Sosiaalisen median optimointi

Sosiaalisen median optimointi eli somen seo on tärkeää, jos tahdot kasvattaa esimerkiksi yrityksen Instagram-tilin löydettävyyttä, näkyvyyttä ja sijoittumista Instagramissa – aivan kuten seo eli hakukoneoptimointi on tärkeää myös verkkosivuille, kun verkkosivujen hakukonenäkyvyyttä halutaan kasvattaa ja Google-sijoituksia parantaa. Lue asiantuntijamme 10 vinkkiä, kuinka optimoit someprofiilisi Instagramissa!


Mitä on someoptimointi?

Someoptimointi, somen seo eli sosiaalisen median optimoinnilla tarkoitetaan tilin tehostamista paremman löydettävyyden ja näkyvyyden saavuttamiseksi potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa. Someoptimointia voi tehdä missä vain somekanavassa, mutta tässä julkaisussa annetut vinkit koskevat pääasiassa Instagramia.

Aivan kuten etsiessäsi tietoa jostain tuotteesta, ravintolasta tai esimerkiksi nähtävyydestä, voit googlata lisätietoja. Yllättävän moni pitää nykyään myös Instagramia hakukoneena, sillä useat käyttäjät etsivät tietoa ja inspiroituvat nimenomaan etsimällä Instagramista tarvitsemaansa tietoa haluamastaan aiheesta. Teetkö sinäkin näin? Käyttäjät sanovat, että tietoa etsitään Instagramista, jotta käyttäjä löytää ajantasalla olevaa tietoa esimerkiksi tarjouksista tai aukioloajoista, nähdään aitoa sisältöä yritykseltä itseltään mutta myös asiakkaiden kokemuksia ja mainintoja esimerkiksi palautteiden, tägäysten ja kuvien muodossa.

Onhan Instagram muutenkin hyvin samankaltainen kuin hakukone: Instagramin hakukone ehdottaa ja tarjoaa tietoa perustuen algoritmeihin, käytettyihin avainsanoihin sekä hashtageihin.

Huolehtimalla, että yrityksesi tili on optimoitu, tili on todennäköisesti paremmin löydettävissä sille tärkeillä avainsanoilla, se herättää luottamusta, ohjaa käyttäjää ostopolullaan sekä tekee ihan oikeasti someprofiilissa vierailevista aitoja maksavia asiakkaita 💸

Someoptimoinnin tavoitteita

Aivan kuten hakukoneoptimoinnille, myös someoptimoinnille on tärkeää määrittää tarkat, mitattavissa olevat ja selkeät tavoitteet, joita optimoinnin toimenpiteillä halutaan saavuttaa. Tässä esimerkkejä, millaisia tavoitteita someoptimoinnilla halutaan yleisimmin saavutettavan:

  • Tavoitteena on löytää yrityksellesi ja liiketoiminnallesi tärkeimmät avainsanat, jos nämä eivät vielä ole tiedossasi!
  • Tavoitteena on löytyä Instagramista yrityksellesi tärkeimmillä avainsanoilla ja sijoittua hyvillä hakutuloksilla
  • Tavoitteena on parantaa näkyvyyttä jopa hakukoneissa kuten Googlessa
  • Tavoitteena on sijoittua korkeammalle seuraajien syötteissä
  • Tavoitteena on sitouttaa seuraajia paremmin
  • Tavoitteena on kasvattaa näkyvyyttä potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa
  • Tavoitteena on lisätä yrityksesi, brändin tunnettuutta ja vahvistaa brändiä
  • Tavoitteena voi olla myös kasvattaa seuraajien, tykkäyksien, reaktioiden ja katselukertojen määrää
  • Tavoitteena on verkkosivuliikenteen kasvattaminen
  • Tavoitteena on asiakashankinta ja myynti!

Potentiaalisten asiakkaiden tavoittaminen

Asiantuntijamme haluaa korostaa, että somen optimoinnin päätavoitteena on kasvattaa löydettävyyttä, näkyvyyttä ja tunnettuuttaa nimenomaan potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa. Yrityksen kannalta on olennaista, että saadut katselukerrat, reaktiot, tykkäykset ja seuraajat ovat merkityksellisiä yrityksellesi. Uskallamme väittää, ettei yrityksesi tilille saatikka liiketoiminnalle ole lainkaan merkitystä kasvaako Instagram-tilin seuraajamäärä sadoilla botti-ja ulkomaalaisilla seuraajilla tai meneekö joku reels-video viraaliksi keräten kymmeniä tuhania näyttökertoja, jos viraaliksi meno ei kasvata yhtään muun sitoutumisen tai esimerkiksi verkkosivuvierailuiden määrää.

