Google-trendit 2023 – Mitä Googlessa tapahtuu vuonna 2023?

Google-trendit 2023 – Mitä Googlessa tapahtuu vuonna 2023?

Mitä Googlessa tapahtuu vuonna 2023? Mitä tulee huomioida yrityksesi verkkosivustolla ja Google-näkyvyydessä vuonna 2023? Asiantuntijamme vastaa.

Jos tahdot huolehtia yrityksesi Google-näkyvyydestä ja pärjätä hakukonenäkyvyyden kilpailussa tänä vuonna, niin se mikä ennen on ollut Googlen puolelta suositus, on verkkosivuilla pakollinen ominaisuus vuonna 2023. Asiantuntijamme listasi Googlen tärkeimmät trendit tälle vuodelle. Moni näistä trendeistä ja ominaisuuksista on ollut puheena jo viime vuosina mutta odotetaan, että niiden painoarvo kasvaa entisestään vuonna -23.


Google Analytics 4 korvaa Universal Analyticsin

Kirjoitimme tästä blogissamme huhtikuussa -22. Nyt tämä muutos alkaa olla erittäin ajankohtainen ja yrityksen on kannattava toimia viimeistään nyt, jotta datan keräämiseen ja analytiikkaan ei tule katkoja.

Voit halutessasi jatkaa vielä datan keräämistä Universal Analytics ‑versiolla 1.7.2023 asti mutta tämän jälkeen siirrytään käyttämään Google Analytics 4:ää. Heinäkuun jälkeen sinulla on pääsy Universal Analyticsin käsittelemään dataan vielä 1.10.2023 asti, jonka jälkeen Google Universal Analytics ei enää ole käytössäsi. On siis suositeltavaa ottaa käyttöön Analytics 4 jo nyt, sillä 1.7.2023 Analytics 4:seen on viimeistään pakko siirtyä.

Tarvitsetko apua GA4 siirtymisessä? Tahdotko tietää enemmän yrityksesi mahdollisuuksista hyödyntää Google Analyticsia?
Ota yhteyttä!


Googlen nollasijoitusten merkitys kasvaa

Kerroimme aiemmin blogissamme, mikä on Googlen nollasijoitus ja miksi se on yrityksen Google-näkyvyydelle tärkeää. Jos aiempi blogipostaus on vielä lukematta, pääset siihen tästä.

Googlen nollasijoituksen saavuttaminen tulee olemaan Google-näkyvyyden suuri kilpailuvaltti vuonna 2023, sillä Zero-Click -sisällöt nostavat merkitystään entisestään Googlen hakukoneessa. Zero-Click -sisällöt tarkoittavat informatiivista ja laajaa sisältöä, joka pitää käyttäjän hakutuloksissa, sen sijaan että hän klikkaisi yrityksen verkkosivulle asti. Jo yli 25% desktop-selaimessa tehtävistä hauista sekä yli 15% mobiililaitteilla tehdyistä hauista ovat zero-click -hakuja – ja näiden lukujen odotetaan kasvavan entisestään vuoden -23 aikana.

Jotta varmistat yrityksen näkyvyyden hakutuloksissa ja tähtäät sisällöillä Googlen nollasijoituksille, kannattaa yrityksen sisällöntuontannossa pyrkiä huomioimaan hyvin tarkka optimointi ja pyrkiä vastaamaan käyttäjien kysymyksiin täsmällisesti, niin yrityksen sisällöt voivat jatkossa näkyä esimerkiksi “Ihmiset kysyvät myös” -osiossa.


Mobiilikäytettävyys sekä helppo ja käyttäjäystävällinen sisältö

Etenkin mobiilikäytettävyys on trendinä kasvanut viimeisten vuosien aikana merkittävästi – jopa niin paljon, että ennen hyvät responsiiviset verkkosivut olivat protip ja suositus, on yrityksen verkkosivujen mobiilikäytettävyys tulevana vuonna jopa välttämättömyys! Suurin osa Google-hauista tehdään nykyään mobiililaitteilla ja tämän vuoksi Google arvioi jo sivuston käytettävyyttä mobiili edellä. Onko teidän verkkosivut optimoitu toimimaan myös mobiililaitteilla?

Käyttäjäystävällisyys ja helppous korostuvat sisältöihin liittyen. Google on ottanut uusia keinoja käyttöön arvottaakseen sivustojen tarjoamaa sisältöä: se huomioi nyt, miten helppoa käyttäjän on löytää hakutuloksissa nousseelta verkkosivustolta etsimänsä tieto. Google jopa kysyy nykyään tätä mobiilikäyttäjiltä suoraan verkkosivuvierailun jälkeen, kun he palaavat hakutulossivulle. Google tietää, että käyttäjä saapui verkkosivulle hakemaan hakuun liittyvää tietoa, ja mikäli sitä tietoa on hankala löytää, ei sivusto palvele käyttäjää parhaalla mahdollisella tavalla – ja Google ei tällöin halua suosia tällaista verkkosivua hakutuloksissaan.

