kuvat ja niiden editointityyli

+ Extra-huomio: logon ajantasaisuun! Mikäli yrityksesi logo päivitetään niin muista päivittää se kaikkialle. Valitettavan usein huomaan, että verkkosivuille on jäänyt vanha logo vaikka someen on jo päivitetty uusi logo. Tämä luo taas kerran epävarman tunteen yrityksestä.

7. Latausnopeus 

Voit olla varma siitä, että mikäli kotisivusi latautuvat hitaasti, poistuu sivulle pyrkivä kävijä sivuilta välittömästi. Olemme tottuneet siihen, että nettisisältö on nopeasti saatavilla, jonka vuoksi turhaudumme todella helposti, mikäli sivut eivät lataudu nopeasti. On tärkeää panostaa siihen, että sivut latautuvat nopeasti!

Selvitä mikä on tämän hetkinen kotisivujesi latausnopeus. Voit selvittää sen kätevästi esimerkiksi Google PageSpeed Insights -testillä. Testin löydät täältä.

Yleisiä sivujen latausnopeuden heikentämiseen vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa:

– Hidas palvelin
– Kuvien, videoiden ja tiedostojen suuri koko
– Erilaiset chat-botit
– Animoidut elementit
– Turhat lisäosat
– Raskas sivuteema

8. Oikeinkirjoitus

Tätä ei voi painottaa liikaa… Käy sivut huolella läpi ja ole tarkka oikeinkirjoituksen kanssa. Suosittelen myös, että pyydät ulkopuolisen henkilön lukemaan sivusi läpi. Usein itse tulee sokeaksi omalle tekstille.

Kannattaa myös välttää liiallista ammattisanaston käyttöä. Kaikki potentiaaliset asiakkaasi eivät välttämättä ymmärrä ammattislangia, jonka vuoksi sitä kannattaa käyttää harkiten.

9. Yhteydenoton helppous

Liian usein kuulee, kuinka monilta kotisivuilta ei meinaa löytyä yhteystietoja. Suosittelen lisäämään yhteystiedot mahdollisimman selkeästi näkyville – mielummin liiankin selkeästi kuin piilotetusti. On parempi, että potentiaalinen asiakas löytää yhteystiedot helposti kuin, että ne olisi vaikeasti löydettävissä.

Suosittelen aina rakentamaan yhden sivun, jossa yhteystiedot on selkeästi esillä. Sivu on hyvä nimetä esimerkiksi ”yhteystiedot” tai ”ota yhteyttä” -sivuksi. Tämän lisäksi suosittelen lisäämään yhteystiedot footeriin eli sivun alimpaan osioon. Tällöin yhteystiedot ovat näkyvillä jokaisella sivulla (mikäli footer on asetettu näkyväksi jokaiselle sivulle).

Erityisesti mobiilikäyttäjät pitävät siitä, että yhteystiedosta pystyy suoraan klikkaamaan puhelinnumeroa tai sähköpostia, jolloin puhelin alkaa joko automaattisesti soittamaan numeroon tai avaa uuden sähköpostiviestin. Näillä keinoilla yhteydenotosta saadaan entistä kätevämpää ja yhteydenottokynnystä pystytään madaltamaan. Mieti kuitenkin, onko yrityksesi kannalta oleellista, että näkyvillä on sekä puhelinnumero että sähköpostiosoite?

Jos yritykselläsi on jokin kiinteä toimipaikka, jonka osoite on tärkeä näkyä verkkosivuilla niin suosittelen lisäämään myös osoitteeseen karttalinkin. Tällöin osoitetta klikkaamalla avautuu kartta, josta näkee helposti toimipaikan sijainnin. Kotisivuille voi toki tehdä myös karttaupotuksen, jolloin toimipaikan sijainti näkyy jo sivuilla kartan muodossa.

Erilaisia yhteydenottolomakkeita monesti suositaan kotisivuilla. Pohdi kuitenkin, onko perinteinen yhteydenottolomake juuri sinun yrityksesi kanalta se oleellisin. Yhteydenottolomakkeena voi olla myös pelkkä ”jätä soittopyyntö”, jolloin henkilö täyttää puhelinnumeron ja olet häneen yhteydessä puhelimitse. Jokaisen yhteydenottolomakkeen ei siis tarvitse olla samanlainen, johon täytetään nimi, sähköposti, puhelinnumero, aihe, viesti jne. Kannattaa myös rohkeasti testata millainen yhteydenottolomake/-tyyli toimii sinun kotisivuillasi parhaiten.