Tämän julkaisun vinkit ovat siis sellaisille yrityksille, jotka tahtovat tavoittaa paremmin sosiaalisessa mediassa nimenomaan potentiaalista asiakaskuntaansa eikä vain toimia somessa seuraajalukuja toljotellen 😉


Näin optimoit someprofiilisi

Näillä asiantuntijamme vinkeillä optimoit yrityksesi Instagram-profiilin oikeaoppisesti. Varmista kuitenkin ensin, että tili, jota optimoit, on julkinen sekä vaihdettu joko yritys-tai sisällöntuottaja-tiliksi. Suosittelemme itse yritytilin käyttöä, sillä yritystilillä voidaan ottaa käyttöön profiilin sijaintitiedot kartalla, saat kattavampaa tietoa profiilin kävijätiedoista sekä profiiliin saa lisättyä yhteydenottopainikkeen, joka itsessään on jo tärkeä asia asiakkaan ostopolkua miettiessä.

  1. Avainsanat: Tärkeimpänä asiana someoptimoinnissa on miettiä ja selvittää, millä avainsanoilla haluat löytyä, kun käyttäjä etsii yritykseesi osuvaa tietoa tai tilejä Instagramista. Tämä steppi on tärkein ja koko some seo perustuu tähän tietoon.
    On myös tärkeää, että selvität hakumäärät kyseiselle tärkeimmälle avainsanalle, jotta avainsanavalinta ei perustu vain mutu-tuntumaasi. Tässä apuna on esimerkiksi hyväksi toteamamme ilmainen työkalu: Infact.com.
    Lisäksi Googlen oma avainsanasuunnittelija on oiva työkalu myös tähän!

Alla kuvakaappaus kyseisestä työkalusta, jossa selvitimme meidän alalle tärkeimpiä avainsanoja ja hashtageja sekä niiden määriä.

2. Avainsanojen optimointi: Kun olet selvittänyt yrityksellesi tärkeimmät avainsanat, optimoi profiili ja sen tiedot. Pyri käyttämään tärkeintä avainsanaa @käyttäjänimessä, tilin nimessä sekä biossa! Näillä on suurin vaikutus siihen, kuinka yrityksesi profiili nousee esille hakutuloksissa kyseisellä avainsanalla.

3. Bion optimointi: Bioon eli profiilin esittelyteksti kannattaa optimoida myös muilla keinoin. Bion optimoinnissa kannattaa ottaa huomioon, miten lyhyen esittelytekstin avulla voisi mahdollisimman hyvin vakuuttaa profiilissa vierailevat, kuten mitä profiili sisältää, millaista sisältöä on luvassa ja tärkeimpänä – lisää bioon selkeä CTA eli toimintakehoite! Kehoita seuraamaan, lukemaan lisää kohokohdista, vierailemaan verkkosivustolla tai ostamaan bion linkistä.

4. Linkkipuun optimointi: Tätä vinkkiä ei moni tiedä! Se on tiedossa, että profiiliin kannattaa lisätä linkki ohjaamaan asiakasta ostopolullaan. Moni kuitenkin käyttää täysin ulkopuolisia ilmaissovelluksia linkkipuun tekoon 🤦 Katso esimerkkiä meidän Instagramista tai alta olevasta kuvakaappauksesta:

Meillä linkkipuu on rakennettu suoraan meidän omille sivuillemme, jotta ei tarvitse käyttää ulkopuolisen sovelluksia ja näin ollen saamme jo linkkipuu-sivulla vierailijoista kosketuspisteen esimerkiksi uudelleenmainontaa varten!😉 Jos tarvitset jeesiä tällaisen teossa, laita meille viestiä Instagramissa, niin autamme!

5. Hashtagien optimointi: Osa somevinkeistä kertoo, ettei hashtageilla ole enää merkitystä. Asiantuntijamme kuitenkin korostaa, että hashtageit ovat edelleen isossa roolissa sisältöjen löydettävyydessä. Hyödynnä sisältöjen hashtageja optimoidessasi aiemmin mainitsemaamme työkalua ja luo tilillesi hashtag-strategia, jonka avulla ylläpidät ja seuraat sisältöjen löydettävyyttä. Muista kuitenkin, ettet vain viljele tärkeimpiä ja isoimpia hashtageja sokeana julkaisuihisi, vaan mieti niiden relevanttius kyseiseen julkaisuun ja mieti strategiassasi, minkä kokoisilla hashtageilla yrityksesi on potentiaalista näkyä.