Pidä siis huoli vuonna 2023 ja jatkossa, että verkkosivusi ovat responsiiviset ja optimoitu toimimaan eri päätelaitteilla sekä verkkosivujen sisältö on helppoa, laadukasta sekä johdattaa käyttäjän nopeasti vastausten äärelle.


E-A-T korostuu

E-A-T (Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness) eli asiantuntijuus, auktoriteetti sekä luotettavuus korostuvat. Elämme ajassa, jossa epäluotettavaa tietoa on netti pullollaan ja juuri tämän vuoksi tästä pyhästä kolmikosta on tullut Googlelle yhä tärkeämpi kriteeri. Huomioi verkkosivustollasi ja sisällöissäsi asiantuntijuuden, auktoriteetin ja luotettavuuden korostuminen, niin yritykselläsi on hyvät mahdollisuudet päästä Googlen kärkipaikoille.

  • Asiantuntijuus: Osoita verkkosivukävijöille, että olet alasi asiantuntija. Kerro verkkosivukävijöille ja Googlelle, kuinka voit tarjota asiantuntevampaa, kokeneempaa ja kattavampaa palvelua kuin kilpailijasi?
  • Auktoriteetti: Osoita verkkosivukävijöille verkkosivusi sisällöllä, ulkoasulla, toiminnoilla ja teknisillä ominaisuuksila, miksi heidän tulisi luottaa yritykseesi enemmän kuin kilpailijoihisi.
  • Luottamus: Osoita Googlelle ja asiakkaillesi, että yrityksesi on luottamuksen arvoinen. Eli älä suosi huijausta, hypetystä ja klikinmetsästystä, vaan tuota aitoa tietoa ja rakenna luottamusta. Kun Google huomaa asiakkaiden luottavan yritykseesi ja verkkosivustoosi, Google luottaa myös. Muista, että pyri rakentamaan yrityksesi verkkosivusto ja sisältö aina ensisijaisesti asiakkaalle merkitykselliseksi, sillä silloin teet siitä samalla huomionarvioisen Googlelle.


Huomioi myös nämä!

Huomioi verkkosivujen toimivuuden ja sisällön lisäksi nämä muutamat tärkeät seikat, jotka nostavat merkitystään vuonna 2023 Google-näkyvyyteen liittyen:

  • Ajantasalla oleva, ammattimainen Google Yritysprofiili: Nyt on viimeistään aika ottaa käyttöön Googlen Yritysprofiili (ent. Google My Business). Jos yritykselläsi ei vielä ole käytössä tätä ilmaista Yritysprofiilia tai et ole sitä hetkeen päivittänyt, lataa avuksi Makumin ilmainen Google Yritysprofiili -opas klikkaamalla TÄSTÄ.
  • Käyttäjien arvostelut: Käyttäjien jättämillä arvosteluilla odotetaan olevan kasvava merkitys myös Google-näkyvyydelle. Kerää siis aktiivisesti palautteita ja arvosteluja Google Yritysprofiiliin sekä somekanaviin kuten Facebook Yrityssivulle.
  • Laadukkaat backlinkit: Hakukonenäkyvyyden kannalta sivustolle johtavat linkit ovat olleet pitkään tärkeässä roolissa. Hyvälle Google-näkyvyydelle on tärkeää, että sivulla olevat linkit sekä etenkin sivustolle johtavat linkit ovat laadukkaista ja asiaan kuuluvista lähteistä. Panosta siis laadukkaisiin backlinkkeihin.


Tässä asiantuntijamme näkemyksiä siitä, mitkä ovat tärkeimpiä Google-trendejä vuonna 2023 ja mitä Googlessa tapahtuu tänä vuonna. Joko luit Sometrendit 2023 – Mitä sosiaalisessa mediassa on luvassa vuonna 2023?


Tarvitsetko apua yrityksen Google-näkyvyyden kanssa?

Hanki yrityksellesi laadukkaat kotisivut, tutustu SEO-palveluumme sekä Google-mainonnan vaihtoehtoihin, niin laitetaan yrityksesi Google-näkyvyys kuntoon yhdessä!

Oliko tämä blogiteksti hyödyllinen?
KylläEi
Shopping Cart
Scroll to Top