10. Ajantasaisuus

Ethän mainosta esimerkiksi palveluita, jotka eivät ole enää saatavilla? Välillä törmää myös kotisivuihin, joissa on vielä keskikesällä nähtävillä erilaisia jouluun liittyviä tarjouksia ja tapahtumamainoksia. Jos sivusi eivät ole ajantasalla, antaa se herkästi kuvan, ettei koko yritystä ole enää olemassa.

Huolehdi ainakin nämä asiat tasaisin väliajoin kuntoon:

– Ovatko yhteystiedot ajantasalla?
– Löytyykö kaikki palvelut/tuotteet vielä valikoimastanne?
– Onko teillä uusia tuotteita/palveluita, jotka eivät vielä ole verkkosivuillanne?
– Ovatko tarjoukset ajantasalla?
– Onko henkilökunta muuttunut?

11. Ehjät sivut

Huolehdi, että kotisivujesi päivitykset ovat aina ajantasalla, sillä muuten sivuille saattaa ilmestyä rikkinäisiä elementtejä. En kuitenkaan suosittele pitämään päällä kotisivujen automaattisia päivityksiä, sillä päivitykset on tärkeää tehdä oikeassa järjestyksessä. Esimerkiksi WordPress-kotisivuissa on tärkeää, että sekä WordPress että teema ovat ajantasalla ennen kuin lisäosapäivityksiä tehdään.

Huom. Jos olet verkkosivuasiakkaamme niin tutustu lisää meidän ylläpitopalveluhimme tästä.

Pst… Myös yhteydenottolomakkeet saattavat hajota täysin yllättäen, joten muista testata myös yhteydenottolomake tasaisin väliajoin. 

12. Tietoturvallisuus

On todella tärkeää muistaa huolehtia myös kotisivujen tietoturvallisuudesta.

Tiesitkö, että tietosuojaseloste tarvitaan aina, mikäli sivuilla kerätään yhteystietoja? Yhteystietojen keräämiseen kuuluu esimerkiksi yhteydenottolomake, joka löytyy todella usein kotisivuilta. Löytyykö sinun sivuiltasi yhteydenottolomake, mutta ei tietosuojaselostetta? Korjaa asia heti! Huolehdi myös, että kotisivujesi tietosuojaseloste on aina ajantasalla.

Eväste eli cookie (käytetään myös lempinimeä “keksi/keksitiedosto”) asennetaan henkilön verkkoselaimeen ja tätä kautta henkilön päätelaitteelle hänen verkkosivustovierailunsa yhteydessä. Evästeen avulla yritykset ja yhteisöt voivat esimerkiksi tunnistaa paremmin palaavat käyttäjät ja personoida verkkosivuston käyttökokemusta tai uudelleen kohdistaa mainontaa sen perusteella. Mikäli kotisivusi käyttävät evästeitä, sinun tulee ilmoittaa siitä sivukävijälle. Sivukävijä saa päättää, haluaako antaa suostumuksen evästeiden tallentamiseen ja käyttöön. Suosittelen tutustumaan Traficomin sivuilla palveluntarjoajille suunnattuun evästeohjeistukseen tästä.

SSL = Secure Sockets Layer, SSL-sertti, SSL-suojaus tai SSL-salaus. SSL-sertifikaatin avulla saadaan salattua yhteys nettisivuilla kävijän ja palvelimen välillä. Kun muodostettu yhteys on salattu, ulkopuoliset eivät pääse vakoilemaan sivuille antamaasi tietoa, esimerkiksi luottokorttitietoja. Huolehdi siis, että sivuillasi on SSL-suojaus kunnossa.


Mikäli jaksoit lukea tänne asti, haluan ehdottomasti onnitella! Varmasti myös huomasit, että hyviin kotisivuihin liittyy monia huomioita ja tässä vaiheessa onkin pakko todeta, että tässä ei suinkaan ollut kaikki asiat liittyen hyviin kotisivuihin…

Suunnitelmissa uudet kotisivut yritykselle?

WordPress-kotisivuja vuosien kokemuksella Makumilta. Älä jää miettimään liikoja, pyydä tarjous nyt! 🙂

Soita tai laita WhatsApp viesti numeroon: 0409621041
Tai ota yhteyttä sähköpostitse: hello@makum.fi

– Mette / Makum

Vieritä ylös