Tässä asiantuntijamme korostaa taas potentiaalisten asiakkaiden merkitystä. Todella usein kuulemme somekonsultaatioissamme, että somestrategiaan kuuluu näkyvyyden kasvattaminen esimerkiksi #baking (3,2milj. julkaisua) tai #foodinspiration (3,1mij. julkaisua) -hashtagien avulla. On sanomattakin selvää, että tällaisten hashtagien käyttö ei ole yritykselllesi kannattavaa. Ensinnäkin julkaisumäärät kyseisillä hashtageilla on niin suuria, että sisältösi vanhenee minuuteissa ja toisekseen, löydätkö yhtäkään potentiaalista asiakasta tämän tyylisten hashtagien avulla? Uskallamme väittää, että et! Mieti siis hashtag-strategiasi oikeasti relevanttien ja potentiaalisten hashtagien avulla. Todennäköisesti esimerkiksi hashtagit #leipomo ja #espoo ovat huomattavasti pienemmillä sisältö-ja hakumäärillä, mutta ainakin hashtagien käyttäjä on todennäköisesti varmemmin ostohousut jalassa. 😉

6. Sijainnin optimointi: Tämä seo-vinkki on hyvin samantyylinen kuin äskinen. Optimoi tilisi sijainti! Käytätkö julkaisuissa sijaintimerkintänä Suomi vai paikkakuntasi? Toki tässä on nyt eroja, oletko verkkokauppayritys, jonka toimialue on koko Suomi vai toimitko tietyistä kaupungeista käsin. Tee sijaintimerkinnät sen julkaisuihin sen mukaan, mikä on yrityksesi toimialue ja miltä alueelta tahdot tavoittaa väkeä. Muista hyödyntää sijaintimerkintöjä myös story-puolella!

7. Vaihtoehtoisen tekstin optimointi: Yhä tärkeämpää on, että lisäät julkaisuihisi vaihtoehtoisen tekstin. Kerroimme tästä aiemmin Sometrendit 2023-blogipostauksessamme – lue tästä, jos aihe on ihan vieras! Vaihtoehtoiseen tekstiin eli alt-tekstii kannattaa lisätä optimoitu kuvaus, jossa hyödynnät monipuolisesti julkaisulle tärkeimpiä avainsanoja. Sanotaan, että alt-tekstin lisäämisellä on merkitystä myös muiden hakukoneiden näkyvyyden kannalta! Eli tällä optimoinnilla voit saavuttaa sekä Instagram- että myös hakukonenäkyvyyttä.

8. Älä huijaa: Tilisi optimoinnin, luotettavuuden ja näkyvyyden vuoksi, älä koskaan huijaa Instagramia. Tiedämme, että suuri seuraajamäärä houkuttaa, olisi kiva saada sisältöä viraaliksi ja aikaa säästyisi paljon, kun botit hoitaisivat vuorovaikutuksen ja aktiivisuuden Instagramissa.

Vältä kuitenkin aina seuraavia toimenpiteitä:

  • Älä osta seuraajia
  • Älä käytä botteja vastaamaan puolestasi tai kommentoimaan muiden sisältöjä
  • Älä julkaise toisen sisältöä omanasi
  • Älä seuraa liian montaa käyttäjää samalla kertaa liian lyhyellä aikavälillä
  • Hakukoneoptimoinnin parhaita käytäntöjä noudattaen, älä ylioptimoi avainsanoja!

9. Julkaisuajat: Testaa ja seuraa, mikä vaikutus eri julkaisuajoilla on julkaisujesi analytiikkaan. Esimerkiksi meillä suurin osa seuraajistamme on yrityksiä ja yrittäjiä, joten meidän on täysin turhaa julkaista sisältöä viikonloppuisin ja pyhinä. Mieti ja tutki kävijätiedoista, millaista kohderyhmäsi on ja katso milloin he ovat aktiivisimmillaan Instagramissa. Näin saat helposti optimoitua julkaisujasi ja julkaisuajankohtaasi!

10. Vuorovaikutus: Kuten jokainen aikaisempi somevinkkimme ja Instagramin löydettävyyteen ja näkyvyyteen liittyvät kasvuvinkit, myös tähän sosiaalisen median optimointiin liittyy vahvasti vuorovaikutus! Edellä mainituilla optimointivinkeillä ja toimenpitellä ei ole merkitystä, jos vain keskityt tilin optimointiin ja sisällönjulkaisuun. Sosiaalisessa mediassa menestyminen vaatii sosiaalisuutta ja monipuolista vuorovaikutusta. Muista siis yrityksesi tiliä optimoidessasi, että tärkeimpänä edelleen on sinusta lähtevä vuorovaikutus uusiin käyttäjiin, muiden sisältöihin sekä aktiivisesti nykyseuraajien huomioiminen 🥰 Et tarvitse satoja ja tuhansia uusia seuraajia yrityksellesi, jos osaat vaalia ja ohjata nykyseuraajiasi ostopolullaan!


Lisää somevinkkejä?

Tahdotko lisää somevinkkejä ja asiantuntijan näkemystä yrityksesi somen nykytilanteesta? Varaa maksuton 30min somekonsultaatio tästä asiantuntijamme kanssa, niin kartoitetaan teidän nykytilanne ja somen täyssi potentiaali! 🔥

-Meri Makumilta

Oliko tämä teksti hyödyllinen?
KylläEi
Shopping Cart
Scroll to Top